Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Coronacrisis voedt optimisme over marketing Alva van Beek

Marketeers beschouwen marketing als essentiële functie om het verschil te maken bij het beuken op de korte- en langetermijneffecten van covid. De pandemie bedreigt veel organisaties in hun voortbestaan, maar als ‘driver of change and opportunity’ zijn het vooral de marketeers die geacht worden snel met oplossingen en ideeën te komen. Dat leidt opvallend genoeg tot …

Lees meer
Een groot marketingevent op anderhalve meter? Zó gaan we het doen op NMW! Alva van Beek

Jajajaja, je weet het nu wel. Op 1, 2 en 3 september vindt in DeFabrique in Utrecht de NIMA Marketing Week plaats. In een jaar waarin bijna alle events, bijeenkomsten en branchefeestjes niet doorgaan, hebben NIMA, BBP Media en de locatiepartner echt álles uit de kast getrokken om de ruim 10.000 vierkante meter van de …

Lees meer
‘To grow, brands need to build more than just salience’ Alva van Beek

Irrespective of whether brand associations precede or follow usage, new analysis confirms that many brands need to do more than build salience if they are to grow. They also need to make good on any attitudinal weaknesses they might have. The Ehrenberg-Bass Institute asserts that the recipe for growth is to build a brand’s penetration …

Lees meer
‘Hoeveel geld kost het bouwen van je merk eigenlijk?’ Alva van Beek

Hoe geef je hier een goed antwoord op? Zo is er het probleem dat merken abstract zijn. Je kunt ze niet aanraken, zoals een koelkast of scheerapparaat. Hoeveel kost deze ‘lucht’? Verder er is de wat flauwe, maar best relevante wedervraag: hoeveel kost een auto? Een nieuwe Hyundai i10 heb je al voor 9.795 euro, een Audi A3 …

Lees meer
[NMW] Waarom ook jij straks Smeris Pindakaas smeert Alva van Beek

Joost van Gelder is merkstrateeg en co-founder van New Growth Strategies. Op de aanstaande Nima Marketing Week komt hij spreken over zijn eigen merk: de ‘allerlekkerste pindakaas die je gewoon iedere dag op tafel zet en ook lief voor de planeet is’. Nima Marketing Week vindt plaats van 1 t/m 3 september 2020 in DeFabrique …

Lees meer
‘Boekrecensie Register Marketeers) ‘Op jacht naar de perfecte klant’ Alva van Beek

Op jacht naar de perfecte klant is het nieuwste boek in de serie van de makers van Sprout. Sprout gelooft dat ondernemers zorgen voor een betere wereld en wil ze daarbij helpen met kennis, inspiratie en een netwerk van ambitieuze groeiondernemers. Nu dus met een methodische groeigids voor startups en scaleups; dát belooft een lekker …

Lees meer
NIMA Marketing Week zoekt nog aantal zaalhosts Alva van Beek

Op de aanstaande NIMA Marketing Week – 1, 2 en 3 september in Utrecht – zullen de presentaties plaatsvinden in zes zalen met een capaciteit die uiteraard de anderhalve meter garandeert. Per zaal worden over de dag vier slots van 40 minuten gevuld (’s morgens twee en ’s middags twee). NIMA is op zoek naar …

Lees meer
More productive but less training: How marketers have been working in lockdown Alva van Beek

Lockdown has undoubtedly changed the way we work from in person pitches to Zoom calls but this hasn’t impacted productivity, with the majority of marketers (64%) noting that they have been as productive, if not more so, working from home. Of the 500 UK brand marketers answering the fourth round of an exclusive survey conducted …

Lees meer
Tijs Rotmans: ‘Klassieke pricing-uitgangspunten zijn ook nu relevant’ Alva van Beek

De krantenkoppen vertellen ons dat er woekerprijzen zijn gevraagd voor handgel en dat studenten hun collegegeld nu te hoog vinden. Belgische witlof is in prijs gestegen. Bloemen en benzine zijn in prijs gedaald. Maar voor je het weet denk je dat het overal ‘alle hens aan dek’ is, en dat is niet het geval. De …

Lees meer
[NMW] Dorkas Koenen: ‘Ik geloof in de waarde van face to face-contact’ Alva van Beek

Dorkas Koenen, chief marketing officer van Rabobank, deelt tijdens Nima Marketing Week zijn visie op hoe marketing gepositioneerd kan worden als integrale bedrijfsfunctie. Ook kijkt hij uit naar de talk van Caroline van Turennout. ‘Knap hoe zij van Zeeman een opvallend retail-merk heeft gemaakt.’ Nima Marketing Week vindt plaats van 1 t/m 3 september in …

Lees meer
Content can drive behaviour change Alva van Beek

Brands play a significant role in shaping the choices people make. These choices are not just about the product or service, but are also message- and purpose-driven. People turn to brands for hope, positivity and comfort. During these uncertain times, brands have an opportunity to lead by example by informing, connecting, entertaining, and helping. This …

Lees meer
(Podcast) Op de rand van de afgrond met Dick van der Lecq (RM) Alva van Beek

Hoe doorstaat reclameman Dick van der Lecq deze coronatijd? En hoe denkt hij over zijn vak? Hij vertelt het in de nieuwste aflevering van de podcast-serie De Namarama Show. Laten we wel wezen, Van der Lecq is een van de reuzen uit reclameland. Met zijn enorme ervaring als bureaudirecteur staat hij nu aan het roer bij het DDB …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.