Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Scott Galloway: CMOs should become chief intelligence officers Alva van Beek

Marketing departments need to become “intelligence units” that are plugged into the market and poised to add real value to the decision-making model in businesses, argues Professor Scott Galloway. Speaking at the Festival of Marketing, the academic, author and entrepreneur described the CMO as being like the second lieutenant in Vietnam. They have a life expectancy …

Lees meer
‘Moeten merken zich wel uitspreken over maatschappelijke standpunten?’ Alva van Beek

Gister deed ik het nog. Ik werd lid van een Facebook-groep. Niet zomaar een groep maar van het platform eetbare paddenstoelen. Ja, een platform over het determineren welke paddenstoel wel en welke niet eetbaar is. Het bracht mij terug bij het zoeken naar paddenstoelen samen met mijn vader. Mijn vader was Pools, hij kwam hier …

Lees meer
Krijg service maar eens verkocht (interview) Alva van Beek

Customer service en customer experience zijn onderwerpen waar veel marketingprofessionals mee te maken hebben. Of krijgen. Maar met een uniforme klantbeleving over alle kanalen wil het vaak nog niet zo vlotten. Er zijn meerdere oorzaken. Het kost meer moeite om de ROI van een goede klantervaring te bewijzen dan ten opzichte van het meten van de ROI …

Lees meer
(Boekrecensie Register Marketeers) Databedreven marketing Alva van Beek

Terwijl de meeste boeken die over (big) data gaan vooral gericht zijn op het hoe en wat van de toepassingen van meetbare gegevens in een organisatie. Heeft Danny Oosterveer juist een boek over data als integraal onderdeel van de marketinginspanningen geschreven. Met het doel om je als marketeer, communicatiespecialist of ondernemer niet langer door data …

Lees meer
(Verslag) De tien belangrijkste factoren voor marketingeffectiviteit volgens Ritson Alva van Beek

Nu marketingbudgetten onder druk staan omdat in veel organisaties moet worden bezuinigd, stellen marketingprofessionals zich de vraag wát en waar er zou mogen worden bespaard en waar we dat vooral niet moeten doen. De Australische marketingprofessor Mark Ritson gaf deze week een college tijdens het DVJ Brand Growth Event over de bijdragen van verschillende marketinginspanningen aan succes. …

Lees meer
NIMA-gastcollege bij Inholland Business Studies: Samen blokken op de agri-drone Alva van Beek

NIMA is als beroepsvereniging in de eerste plaats een netwerk van professionals, een verbinder. Dit netwerk deelt praktijkkennis en -ervaringen met elkaar en legt verbindingen met instanties buiten het bedrijfsleven. Zo delen bijvoorbeeld NIMA titelhouders (zoals Qualified Lecturers, Senior Marketing Professionals, Register Marketeers) hun praktijkkennis graag met het onderwijs. Niet alleen om hun ervaringen te …

Lees meer
‘Terug naar het oude normaal? Nee bedankt!’ Alva van Beek

In het begin van de covid-crisis leek het erop dat we met zijn allen maar één ding wilden: terug naar het oude normaal. Inmiddels is duidelijk dat de coronacrisis wereldwijd juist ook een hang naar verandering heeft teweeggebracht. Uit de resultaten van onze maandelijkse Kantar covid-19 Barometer (wave 7) zien we dat mensen zeker niet …

Lees meer
(Blog Ronald Voorn RM) ‘Wat is het effect van advertising op het mentale marktaandeel?’ Alva van Beek

Onlangs verscheen een mooi artikel van Vaughan, Corsi, Beal, & Sharp (2020) over het meten van het effect van reclame op het mentale marktaandeel van merken in het International Journal of Market Research. Het bevat interessante informatie voor marketeers, marcommers, mediabureaus, studenten en andere geïnteresseerden. De besproken vier nieuwe metrics zijn erg handig. Merken bestaan …

Lees meer
De tekkies van marketing hebben een B2B-feest opgetuigd Alva van Beek

B2B-marketing ontwikkelt zich even snel en soms nog sneller dan B2C. Het ontbreekt in die hoek soms aan de fancy namen waar hippe bureaus Effies mee winnen, maar dat maakt het voor marketeers alleen maar interessanter om erover te leren, zélfs als je B2C bent. En over wat een fancy naam is valt trouwens nog wel …

Lees meer
Ritson: ‘It’s time for ‘share of search’ to replace ‘share of voice’ Alva van Beek

James Peckham was a smart guy. He joined AC Nielsen in his early 20s and spent the next 43 years working for the company. He was one of Nielsen’s most important and senior marketing thinkers, working at the company during the key ‘Mad Men’ era. But his claim to fame goes well beyond simply being …

Lees meer
‘Content design breeds user confidence’ Alva van Beek

The past few months may not have seemed like a great time for design in general. Though many businesses have shown ingenuity in serving customers in new ways, it’s perhaps easier to recall the government’s beleaguered test-and-trace efforts, ambiguous messaging and a chancellor with his own brand complete with strange kerning. But there are businesses …

Lees meer
(NIMA Top Marketing Club) Marketingpersoneel. Specialisten of generalisten? Alva van Beek

Door de coronacrisis kwamen in Nederland honderden marketingprofessionals op straat te staan. Dat maakt voor veel bedrijven dat ze niet langer hoeven te kiezen voor wat er beschikbaar is op de arbeidsmarkt, maar wat ze écht verwachten van marketeers. Vraag is dan wat je zoekt in een modern marketingteam en waarom je die eigenschappen belangrijk vindt. Arthur …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.