Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
(onderzoek) De staat van customer service in 2020 Alva van Beek

Nederlanders communiceren meer dan ooit met bedrijven waar ze klant zijn. In mei dit jaar zagen servicecenters een stijging van 53 procent van de online gesprekken boven de benchmark vóór de uitbraak van het coronavirus. In juni zelfs 63 procent. Tegelijk staat bezuinigen hoog op de agenda bij een groot aantal bedrijven. Voor vele geldt dat customer …

Lees meer
‘Your employer brand means just as much to consumers’ Alva van Beek

Pity your peers in HR. They spend years enhancing the organisation’s employer brand, with the aim of attracting, motivating and keeping the best people, only to find that they now need to wish swathes of those people well for the future, as they manage their redundancies. Perhaps, in the days before the crisis changed everything, …

Lees meer
(interview) Kirsten Andres: ‘Marketing is verleiding, geen misleiding’ Alva van Beek

Kirsten Andres, directeur van het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA), ziet uit naar Nima Marketing Week, die aanstaande dinsdag 1 september losbarst. Aan de voorbereidingen zal het niet liggen. ‘Het is bij ons veiliger dan in de supermarkt om de hoek.’ Digitalisering Bij NIMA zijn we lekker op dreef met digitalisering, de vaart zit er …

Lees meer
Marketers underestimate the role of creativity in effectiveness Alva van Beek

New research from Kantar finds that marketers are overestimating the impact of factors such as brand versus performance and multimedia, and underestimating creativity and brand size when it comes to ad effectiveness. Marketers are underestimating the importance of factors including creativity and brand size, and overestimating the role of brand versus performance and multimedia when …

Lees meer
Heeft B2B een blinde vlek voor marketing? Alva van Beek

Tip voor vooral B2B-bedrijven: ga op zoek naar minimaal één non-Executive Director. Eentje met een achtergrond in marketing, media of psychologie om beter te begrijpen hoe besluiten tot stand komen. En zet gedragswetenschap in om die marketingtaal geschikter te maken voor de boardroom. Simpel: praat in de taal van finance en je hebt een ander …

Lees meer
Roel Stavorinus’ missie: marketeers en ontwerpers dichter bij elkaar brengen Alva van Beek

Zelfstandig merk- en designstrateeg Roel Stavorinus is één van de vele sprekers tijdens Nima Marketing Week 2020. Hij stelt zich voor en licht een tip van de sluier over zijn talk op woensdag 2 september om 15:30 uur. “Ik werk voor creatieve bureaus en voor organisaties op het snijvlak van marketing, design en communicatie. Organisatie-identiteit …

Lees meer
‘Dit is het effect van marketplaces op strategie, kanaalmix en teams’ Alva van Beek

Wat is de impact van marketplaces op de e-commerce sector? Welke elementen in huidige businessmodellen moeten onder de loep worden genomen in de marketplace-revolutie? De IAB Nederland Taskforce Search vroeg dit aan 55 retailers en bureaus. In dit tweede artikel staan we stil bij de twee belangrijke vraagstukken: wat is het effect van marketplaces op de strategie en kanaalmix …

Lees meer
Marketing tot de essentie teruggebracht Alva van Beek

Natuurkunde en scheikunde hebben hun wetten, wiskunde zijn bekende vergelijkingen en nu mag marketing aan dit illustere rijtje worden toegevoegd met de ‘vier marketingfundamenten’. Alle lof voor de auteurs Palmatier en Sridhar, zij hebben met ‘Marketing Strategy, based on First Principles and Data Analytics’ baanbrekend werk geleverd. Door zich te concentreren op de fundamenten hebben …

Lees meer
Een groot marketingevent op anderhalve meter? Zó gaan we het doen op NMW! Alva van Beek

Jajajaja, je weet het nu wel. Op 1, 2 en 3 september vindt in DeFabrique in Utrecht de NIMA Marketing Week plaats. In een jaar waarin bijna alle events, bijeenkomsten en branchefeestjes niet doorgaan, hebben NIMA, BBP Media en de locatiepartner echt álles uit de kast getrokken om de ruim 10.000 vierkante meter van de …

Lees meer
Coronacrisis voedt optimisme over marketing Alva van Beek

Marketeers beschouwen marketing als essentiële functie om het verschil te maken bij het beuken op de korte- en langetermijneffecten van covid. De pandemie bedreigt veel organisaties in hun voortbestaan, maar als ‘driver of change and opportunity’ zijn het vooral de marketeers die geacht worden snel met oplossingen en ideeën te komen. Dat leidt opvallend genoeg tot …

Lees meer
Hoe creëren social media bewustwording voor goede doelen? Alva van Beek

De ‘ALS Ice Bucket Challenge’, de 11stedenzwemtocht van Maarten van der Weijden en de jaarlijkse lampionnenactie van KWF Kankerbestrijding zijn acties en campagnes die bedoeld zijn om bewustwording rondom een urgent probleem of een ziekte te creëren en geld in te zamelen voor onderzoek. Ondanks dat de voorbeelden succesvol zijn, is er sprake van een …

Lees meer
Waarom we purpose-marketing niet verkocht krijgen Alva van Beek

Marketeers moeten niet alleen in staat zijn om prachtige merken te bedenken met een mooie purpose, ze moeten ze ook tegen een eerlijke prijs kunnen vermarkten. Pas als dit soort merken marktleiders worden, dragen marketeers iets wezenlijks bij. Zover zijn we helaas nog niet. ‘Het grote gevecht & het eenzame gelijk van Paul Polman’, gekregen …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.