Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Boekrecensie Register Marketeers: ‘Propaganda van Edward Bernays’ Alva van Beek

De eerste editie van ‘Propaganda’ stamt uit 1928, bijna 100 jaar geleden dus. Dat maakte me nieuwsgierig. Ooit las ik een ander heel oud boek, ‘Hoe je vrienden maakt en mensen beïnvloedt’ van Dale Carnegie uit 1936. Ik heb er goede herinneringen aan en pak het nog regelmatig uit de kast. ‘Propaganda’ en ‘Hoe je …

Lees meer
‘Funnel juggling’ is the answer to marketing effectiveness Alva van Beek

How has this long, strange period of Covid-induced change been for you? It’s been an odd one for me. I spent the first few months of 2020 doing what I have done for over a decade: getting on planes for 10-day jaunts working for brands and the people that manage them. The first few days …

Lees meer
NIMA zoekt: examencommissielid NIMA Sales Alva van Beek

NIMA is op zoek naar een commissielid voor de examens NIMA Sales. Ben jij een salesprofessional en heb je affiniteit met toetsing en kennisoverdracht? Dan komen wij graag met jou in contact. NIMA ontwikkelt examens voor de vakgebieden Marketing, Sales, Communicatie en Digital. Voor elk vakgebied heeft NIMA een domeincommissie waarbij voor elk niveau (Basiskennis, …

Lees meer
Blockchain study reveals potential benefits for digital advertisers Alva van Beek

The use of blockchain technology in qualifying impressions in digital advertising can increase return on ad spend by as much as 14%, according to research from the Trustworthy Accountability Group (TAG). Writing for WARC, Jules Kendrick, MD UK & Europe for TAG, a body seeking to increase trust and transparency in digital advertising, outlines the …

Lees meer
Steven Van Belleghem: ‘Bedrijven moeten een onopvallende rol vertolken’ Alva van Beek

In zijn nieuwste boek verzamelt Steven Van Belleghem de verschillende ingrediënten waarmee bedrijven hun klanten een niet te weigeren voorstel kunnen voorschotelen. Ze moeten zorgen voor de ultieme convenience, ze moeten een rol spelen in de film van ons leven en ze moeten tussendoor ook nog eens de wereld redden. Te hoog gegrepen? Helemaal niet, vindt …

Lees meer
Erik van Engelen (bvA): ‘We zijn in deze complexe tijd relevanter dan ooit’ Alva van Beek

Erik van Engelen, algemeen directeur van Wildlands, is de nieuwe voorzitter van de bvA, die op 24 september a.s. haar 100-jarig bestaan viert met een online event. Een gesprek over corona, de uitdagingen voor de marketeer en waarom bvA relevant blijft. ‘Het meest heftige moment in mijn carrière was misschien het besluit om Wildlands dicht …

Lees meer
Neuromarketing is dood, de doorbraak is definitief Alva van Beek

Op de officieuze verjaardag van neuromarketing in Nederland werd na tien roemruchte jaren de balans opgemaakt over het verleden, heden en de toekomst van brein- en gedragsonderzoek ten behoeve van marketing. Het is bepaald nog geen mainstream marketingspecialisatie, maar een beetje vakvolwassen marketeer weet inmiddels wel wat er te koop is. En waar. Wát je precies …

Lees meer
‘Frictie van Miriam Rasch – Waar gáát dit boek eigenlijk over?’ Alva van Beek

NIMA Qualified Lecturer Maaike Boots van de Hogeschool van Amsterdam las Miriam Rasch. Die een opmerkelijk boek schreef dat aanzet tot nadenken. Over digitalisering en het verzamelen, het gebruik en de interpretatie van data. Geen gemakkelijke kost, maar het roept in ieder geval op tot creativiteit. Het biedt verdieping en verbreding en is een aanrader …

Lees meer
(Boekrecensie Register Marketeers) ‘Bíjna alles wat je zou willen weten over de platformrevolutie’ Alva van Beek

Zoals het ritme dat de drummer aangeeft in een band essentieel is voor de samenwerking tussen de overige bandleden, zo is Martijn Arets al jaren een constante factor die de ontwikkelingen in de platformeconomie aangeeft en duidt. Als consultant, als expert via de media en via zijn eigen nieuwsbrieven. De drummer is misschien niet de …

Lees meer
Marketeer zoekt ontwerper: Op één golflengte met je bureau Alva van Beek

Succesvolle matchmaking begint ermee dat je als marketeer weet wat je zoekt. Wat is je vraag precies? Welke ontwerpdiscipline past daarbij? Zoek je een specialist of een generalist, een uitvoerder of een strateeg, een leverancier of een partner? En over welke competenties moet het bureau eigenlijk beschikken? En die vraag over competenties gaat breder dan …

Lees meer
Ritson: ‘Read the nation’s mood before you commit to your Christmas campaign’ Alva van Beek

Christmas comes but once a year. That’s certainly true. But it comes a lot earlier for marketers. Rewind back through buying media, producing ads, creating copy, planning a campaign, formulating the strategic goals and – lo and behold – September is pretty much when most marketing minds turn to Christmas. Thanks to John Lewis and …

Lees meer
(NIMA Brein & Gedrag) ‘De beste ideeën komen niet alleen in bed, bad of bus, maar ook achter je beeldscherm’ Alva van Beek

Recente inzichten uit neuroscience, economie en psychologie over het brein en consumentengedrag vinden in toenemende mate hun weg naar marketing. Hoe staat het met het vermogen waar we als mens misschien wel het mééste plezier aan beleven: creativiteit? Ook binnen marketing uitermate relevant, want creativiteit is de basis voor innovatie en ontwikkeling. Kunnen we op basis …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.