Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
(Boekrecensie Register Marketeers) ‘Bíjna alles wat je zou willen weten over de platformrevolutie’ Alva van Beek

Zoals het ritme dat de drummer aangeeft in een band essentieel is voor de samenwerking tussen de overige bandleden, zo is Martijn Arets al jaren een constante factor die de ontwikkelingen in de platformeconomie aangeeft en duidt. Als consultant, als expert via de media en via zijn eigen nieuwsbrieven. De drummer is misschien niet de …

Lees meer
Ritson: ‘Read the nation’s mood before you commit to your Christmas campaign’ Alva van Beek

Christmas comes but once a year. That’s certainly true. But it comes a lot earlier for marketers. Rewind back through buying media, producing ads, creating copy, planning a campaign, formulating the strategic goals and – lo and behold – September is pretty much when most marketing minds turn to Christmas. Thanks to John Lewis and …

Lees meer
(NIMA Brein & Gedrag) ‘De beste ideeën komen niet alleen in bed, bad of bus, maar ook achter je beeldscherm’ Alva van Beek

Recente inzichten uit neuroscience, economie en psychologie over het brein en consumentengedrag vinden in toenemende mate hun weg naar marketing. Hoe staat het met het vermogen waar we als mens misschien wel het mééste plezier aan beleven: creativiteit? Ook binnen marketing uitermate relevant, want creativiteit is de basis voor innovatie en ontwikkeling. Kunnen we op basis …

Lees meer
‘Integration is by far the most important criteria when selecting martech’ Alva van Beek

The CDP Institute released their latest State of Customer Data report last week, and it revealed an important milestone in the martech industry: For the first time ever, the majority of participants (52%) described their martech stack as an integrated, multi-system architecture. In others words, most marketers reported having a best-of-breed stack — with many products from many different vendors …

Lees meer
50 Effie-cases ingezonden; fors meer dan vorig jaar Alva van Beek

De Effie Awards heeft dit jaar 50 inzendingen ontvangen. Dat zijn er 16 meer dan vorig jaar. ‘Bijzonder’, zegt de organisatie, ‘want de meeste bedrijven hebben andere dingen aan hun hoofd.’ De categorie ‘Maatschappelijke Impact’ heeft met 18 cases de meeste inzendingen. ‘Gedrag Kort’ heeft 17 inzendingen, de categorie ‘Gedrag Lang’ telt 10 cases en ‘Merk’ 5. De …

Lees meer
Merkperceptie meten: vraag het eens aan de consument Alva van Beek

Het merk is bezig met een comeback. Jarenlang was er een groeiende trend om steeds meer te kijken naar performance. Als gevolg van nieuwe mogelijkheden voor online analyses werden campagnes vooral afgerekend op click-ratio’s, conversies en directe activatie van sales. Heel concreet, je kunt direct zien wat de impact van je campagne is en het …

Lees meer
‘Experience transformation? Appeltje eitje!’ Alva van Beek

Als je alle blogs over customer- en employee experience  (CX) leest, dan kun je wel eens in een flinke depressie schieten: 85 procent zegt dat CX top prio is, maar slechts 8 procent is top in CX; Transformatie duurt veel te lang of gebeurt niet; We zien geen meetbaar resultaat op korte termijn; Als je …

Lees meer
Waarom de C-suite zich juíst nu met social media moet bemoeien Alva van Beek

Het zijn drukke tijden voor de C-suite. Een pandemie die de wereld lamlegt. Een regelrechte ramp voor onze bloeiende economie. Werknemers die bij bosjes uitvallen na maanden thuiswerken combineren met thuisonderwijs. Kantoren die aan allerlei nieuwe veiligheidseisen moeten voldoen. Subsidieaanvragen. Ontslagen. Een mogelijke tweede golf. Alsof deze tijd niet al uitdagend genoeg is adviseer ik …

Lees meer
(Interview) ‘Coronaproof evenementen organiseren vergt lef en omdenken’ Alva van Beek

Het evenementenseizoen is weer begonnen, maar in januari hadden we niet kunnen voorspellen dat NIMA geschiedenis zou schrijven. Vorige week waren we nog in actie voor #coderood. Nu volop reuring tijdens hét driedaags evenement vóór en dóór marketeers in DeFabrique. Hoe ze dat voor elkaar kregen? We spraken Kirsten Andres (directeur NIMA) en Lidia Bernaert (Commercieel Manager DeFabrique) …

Lees meer
Zeeman, ook ‘opmerkelijk eenvoudig’ op NIMA Marketing Week Alva van Beek

Het succesverhaal van Zeeman is inmiddels bekend: het merk is ‘krachtig in eenvoud’. De eau de parfum, op basis van 20% parfumolie en voor €4,99 per flesje, is niet de eerste geslaagde marketingactie van de retailer. Ook de vriendelijk geprijsde trouwjurk en dito sneakers van Zeeman vlogen de afgelopen jaren als warme broodjes over de toonbank. …

Lees meer
[NMW] Marrigt van der Valk over racisme: ‘Niets doen is geen optie’ Alva van Beek

Je kunt geen NIMA Marketing Day organiseren zonder de BLM-movement in je programma op te nemen. Marrigt van der Valk van Durf Online Branding ‘durfde’ de uitdaging aan. En ja, durf is nodig om dit onderwerp bespreekbaar te maken, blijkt uit haar talk. Marrigt begint met het verhaal van haar jeugd in Friesland. Als Indonesische …

Lees meer
[NMW] ‘Heerlijk weer op een event aanwezig te zijn’ Alva van Beek

NIMA Marketing Week dag 2. De parkeerexperience alleen al levert een VIP-vibe op en de bezoekers delen één gevoel: ‘Heerlijk weer op een event aanwezig te zijn.’ Voor de ingang van DeFabrique staan prominent twee Porsches 911 geparkeerd. Eén is van de eerste spreker van de dag – Ruurd Neurink, marketeer bij het love brand …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.