Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
(Interview) ‘Coronaproof evenementen organiseren vergt lef en omdenken’ Alva van Beek

Het evenementenseizoen is weer begonnen, maar in januari hadden we niet kunnen voorspellen dat NIMA geschiedenis zou schrijven. Vorige week waren we nog in actie voor #coderood. Nu volop reuring tijdens hét driedaags evenement vóór en dóór marketeers in DeFabrique. Hoe ze dat voor elkaar kregen? We spraken Kirsten Andres (directeur NIMA) en Lidia Bernaert (Commercieel Manager DeFabrique) …

Lees meer
‘Bothism is the cure for marketers’ fascination with pointless conflict’ Alva van Beek

Last month, the copywriter Dong Draper (not, I assume, his real name) posted on Twitter. “Why,” he asked his followers, “do strategists think that being a strategist is a personality trait? LMAO.” His question proved popular. Within a few hours ‘Dong’ had amassed more than 500 likes and several pointed responses. One of them came …

Lees meer
Waarom de C-suite zich juíst nu met social media moet bemoeien Alva van Beek

Het zijn drukke tijden voor de C-suite. Een pandemie die de wereld lamlegt. Een regelrechte ramp voor onze bloeiende economie. Werknemers die bij bosjes uitvallen na maanden thuiswerken combineren met thuisonderwijs. Kantoren die aan allerlei nieuwe veiligheidseisen moeten voldoen. Subsidieaanvragen. Ontslagen. Een mogelijke tweede golf. Alsof deze tijd niet al uitdagend genoeg is adviseer ik …

Lees meer
[NMW] Dorkas Koenen: ‘Maak van marketing een integrale bedrijfsfunctie’ Alva van Beek

Rabo-cmo Dorkas Koenen spreekt op persoonlijke titel tijdens de eerste dag van de NIMA Marketing Week en legt de zaal in sneltreinvaart uit hoe marketeers zichzelf en hun afdeling onmisbaar maken. Dorkas vindt het even wennen, in de Copra-loods te staan vol stoeltjes op anderhalve meter. ‘Alsof ik een treincoupe inkijk.’ Vergelijkingen met de Businessclass …

Lees meer
[NMW] Ruim opgezette NIMA Marketing Week start opgelucht met Etos Alva van Beek

Het is spannend als je het eerste grote marketing-event in Nederland organiseert sinds februari 2020. Dat doen NIMA en BBP Media met locatiepartner DeFabrique deze week toch en drie dagen lang: veilig pionieren. Dit pakt goed uit. De aanwezige happy few is blij met het weerzien. Deze morgen beet Etos-cmo Noor de Bruijn het spits …

Lees meer
‘Experience transformation? Appeltje eitje!’ Alva van Beek

Als je alle blogs over customer- en employee experience  (CX) leest, dan kun je wel eens in een flinke depressie schieten: 85 procent zegt dat CX top prio is, maar slechts 8 procent is top in CX; Transformatie duurt veel te lang of gebeurt niet; We zien geen meetbaar resultaat op korte termijn; Als je …

Lees meer
B2B Marketing Trendrapport 2020: verbinding zoeken met de online klant Alva van Beek

Spotler en Beeckestijn Business School hebben het B2B Marketing Trendrapport 2020 uitgebracht. Het rapport geeft inzicht in de uitdagingen, speerpunten en belangrijkste activiteiten van B2B-marketeers in Nederland. 205 marketeers vulden een vragenlijst in en vier marketingexperts gaven hun visie op de bijzondere ontwikkelingen in 2020. Zet je alle uitspraken op een rij dan is de …

Lees meer
Zeeman, ook ‘opmerkelijk eenvoudig’ op NIMA Marketing Week Alva van Beek

Het succesverhaal van Zeeman is inmiddels bekend: het merk is ‘krachtig in eenvoud’. De eau de parfum, op basis van 20% parfumolie en voor €4,99 per flesje, is niet de eerste geslaagde marketingactie van de retailer. Ook de vriendelijk geprijsde trouwjurk en dito sneakers van Zeeman vlogen de afgelopen jaren als warme broodjes over de toonbank. …

Lees meer
Corendon op NMW: ‘Naam is belangrijker dan logo’ Alva van Beek

We werken in de regel nauwelijks samen met bureaus, zo trapt Hoogendoorn af. De alom bekende ‘Cor en Don’-commercials worden bij Corendon dus inhouse ontwikkeld. Hoogendoorn deelt een aantal cijfers rondom deze langlopende, ietwat irritante campagne en erg positief zijn die niet: 54% vindt Cor en Don passen bij Corendon, 53% vindt ze sympathiek en 50% vindt …

Lees meer
[NMW] ‘Heerlijk weer op een event aanwezig te zijn’ Alva van Beek

NIMA Marketing Week dag 2. De parkeerexperience alleen al levert een VIP-vibe op en de bezoekers delen één gevoel: ‘Heerlijk weer op een event aanwezig te zijn.’ Voor de ingang van DeFabrique staan prominent twee Porsches 911 geparkeerd. Eén is van de eerste spreker van de dag – Ruurd Neurink, marketeer bij het love brand …

Lees meer
Willem-Albert Bol: ‘Mep je CEO eens een keer in elkaar’ Alva van Beek

“Nee, nee!”, roept Willem-Albert Bol. “Waar zijn we in vredesnaam mee bezig in ons vak! We hebben zo’n leuk vak, waarom zijn we dan met de verkeerde dingen bezig! Ik maak me regelmatig ontzettend boos over de staat van ons vak!” Maar boosheid werkt niet altijd, zegt hij tegen de aanwezige marketeers in de Copraloods in …

Lees meer
[NMW] Marrigt van der Valk over racisme: ‘Niets doen is geen optie’ Alva van Beek

Je kunt geen NIMA Marketing Day organiseren zonder de BLM-movement in je programma op te nemen. Marrigt van der Valk van Durf Online Branding ‘durfde’ de uitdaging aan. En ja, durf is nodig om dit onderwerp bespreekbaar te maken, blijkt uit haar talk. Marrigt begint met het verhaal van haar jeugd in Friesland. Als Indonesische …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.