Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Naar een schaalbaar cross-functioneel marketingteam Alva van Beek

De uitdaging die iedere CMO of CEO elke dag weer heeft: hoe haal ik meer uit mijn marketingteam? Of je nu in de positie zit waarin je met groei te maken hebt of je wordt geconfronteerd met krimpende budgetten. Hoe bouw je het juiste team? Hoe zorg je voor de juiste vaardigheden en competenties? Veel …

Lees meer
Everything in context – study reveals power of content-relevant ads Alva van Beek

New research shows 70% of consumers in the UK are more likely to recall an online ad when it runs alongside contextually relevant content. The Power of Context report from agency Integral Ad Science (IAS) also examines how the sentiment of a nearby article affects people’s feelings towards a brand. Researchers found that, not only …

Lees meer
Wat is Share of Search en wat moet ik ermee? Alva van Beek

Vorige maand kwam marketingprofessor Mark Ritson met het volgende statement: “It’s time for ‘share of search’ to replace ‘share of voice’. Share of voice (SOV) is al jaren een belangrijke metric in marketingland dat simpel gezegd aangeeft welk deel van een gesprek over jou gaat. Lang heeft het idee standgehouden dat een grotere SOV direct …

Lees meer
(Verslag) Kleurrijke ex-Red Bull CMO over zijn helletocht naar een plek op het schap Alva van Beek

De voormalige CMO Red Bull UK en Nederland – Huib van Bockel – bedacht inmiddels vijf jaar geleden een niche in een niche door een energiedrankje in de markt te zetten met uitsluitend natuurlijke ingrediënten en een berg minder suiker: Tenzing. Vernoemd naar de Sherpa Tenzing Norgay die als eerste aardbewoner de top van de Mount …

Lees meer
Waarom je als merk mee moet praten op Twitter Alva van Beek

Wat zijn de twee belangrijkste ingrediënten voor succes op Twitter? Bereik en relevantie. En dat geldt zeker voor de pandemietijd waarin we nu zitten. Lidl, Albert Heijn en het Rijksmuseum geven het goede voorbeeld. Twitter deed onderzoek naar merken en doelgroepen op hun platform. Van april tot eind juni groeide ons aantal dagelijkse gebruikers met …

Lees meer
(Interview Martin Huisman) Peilstok in je marketingafdeling Alva van Beek

Martin Huisman, tot april directeur en voorzitter van NIMA, ondernemer, maar bovenal een bevlogen marketeer in B2B en B2C sprak in zijn loopbaan veel, heel veel marketeers die leiding geven aan een marketingteam en kwam tot de conclusie dat de mensen ín het team en de leiding áán het team gebaat zou zijn bij een APK …

Lees meer
Redactie Marketingfacts op zoek naar stagiair Alva van Beek

De redactie van Marketingfacts heeft ruimte voor een stagiair. Lijkt het je mooi en boeiend om mee te werken aan een innovatief en inspirerend vakblog over innovatie in marketing? Mooi! Je schrijft en redigeert teksten over het vak, marketing in de praktijk, marketeers, on- en offline marketingtoepassingen en nog veel meer via de site en …

Lees meer
Waar gaat het heen met marketing? Alva van Beek

Afgelopen dinsdag organiseerden de Hogeschool Utrecht en NIMA een meeting met een stuk of dertig ‘vrije denkers’ uit alle uithoeken van het vak om mee te denken over de rol en betekenis van marketing. Bureaumensen, marketingdirecteuren, wetenschappers, schrijvers, echt een bont en belezen gezelschap sprak en dacht mee. Centrale vraag was welke belangrijke ontwikkelen impact …

Lees meer
(Interview met Martin Huisman) ‘Peilstok in je marketingafdeling’ Alva van Beek

Wat een bedrijf aan marketingkennis en -vaardigheden nodig heeft, verschilt nogal per type bedrijf en per branche. Er valt daarom ook veel voor te zeggen het hele team of de hele afdeling eens door een scan te halen om uit te zoeken wát er aanwezig is, waar nog mogelijkheden liggen en waar een upgrade gewenst …

Lees meer
(Interview Vaardigheidstraining) ‘Inclusief leiderschap is het nieuwe leidinggeven’ Alva van Beek

Business coach Anne Oskam heeft een lange staat van dienst in het marketingvak. Ze besloot zich te richten op verbinding tussen business, marketing én persoonlijke ontwikkeling. Met een spiegelende en resultaatgerichte aanpak. Ze begeleidt professionals binnen de context waarin ze werken en leven, bij het ontwikkelen van een persoonlijk kompas, zodat ze vanuit hun kern …

Lees meer
Blogpost: ‘Creativiteit en effectiviteit zijn in nood’ Alva van Beek

Onlangs gaf marketingprofessor Mark Ritson een college aan een overwegend Nederlands publiek waarin hij aandacht vroeg voor de belangrijkste factoren voor marketingeffectiviteit. Ritson stelde daarin dat creativiteit (47 procent) cruciaal is voor succes. Creatieve campagnes zijn momenteel vooral gericht op kortetermijn-verkoopactivaties. Ze winnen prijzen maar hebben echter geen effect op de lange termijn: brand building. Dat gaat ten …

Lees meer
Share of search als voorspeller van je marktaandeel Alva van Beek

Het zijn voor velen inmiddels bekende namen: Les Binet en Peter Field. Recent heeft Les Binet nieuw onderzoek gepresenteerd dat voor iedere marketeer meer dan de moeite waard is. Hij introduceert een nieuwe ‘metric’. Share of search (SOS). Dus naast share of voice (SOV) en al die andere ‘shares’ is er nu ook de share of …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.