Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
‘Dit is het effect van marketplaces op strategie, kanaalmix en teams’ Alva van Beek

Wat is de impact van marketplaces op de e-commerce sector? Welke elementen in huidige businessmodellen moeten onder de loep worden genomen in de marketplace-revolutie? De IAB Nederland Taskforce Search vroeg dit aan 55 retailers en bureaus. In dit tweede artikel staan we stil bij de twee belangrijke vraagstukken: wat is het effect van marketplaces op de strategie en kanaalmix …

Lees meer
Marketing tot de essentie teruggebracht Alva van Beek

Natuurkunde en scheikunde hebben hun wetten, wiskunde zijn bekende vergelijkingen en nu mag marketing aan dit illustere rijtje worden toegevoegd met de ‘vier marketingfundamenten’. Alle lof voor de auteurs Palmatier en Sridhar, zij hebben met ‘Marketing Strategy, based on First Principles and Data Analytics’ baanbrekend werk geleverd. Door zich te concentreren op de fundamenten hebben …

Lees meer
Een groot marketingevent op anderhalve meter? Zó gaan we het doen op NMW! Alva van Beek

Jajajaja, je weet het nu wel. Op 1, 2 en 3 september vindt in DeFabrique in Utrecht de NIMA Marketing Week plaats. In een jaar waarin bijna alle events, bijeenkomsten en branchefeestjes niet doorgaan, hebben NIMA, BBP Media en de locatiepartner echt álles uit de kast getrokken om de ruim 10.000 vierkante meter van de …

Lees meer
Coronacrisis voedt optimisme over marketing Alva van Beek

Marketeers beschouwen marketing als essentiële functie om het verschil te maken bij het beuken op de korte- en langetermijneffecten van covid. De pandemie bedreigt veel organisaties in hun voortbestaan, maar als ‘driver of change and opportunity’ zijn het vooral de marketeers die geacht worden snel met oplossingen en ideeën te komen. Dat leidt opvallend genoeg tot …

Lees meer
Hoe creëren social media bewustwording voor goede doelen? Alva van Beek

De ‘ALS Ice Bucket Challenge’, de 11stedenzwemtocht van Maarten van der Weijden en de jaarlijkse lampionnenactie van KWF Kankerbestrijding zijn acties en campagnes die bedoeld zijn om bewustwording rondom een urgent probleem of een ziekte te creëren en geld in te zamelen voor onderzoek. Ondanks dat de voorbeelden succesvol zijn, is er sprake van een …

Lees meer
Waarom we purpose-marketing niet verkocht krijgen Alva van Beek

Marketeers moeten niet alleen in staat zijn om prachtige merken te bedenken met een mooie purpose, ze moeten ze ook tegen een eerlijke prijs kunnen vermarkten. Pas als dit soort merken marktleiders worden, dragen marketeers iets wezenlijks bij. Zover zijn we helaas nog niet. ‘Het grote gevecht & het eenzame gelijk van Paul Polman’, gekregen …

Lees meer
[NMW] Mariëlle Rooswinkel: ‘Ik geef Karwei een eigen plek in de klusmarkt’ Alva van Beek

Marketing manager Mariëlle Rooswinkel heeft net de herpositionering van Karwei afgerond en daarover komt ze vertellen op Nima Marketing Week. ‘Als je het leuk vindt om te horen hoe we ons onderscheiden in de kluswereld, ben je van harte welkom.’ Nima Marketing Week vindt plaats van 1 t/m 3 september in DeFabrique te Utrecht. Ga hier naartoe …

Lees meer
[NMW] Jortijn Bijl: ‘Talent vinden en binden is belangrijker dan ooit’ Alva van Beek

Jortijn Bijl (31) is senior marketing manager bij Afas Software. Op Nima Marketing Week vertelt hij hoe Afas van zijn medewerkers ‘fans’ weet te maken. ‘De kracht van een organisatie zit ‘m in de mensen die er werken.’ Nima Marketing Week vindt plaats van 1 t/m 3 september in DeFabrique te Utrecht. Ga hier naartoe voor meer …

Lees meer
‘To grow, brands need to build more than just salience’ Alva van Beek

Irrespective of whether brand associations precede or follow usage, new analysis confirms that many brands need to do more than build salience if they are to grow. They also need to make good on any attitudinal weaknesses they might have. The Ehrenberg-Bass Institute asserts that the recipe for growth is to build a brand’s penetration …

Lees meer
‘Hoeveel geld kost het bouwen van je merk eigenlijk?’ Alva van Beek

Hoe geef je hier een goed antwoord op? Zo is er het probleem dat merken abstract zijn. Je kunt ze niet aanraken, zoals een koelkast of scheerapparaat. Hoeveel kost deze ‘lucht’? Verder er is de wat flauwe, maar best relevante wedervraag: hoeveel kost een auto? Een nieuwe Hyundai i10 heb je al voor 9.795 euro, een Audi A3 …

Lees meer
[NMW] Waarom ook jij straks Smeris Pindakaas smeert Alva van Beek

Joost van Gelder is merkstrateeg en co-founder van New Growth Strategies. Op de aanstaande Nima Marketing Week komt hij spreken over zijn eigen merk: de ‘allerlekkerste pindakaas die je gewoon iedere dag op tafel zet en ook lief voor de planeet is’. Nima Marketing Week vindt plaats van 1 t/m 3 september 2020 in DeFabrique …

Lees meer
‘Boekrecensie Register Marketeers) ‘Op jacht naar de perfecte klant’ Alva van Beek

Op jacht naar de perfecte klant is het nieuwste boek in de serie van de makers van Sprout. Sprout gelooft dat ondernemers zorgen voor een betere wereld en wil ze daarbij helpen met kennis, inspiratie en een netwerk van ambitieuze groeiondernemers. Nu dus met een methodische groeigids voor startups en scaleups; dát belooft een lekker …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.