Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
NIMA-gastcollege bij Inholland Business Studies: Samen blokken op de agri-drone Alva van Beek

NIMA is als beroepsvereniging in de eerste plaats een netwerk van professionals, een verbinder. Dit netwerk deelt praktijkkennis en -ervaringen met elkaar en legt verbindingen met instanties buiten het bedrijfsleven. Zo delen bijvoorbeeld NIMA titelhouders (zoals Qualified Lecturers, Senior Marketing Professionals, Register Marketeers) hun praktijkkennis graag met het onderwijs. Niet alleen om hun ervaringen te …

Lees meer
(Blog Ronald Voorn RM) ‘Wat is het effect van advertising op het mentale marktaandeel?’ Alva van Beek

Onlangs verscheen een mooi artikel van Vaughan, Corsi, Beal, & Sharp (2020) over het meten van het effect van reclame op het mentale marktaandeel van merken in het International Journal of Market Research. Het bevat interessante informatie voor marketeers, marcommers, mediabureaus, studenten en andere geïnteresseerden. De besproken vier nieuwe metrics zijn erg handig. Merken bestaan …

Lees meer
Ritson: ‘It’s time for ‘share of search’ to replace ‘share of voice’ Alva van Beek

James Peckham was a smart guy. He joined AC Nielsen in his early 20s and spent the next 43 years working for the company. He was one of Nielsen’s most important and senior marketing thinkers, working at the company during the key ‘Mad Men’ era. But his claim to fame goes well beyond simply being …

Lees meer
De tekkies van marketing hebben een B2B-feest opgetuigd Alva van Beek

B2B-marketing ontwikkelt zich even snel en soms nog sneller dan B2C. Het ontbreekt in die hoek soms aan de fancy namen waar hippe bureaus Effies mee winnen, maar dat maakt het voor marketeers alleen maar interessanter om erover te leren, zélfs als je B2C bent. En over wat een fancy naam is valt trouwens nog wel …

Lees meer
‘Content design breeds user confidence’ Alva van Beek

The past few months may not have seemed like a great time for design in general. Though many businesses have shown ingenuity in serving customers in new ways, it’s perhaps easier to recall the government’s beleaguered test-and-trace efforts, ambiguous messaging and a chancellor with his own brand complete with strange kerning. But there are businesses …

Lees meer
(NIMA Top Marketing Club) Marketingpersoneel. Specialisten of generalisten? Alva van Beek

Door de coronacrisis kwamen in Nederland honderden marketingprofessionals op straat te staan. Dat maakt voor veel bedrijven dat ze niet langer hoeven te kiezen voor wat er beschikbaar is op de arbeidsmarkt, maar wat ze écht verwachten van marketeers. Vraag is dan wat je zoekt in een modern marketingteam en waarom je die eigenschappen belangrijk vindt. Arthur …

Lees meer
Wie zijn de winnaars en de verliezers in digitale klantervaring? Alva van Beek

In de 2020-editie van de vanmorgen verschenen Digital Excellence Monitor van bureau WUA leveren ANWB, ING, Bol.com, Coolblue, RACQ, Greenchoice, Gaslicht.com, Hollandsnieuwe en Sky de beste digitale klantervaring op desktop en smartphone, in zes branches en in tien landen. Voor het eerst lanceren we het onderzoek in een online interactief dashboard, en dat maakt het voer voor jullie, …

Lees meer
Zorgt inhaken voor afhakers? Alva van Beek

Een sportieve verwijzing naar de Tour de France of een knipoog naar het hoedenfestijn rond (een normale) Prinsjesdag: sommige merken spelen met zijn social-mediaberichten in op de actualiteit, vooral op Instagram. Vaak zijn merken zo gefocust op het leggen van een logische link met het moment, dat ze vergeten om aandacht te besteden aan de …

Lees meer
Max Kohnstamm: ‘Waarom iedereen Steven van Belleghem moet lezen’ Alva van Beek

Is Steven van Belleghem er wederom in geslaagd een inspirerend en baanbrekend boek te schrijven? Of is er net als bij de nieuwe boeken van Byron Sharp, Seth Godin, Kim & Mauborgne en Robert Cialdini slechts sprake van een veredelde herhaling van zetten? ‘Customers the day after tomorrow’, het vorige boek van Steven van Belleghem, …

Lees meer
Blockchain study reveals potential benefits for digital advertisers Alva van Beek

The use of blockchain technology in qualifying impressions in digital advertising can increase return on ad spend by as much as 14%, according to research from the Trustworthy Accountability Group (TAG). Writing for WARC, Jules Kendrick, MD UK & Europe for TAG, a body seeking to increase trust and transparency in digital advertising, outlines the …

Lees meer
Boekrecensie Register Marketeers: ‘Propaganda van Edward Bernays’ Alva van Beek

De eerste editie van ‘Propaganda’ stamt uit 1928, bijna 100 jaar geleden dus. Dat maakte me nieuwsgierig. Ooit las ik een ander heel oud boek, ‘Hoe je vrienden maakt en mensen beïnvloedt’ van Dale Carnegie uit 1936. Ik heb er goede herinneringen aan en pak het nog regelmatig uit de kast. ‘Propaganda’ en ‘Hoe je …

Lees meer
Steven Van Belleghem: ‘Bedrijven moeten een onopvallende rol vertolken’ Alva van Beek

In zijn nieuwste boek verzamelt Steven Van Belleghem de verschillende ingrediënten waarmee bedrijven hun klanten een niet te weigeren voorstel kunnen voorschotelen. Ze moeten zorgen voor de ultieme convenience, ze moeten een rol spelen in de film van ons leven en ze moeten tussendoor ook nog eens de wereld redden. Te hoog gegrepen? Helemaal niet, vindt …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.