Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
B2B Marketing Trendrapport 2020: verbinding zoeken met de online klant Alva van Beek

Spotler en Beeckestijn Business School hebben het B2B Marketing Trendrapport 2020 uitgebracht. Het rapport geeft inzicht in de uitdagingen, speerpunten en belangrijkste activiteiten van B2B-marketeers in Nederland. 205 marketeers vulden een vragenlijst in en vier marketingexperts gaven hun visie op de bijzondere ontwikkelingen in 2020. Zet je alle uitspraken op een rij dan is de …

Lees meer
Zeeman, ook ‘opmerkelijk eenvoudig’ op NIMA Marketing Week Alva van Beek

Het succesverhaal van Zeeman is inmiddels bekend: het merk is ‘krachtig in eenvoud’. De eau de parfum, op basis van 20% parfumolie en voor €4,99 per flesje, is niet de eerste geslaagde marketingactie van de retailer. Ook de vriendelijk geprijsde trouwjurk en dito sneakers van Zeeman vlogen de afgelopen jaren als warme broodjes over de toonbank. …

Lees meer
Corendon op NMW: ‘Naam is belangrijker dan logo’ Alva van Beek

We werken in de regel nauwelijks samen met bureaus, zo trapt Hoogendoorn af. De alom bekende ‘Cor en Don’-commercials worden bij Corendon dus inhouse ontwikkeld. Hoogendoorn deelt een aantal cijfers rondom deze langlopende, ietwat irritante campagne en erg positief zijn die niet: 54% vindt Cor en Don passen bij Corendon, 53% vindt ze sympathiek en 50% vindt …

Lees meer
[NMW] ‘Heerlijk weer op een event aanwezig te zijn’ Alva van Beek

NIMA Marketing Week dag 2. De parkeerexperience alleen al levert een VIP-vibe op en de bezoekers delen één gevoel: ‘Heerlijk weer op een event aanwezig te zijn.’ Voor de ingang van DeFabrique staan prominent twee Porsches 911 geparkeerd. Eén is van de eerste spreker van de dag – Ruurd Neurink, marketeer bij het love brand …

Lees meer
Willem-Albert Bol: ‘Mep je CEO eens een keer in elkaar’ Alva van Beek

“Nee, nee!”, roept Willem-Albert Bol. “Waar zijn we in vredesnaam mee bezig in ons vak! We hebben zo’n leuk vak, waarom zijn we dan met de verkeerde dingen bezig! Ik maak me regelmatig ontzettend boos over de staat van ons vak!” Maar boosheid werkt niet altijd, zegt hij tegen de aanwezige marketeers in de Copraloods in …

Lees meer
[NMW] Marrigt van der Valk over racisme: ‘Niets doen is geen optie’ Alva van Beek

Je kunt geen NIMA Marketing Day organiseren zonder de BLM-movement in je programma op te nemen. Marrigt van der Valk van Durf Online Branding ‘durfde’ de uitdaging aan. En ja, durf is nodig om dit onderwerp bespreekbaar te maken, blijkt uit haar talk. Marrigt begint met het verhaal van haar jeugd in Friesland. Als Indonesische …

Lees meer
(onderzoek) De staat van customer service in 2020 Alva van Beek

Nederlanders communiceren meer dan ooit met bedrijven waar ze klant zijn. In mei dit jaar zagen servicecenters een stijging van 53 procent van de online gesprekken boven de benchmark vóór de uitbraak van het coronavirus. In juni zelfs 63 procent. Tegelijk staat bezuinigen hoog op de agenda bij een groot aantal bedrijven. Voor vele geldt dat customer …

Lees meer
‘Your employer brand means just as much to consumers’ Alva van Beek

Pity your peers in HR. They spend years enhancing the organisation’s employer brand, with the aim of attracting, motivating and keeping the best people, only to find that they now need to wish swathes of those people well for the future, as they manage their redundancies. Perhaps, in the days before the crisis changed everything, …

Lees meer
Roel Stavorinus’ missie: marketeers en ontwerpers dichter bij elkaar brengen Alva van Beek

Zelfstandig merk- en designstrateeg Roel Stavorinus is één van de vele sprekers tijdens Nima Marketing Week 2020. Hij stelt zich voor en licht een tip van de sluier over zijn talk op woensdag 2 september om 15:30 uur. “Ik werk voor creatieve bureaus en voor organisaties op het snijvlak van marketing, design en communicatie. Organisatie-identiteit …

Lees meer
(interview) Kirsten Andres: ‘Marketing is verleiding, geen misleiding’ Alva van Beek

Kirsten Andres, directeur van het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA), ziet uit naar Nima Marketing Week, die aanstaande dinsdag 1 september losbarst. Aan de voorbereidingen zal het niet liggen. ‘Het is bij ons veiliger dan in de supermarkt om de hoek.’ Digitalisering Bij NIMA zijn we lekker op dreef met digitalisering, de vaart zit er …

Lees meer
‘Dit is het effect van marketplaces op strategie, kanaalmix en teams’ Alva van Beek

Wat is de impact van marketplaces op de e-commerce sector? Welke elementen in huidige businessmodellen moeten onder de loep worden genomen in de marketplace-revolutie? De IAB Nederland Taskforce Search vroeg dit aan 55 retailers en bureaus. In dit tweede artikel staan we stil bij de twee belangrijke vraagstukken: wat is het effect van marketplaces op de strategie en kanaalmix …

Lees meer
Marketers underestimate the role of creativity in effectiveness Alva van Beek

New research from Kantar finds that marketers are overestimating the impact of factors such as brand versus performance and multimedia, and underestimating creativity and brand size when it comes to ad effectiveness. Marketers are underestimating the importance of factors including creativity and brand size, and overestimating the role of brand versus performance and multimedia when …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.