Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Zo kunnen sociale en lokale platforms onze economie weerbaar maken Alva van Beek

Zou onze economie weerbaarder kunnen worden als platformbedrijven meer waarde generen voor alle betrokkenen en die waarde laten terugvloeien naar de lokale economie, in plaats van deze af te romen voor een handjevol steenrijke aandeelhouders? Wat is daarvoor nodig? De economie draaide begin dit jaar nog als een zonnetje. Ook in de platformeconomie leken de …

Lees meer
NIMA-directeur Kirsten Andres: ‘Meer aandacht voor de échte waarde van marketing’ Alva van Beek

‘Natuurlijk zijn marketeers volop bezig om in deze coronacrisis te redden wat er te redden valt, maar deze bijzondere tijd biedt ons ook een unieke gelegenheid om eens van een afstandje te bekijken wat we doen’, aldus NIMA-directeur in een uitzending van Adformatie Connects Live op 28 mei. Andres sprak haar gesproken column uit vanuit …

Lees meer
(NIMA Vaardigheidstraining) ‘De nieuwe realiteit in marketingleiderschap’ Alva van Beek

Leiderschap en marketing staan als duo redelijk hoog op de agenda van NIMA in 2020, met een hoofdrol voor Thomas Barta als Key Note op de NIMA Marketing Day (NMD) en een hele track aldaar, te vullen door ‘marketing leaders’. We zijn trouwens nog even aan het puzzelen óf dat dit jaar kan plaatsvinden – die hele …

Lees meer
We moeten het eens over je merkpersoonlijkheid hebben Alva van Beek

Waarom doe je als merk of bedrijf wat je doet? Dát wil je vertalen naar overeenkomstige menselijke drijfveren. Het helder definiëren en vertalen van je ‘why’ zorgt voor herkenbaarheid en aansluiting bij je beoogde doelgroep. Deze menselijke drijfveren zijn te vangen in 24 fundamentele – positieve – basisbehoeften. 24 redenen waarom wij ’s ochtends ons bed uitkomen. Die …

Lees meer
Bouw je gedragsmodel in drie stappen Alva van Beek

Menselijk gedrag is erg complex en daarom moeilijk te voorspellen. Toch doen gedragswetenschappers al jaren onderzoek om grip te krijgen op ons gedrag. Ieder heeft zijn eigen model gecreëerd. Deze modellen vertellen ons hoe gedrag in grote lijnen werkt. Erg handig als je gedrag probeert te verklaren en te veranderen. Bij Online Dialogue komen we …

Lees meer
‘Twee merken maken écht kans om beste inhaker van 2020 te worden’ Alva van Beek

Dat de paaseitjes veel te vroeg in de winkel liggen en dat mensen daarover vallen, 1 april, Pride Amsterdam en de Champions League-wedstrijd Tottenham Hotspur-Ajax. Op welke van deze momenten werd het grappigst, mooist, snelst en meest creatief ingehaakt? Wie wint de prijs voor beste inhaker? Vijf inhakers zijn genomineerd voor de Best Social Awards …

Lees meer
From marketing guru to team leader – the changing role of the CMO Alva van Beek

The role of the Chief Marketing Officer is alive and well and will stay that way in the future – but it’s in for some major changes, concludes a new study from the World Federation of Advertisers (WFA). The WFA research highlights the need, it says, “to look beyond the cult of the CMO as …

Lees meer
NIMA Update | editie 9 – voorjaar 2020 Alva van Beek

De 9e NIMA Update is verschenen met nieuws, diepgang en achtergronden over de beroepsvereniging. Update biedt een overzicht van activiteiten die worden georganiseerd voor en door professionals in marketing, communicatie en sales. Centraal thema van dit najaarsnummer is ‘De ideale teamplayer’. Update verschijnt twee keer per jaar en is naast nieuwsbrieven, bijeenkomsten, bijdragen aan vakbladen …

Lees meer
(NIMA Workshop) Over de relevantie van een lekker merk Alva van Beek

Als de drivers die belangrijk voor ons zijn worden gestimuleerd, ervaren we een prettig gevoel van welbehagen en geluk. Hoe meer een merk appeleert aan die drivers, hoe hoger de aantrekkelijkheid van een merk, het brand appeal. Als je weet hoe aantrekkelijk je merk is en hoe je het aantrekkelijker kunt maken, kun je de stap maken …

Lees meer
Waarom je branding áltijd een plek in je business-strategie moet geven Alva van Beek

Als we met een bedrijfskundige bril naar merken kijken en ze op basis van hun business-strategie indelen, zien we vier soorten merken: Profit Only Brands, Impact Only Brands, Impact First Brands en Profit First Brands. Het is belangrijk om bij het ontwikkelen van je business-strategie de verschillen tussen deze merken goed te begrijpen om te bepalen wat voor soort merk …

Lees meer
‘Localism’ is forecast to be a major post-pandemic trend Alva van Beek

Increased local consumption of goods and services, an expansion of e-commerce to include a new wave of digital shoppers, as well as a new era of value-consciousness, are three major consumer trends that are likely to continue as the world emerges from lockdown, a new global study has revealed. According to research firm Kantar, COVID-19 …

Lees meer
Businesscase voor rebranding: wat kost het, wat levert het op? Alva van Beek

Van tijd tot tijd is je merk toe aan een update: of het nu gaat om een compleet nieuwe positionering of een doorontwikkeling van de visuele identiteit. Een vraag die in de board vaak als eerste gesteld wordt: wat gaat dat eigenlijk kosten en wat levert het op? In deze blog laat ik je zien …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.