Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
Marketingboys will be marketingboys. Expert, senior docent en onderzoeker Ronald Voorn beschouwt reputatie in onze nieuwe podcastaflevering van OnBrandScan als oude imagowijn in nieuwe zakken. ‘Interessant, zo’n drivermodel, maar onderzoek het dan eerst goed op echt causale verbanden. Toon niet alleen correlatietjes aan, zoals Reptrack steeds duurbetaald doet.’ Bedrijven moeten terug naar de kern van marketing: klantgedreven …
Deze week werd een voor Nederland unieke post-master Marketing Leadership aangekondigd, een een-tweetje van de Erasmus Universiteit en NIMA. Het programma, dat 18 maanden duurt, belooft een complete en relevante marketing- en business development-opleiding aangeboden door docenten van universiteit, naast ervaren marketeers werkzaam bij toonaangevende bedrijven. Emilie Huber, directeur van het Erasmus Marketing Institute en Arie Barendregt stonden aan de basis. Met …
Natuurlijk hadden we het vermoeden al: beurzen, events en bijeenkomsten leveren een belangrijke bijdrage aan marketing. Wij van de eventbranche waren er nog meer van overtuigd (nee, geen WC-eend!). Maar nu is het via breinonderzoek écht aangetoond! De branche van live-communicatie en experience-marketing, de industrie van live-contact, of zoals we het zelf ooit noemden, ‘de eventbranche’, heeft …
Betrokken zijn bij een club of vereniging hangt positief samen met het welzijn van Nederlanders. Verenigingsleden en andere betrokkenen zijn namelijk meer tevreden over hun sociale leven, voelen zich meer betrokken bij hun leefomgeving en vinden de dingen die ze in hun leven doen meer de moeite waard. Dat blijkt uit een onderzoek van RaboResearch …
Het Erasmus Marketing Institute en NIMA hebben de handen ineengeslagen om het beste van 2 werelden te kunnen bieden op het gebied van marketing kennis: de wetenschappelijke theorie èn de best practices uit de praktijk. In dit Post-Master Marketing programma, dat 18 maanden duurt, krijg je een zeer complete en relevante marketing- en business development opleiding …
Het Verhaal is precies zo oud als de mens zelf. En we vertellen elkaar al héél lang verhalen. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen storytelling begrijpt. Integendeel, er zijn zelfs zeven punten die mensen faliekant verkeerd hebben begrepen. Welke dat zijn, lees je hier. Punt één: storytelling is niks nieuws en het is niet voor en niet …
Je merk is ontwikkeld, de verandering is zichtbaar en de buzz is voelbaar. Maar hoe meet het effect? Ik behandel klassieke principes, veelgebruikte methodieken en eigentijdse formules. En omdat er veel over te schrijven is, doe ik dat in twee delen. Gewoontegetrouw sla ik zaken graag eerst plat. Een sterk merk heeft in de kern twee …
Een tijdje terug werd ik geprikkeld door de blog van Thea van Unen: ‘’Vergeet dat PR-bureau en zorg zelf voor je mediarelaties’’. Zij stelt hierin dat in deze tijd waarin merken het echte verhaal moeten vertellen marketeers meer aan PR moeten doen. Even los van de oplossing die zij aandraagt vind ik het inzicht dat eronder …
Inspirerende bedrijven zijn gemiddeld succesvoller op alle fronten: ze hebben productievere werknemers, trouwere klanten, meer innovatie en betere winstcijfers. En: dat inspiratiegehalte is te ontwikkelen. Joris van Zoelen doet al tien jaar onderzoek naar inspirerende bedrijven. De laatste jaren blijkt maatschappelijke impact een belangrijke rol te spelen in dat inspiratiegehalte. De marketeer kan hierin een …
Marketing departments need to become “intelligence units” that are plugged into the market and poised to add real value to the decision-making model in businesses, argues Professor Scott Galloway. Speaking at the Festival of Marketing, the academic, author and entrepreneur described the CMO as being like the second lieutenant in Vietnam. They have a life expectancy …
Gister deed ik het nog. Ik werd lid van een Facebook-groep. Niet zomaar een groep maar van het platform eetbare paddenstoelen. Ja, een platform over het determineren welke paddenstoel wel en welke niet eetbaar is. Het bracht mij terug bij het zoeken naar paddenstoelen samen met mijn vader. Mijn vader was Pools, hij kwam hier …
Terwijl de meeste boeken die over (big) data gaan vooral gericht zijn op het hoe en wat van de toepassingen van meetbare gegevens in een organisatie. Heeft Danny Oosterveer juist een boek over data als integraal onderdeel van de marketinginspanningen geschreven. Met het doel om je als marketeer, communicatiespecialist of ondernemer niet langer door data …
Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.
Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.
NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.
Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.
NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.
Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?
Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.