Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Reflections on agile marketing by leading practitioners and analysts Alva van Beek

As we learned in the 3rd Annual State of Agile Marketing Report, there are lots of different manifestations of marketing agility. Most marketers use a hybrid framework, and we employ tons of different practices within those frameworks. To tap into this vast array of experiences with agile in marketing, we reached out to a whole slew …

Lees meer
Ralf Strauss (EMC) over marketing in Europa en de uitdagingen van corporate marketing Alva van Beek

Je hoort er niet dagelijks over, maar het is nogal een organisatie: de European Marketing Confederation (EMC), die net de Duitser Ralf Strauss heeft gekozen als nieuwe voorzitter. De EMC is de overkoepelende associatie van de Europese marketing-beroepsverenigingen, die onder meer is belast met toezicht op het verstrekken van internationaal erkende persoonstitels als – in Nederland – Register Marketeer en Senior …

Lees meer
Marketers need to take a more nuanced and thoughtful approach to the COVID-19 crisis Alva van Beek

As part of the WARC Guide to marketing in the COVID-19 recession, Les Binet, Group Head of Effectiveness at adam&eveDDB, explains why this recession is different and why the normal rules of business may not apply, at least for a while. This is an excerpt from Binet’s exclusive article ‘Navigating COVID-19: survival, adaptation and recovery’. I don’t know …

Lees meer
Addressability in een wereld zonder cookies, hoe? Alva van Beek

Wat kunnen buyers en publishers straks, in een wereld zonder cookies, nog doen op het gebied van addressability? Hierover spreken in de tweede aflevering van het IAB Nederland-drieluik ‘Cookieless era webinar’ niemand minder dan Bernard de Vreede, Data Strategy Benelux bij Ebay, Travis Clinger, Senior Vice President, Addressability and Ecosystem bij LiveRamp, en Slaven Mandic, Director of Advertising …

Lees meer
Merken in crisistijd: jammer voor Bavaria, mooi voor Jumbo (onderzoek) Alva van Beek

Veel merken hebben de afgelopen weken laten zien iets te willen doen in het kader van de uitbraak van COVID-19. Bavaria lanceerde een hand sanitizer gemaakt uit overtollig bier van klanten, Coca-Cola trok zijn logo uit elkaar, Jumbo opende een pop-up store in een ziekenhuis voor het personeel en Honig deed een benefietconcert voor de voedselbank. Allemaal …

Lees meer
Online Education Sessie voor vakdocenten over Human Data Alva van Beek

Op dinsdagmiddag 19 mei organiseert NIMA in samenwerking met MOA een digitale Education Sessie over ‘Human Data, veel meer dan marktonderzoek’. Vanwege de beperkingen die de coronamaatregelen met zich meebrengen wordt aan deelnemers een digitale sessie aangeboden met een kort programma. Tijdens deze online versie van de ‘NIMA Education Day’ spreekt Willem Peter de Ridder …

Lees meer
Zo vind je een klantgerichte weg uit de coronacrisis Alva van Beek

Customer experience-teams kunnen juist nu van onschatbare waarde zijn voor de organisatie. Maar te vaak zijn ze onvoldoende strategisch gepositioneerd om het verschil te maken, met als gevolg dat ze het laaghangend kostenbesparingsfruit zijn, in plaats van dat ze het aanwijzen. Maar niet getreurd, als je het goed aanpakt kom je juist in deze tijden …

Lees meer
Assortimentstrategie: zoektocht naar meer omzet en betere marges Alva van Beek

Assortimentstrategie is een cruciale bedrijfsbeslissing. In supermarkten wordt gestreden om schapruimte. Maar ook banken, verzekeraars en automerken vragen zich af: hoeveel keuze moet ik mijn klanten geven? Op zoek naar pragmatische oplossingen voor een compact assortiment dat hogere marges oplevert. Veel bedrijven denken dat een assortiment in de vorm van een ‘cafetaria-model’ voor hun klanten …

Lees meer
Worried graduates should still choose a marketing career Alva van Beek

Finishing a university degree is a tense and stressful period in any young person’s life. A melting pot of final exams. The pressure of choosing a career path, then finding your first job. And the ultimate prize of having to pay back the exorbitant tuition fees that allowed you to enjoy higher education in the …

Lees meer
Opleiders Lectric en SRM gaan samen Alva van Beek

Opleider Lectric zal vanaf 1 juli samengaan met SRM onder de naam SRM. Beide partijen geven aan dit een logische stap te vinden: zowel Lectric als SRM biedt opleidingen aan voor marketing- en communicatieprofessionals. Lectric is specialist op het gebied van korte, praktijkgerichte trainingen, met name in de online marketing en communicatie, terwijl SRM de …

Lees meer
Blended onderwijs, maar in welke verhouding? Alva van Beek

De vraag of we na de crisis wel écht terug willen naar de oude manier van werken roept links en rechts emotie op. Het blijkt namelijk nogal af te hangen van de vraag wat je daarmee bedoelt. Velen missen het échte overleg, vooral met collega’s, maar voor sommige vormen van digitaal onderwijs blijkt videobellen juist …

Lees meer
Ralf Strauss nieuwe voorzitter van marketingkoepel EMC Alva van Beek

Het bestuur van de European Marketing Confederation (EMC) heeft de Duitser Ralf Strauss gekozen als nieuwe voorzitter. Strauss volgt de Zwitser Uwe Tännler op die afzwaait na tien jaar deel te hebben uitgemaakt van het EMC-bestuur, waarvan vijf jaar als vice-voorzitter en twee jaar als voorzitter. Het EMC is de overkoepelende organisatie van marketing-beroepsverenigingen, die …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.