Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Marketingcommunicatietalent spotten in 2020: zoek de generalist Alva van Beek

En ineens zijn er voldoende talenten op de markt. Zeker in de media- en marketingcommunicatiesector. Welke talenten zijn gewild in 2020? Waar letten recruiters op? Na jaren van zoeken naar specialisten, geldt vanaf nu: zoek professionals die niet alleen specialist maar vooral ook generalist is (en liefst algemeen ontwikkeld). Nadat recruiters een paar jaar lang …

Lees meer
Top van Top Marketing Club in gesprek met auteurs Jaarboek Alva van Beek

De NIMA Top Marketing Club is een bijzondere verzameling bedrijven en organisaties die zich vanwege het belang van marketing voor hun organisatie hebben aangesloten bij NIMA. Het programma voor deze bedrijven, of beter: hun marketingprofessionals, is heel divers. Van peer reviews voor bestuurders tot een mentorenprogramma voor young professionals in het marketingvak. Door in overleg …

Lees meer
Ad market ‘surprisingly’ resilient despite 13% slump this year Alva van Beek

The UK advertising market is forecast to decline by 13% year on year in 2020, according to media agency GroupM, but it is expecting the sector to bounce back next year with growth of 13%. While the figure shows a steep fall this year, GroupM believes the extent of the decline is “potentially surprising” given …

Lees meer
Gen Z acquires a TV habit Alva van Beek

Gen Z is typically less engaged with traditional media, but COVID-19 is drawing a younger audience to TV and is likely to change their media consumption habits permanently. That’s the view of Daniel Bischoff, chief marketing & operations officer at RTL AdConnect, part of the Luxembourg-based media group RTL Group. Writing for WARC, he notes …

Lees meer
Google haalt merkvoorkeur helemaal overhoop Alva van Beek

De onderzoekers verzonnen voor 31 verschillende categorieën nieuwe merken. Daarmee daagden ze in een gesimuleerde aankoopsituatie de favoriete merken van consumenten uit. Na enkele eenvoudige trucjes lukte het hen om de meeste mensen te laten kiezen voor merken waar ze nog nooit van hadden gehoord! Via deze stream kun je zelf hun verhaal bekijken. Het begint rond 2 uur …

Lees meer
Synergie tussen SEO en SEA: kansloze missie of toch haalbaar? Alva van Beek

Online marketeers hebben er bijna een dagtaak aan om hun marketingbudget zo effectief mogelijk in te zetten. Ze vragen zich af: hoe worden zoveel mogelijk bezoekers of conversies binnengehaald tegen zo laag mogelijke kosten? Kies ik voor de lange termijn en leg ik de focus op SEO? Of wil ik direct resultaat zien en gaat …

Lees meer
Wat kosten voice, streaming en influencers? Alva van Beek

Veel interessant nieuws deze week over voice, maar er is nog veel meer: een inzichtelijke methode hoe merken het vertrouwen kunnen verdienen, de stand van webcare, de advertising van Tesla en als bonus een werkelijk prachtig verhaal over menselijke kracht. Dit en nog veel meer in de update van deze week. NIMA Classes-docent Gert Koot …

Lees meer
RIP marketingprofessor Don Schultz Alva van Beek

Professor Don Schultz (86) die ruim 40 jaar les gaf aan de Medill School van de Northwestern University (V.S.) is overleden. Hij werd beroemd met de marketingbijbel ‘Integrated Marketing Communications’ die nog steeds de basis vormt voor menige geïntegreerde marketingstrategie. In de jaren negentig van het vorig millenium, ‘een smeltkroes van verandering’, volgens vakvorser Mark …

Lees meer
[stelling] ‘Merk overleeft dankzij adverteren’ Alva van Beek

In een editie over anticyclisch adverteren en de vraag hoe merken aandacht trekken en vasthouden kan deze stelling natuurlijk niet ontbreken. Er wordt op dit moment heel wat over afgeschreven, nu merken vaak in defence mode gaan. Maar zoals Dick van der Lecq RM, managing director DDB Unlimited, in dit nummer aanhaalt: ‘In WOII wisten merken dat …

Lees meer
Friesland College is Education Partner van NIMA Alva van Beek

Het Friesland College is vanaf komend studiejaar een erkende Education Partner van NIMA. Hiermee is de opleiding Marketing en Communicatie van de FC-school Commercie en Dienstverlening in Noord-Nederland de eerste en enige mbo-school in het noorden van het land die studenten rechtstreeks opleidt voor het examen NIMA-A. Dinsdag tekenden bestuursvoorzitter Carlo Segers van het Friesland …

Lees meer
Gedragspsycholoog Tom De Bruyne te gast bij Top Marketing Club Alva van Beek

Bureaudirecteur, gedragspsycholoog en marketingcolumnist Tom De Bruyne van Sue Amsterdam is donderdag 18 juni virtueel te gast geweest op een Management Journey voor de marketingmanagers van de NIMA Top Marketing Club. In een interactieve sessie sprak De Bruyne onder meer over de wijze waarop in media gebruik wordt gemaakt van principes uit gedragspsychologie en de …

Lees meer
Mentor-koppel Rien en Jan-Hein: ‘We hebben flink de tijd genomen om elkaar te leren kennen’ Alva van Beek

Groeien doe je bij NIMA niet alleen. NIMA is een beroepsvereniging die professionals in verschillende stadia van hun loopbaan met elkaar in contact brengt. Het NIMA Career Booster Programma is een persoonlijk ontwikkelingsprogramma waarbij je voor een periode van twee jaar intensieve begeleiding krijgt van en kunt sparren met een persoonlijke, zeer ervaren marketingmentor uit …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.