Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Waarom Corendon er niets van bakt en Koopmans wel Alva van Beek

Dat merken ook in coronatijd reclame blijven maken, vinden veel consumenten prima. De Monitor Consumentengedrag van Validators en de Vrije Universiteit vraagt dit namelijk wekelijks uit bij een representatieve groep Nederlanders. Ruwweg 40 procent vindt hierbij dat merken ook nu gewoon reclame kunnen maken. Er is maar een klein deel (gemiddeld 7 procent) dat dit nu ongepast vindt. …

Lees meer
Consumenten verleiden of misleiden? Waar de grens ligt bij online beïnvloeding Alva van Beek

“Er kijken nu 20 anderen naar dit product!”, “Nog maar 10 uur geldig. Koop nu!”, of “Al 7.340 keer gekocht!”. Een greep uit verleidingstechnieken gebaseerd op schaarste en sociaal bewijs, die marketeers bekend in de oren zullen klinken. Deze technieken zijn in principe toegestaan, mits ze volledig waar zijn, maar ze mogen de consument niet …

Lees meer
Dit is waarom je CMS je bedrijfsgroei tegenhoudt Alva van Beek

Websites zijn een continue bron van frustratie voor veel marketeers. Ruim de helft van Nederlandse marketeers is niet overtuigd van de effectiviteit van hun eigen website, zo blijkt uit onderzoek van HubSpot. Veel van de problemen die marketeers met hun website hebben, zijn te herleiden tot het CMS dat ze gebruiken. Voor kleine startups is het …

Lees meer
Marketing careers won’t pick up where they left off Alva van Beek

Marketers, we’re not going back to normal. Covid-19 has spawned a huge political, economic and ethical crisis which affects us all. The next couple of months are going to be hard, not just because of the challenge of working from home but the real impact of lost jobs, reduced hours and reshaped careers. What makes …

Lees meer
Marketingfacts Jaarboek doorbreekt corona-lockdown Alva van Beek

Het is een mooi boek geworden, dat Marketingfacts Jaarboek 2020-2021. Hoe voelt dat nou, zo’n afronding na het nodige gevloek en getier, gestress en gedoe? Nou, stel je het als volgt voor: alsof je een vakantiebestemming bereikt na een reis vol ontberingen langs uitgewoonde parkeerplaatsen of volgepakte vliegvelden. Ineens zie je dan die baai voor je …

Lees meer
(Boekrecensie Registermarketeers): De intelligente datagedreven organisatie Alva van Beek

We leven in een maatschappij en een wereld waarin data steeds meer een rol spelen in de besluitvorming. Op meerdere niveaus, van operatie, marketing en organisatie. Voor elk niveau en voor elke invalshoek geldt dat data voor een groot deel, als niet het geheel, de besluitvorming bepalen. Die beweging zorgt ervoor dat wanneer je dat …

Lees meer
(NIMA Workshop) ‘Creatieve concepten: hoe weet je of het gaat werken of niet?’ Alva van Beek

Marketing is een creatief beroep, daar is weinig tegenin te brengen, maar het wordt er juist dezer dagen toch ook vrij expliciet ingewreven. De essentie van marketing bestaat eruit markten te signaleren – dat vereist vooral een marktgerichte instelling en goede data – maar daarná moet er worden geadresseerd, verleid en geactiveerd. Je hoeft geen twee weken …

Lees meer
The ‘new normal’ is just another bullshit line marketers have swallowed Alva van Beek

Do you remember 2013? It was an odd, strangely compelling period in marketing history. The emerging attraction of social media was readily apparent but the apparatus through which marketers used this emerging channel to send commercial messages was still in its infancy. On the one hand we had billions of users, on the other relatively …

Lees meer
CMO, stop met goeroe spelen en ga problemen oplossen! Alva van Beek

Gaat de Chief Marketing Officer ten onder in de leeuwenkuil van de boardroom, waar andere disciplines juist steeds meer macht krijgen? Dat beeld is hardnekkig, maar nieuw onderzoek van de World Federation of Advertisers (WFA) concludeert het tegendeel: de rol van de CMO is en blijft ‘alive and kicking’, al vereist dit wel een paar …

Lees meer
Zo kunnen sociale en lokale platforms onze economie weerbaar maken Alva van Beek

Zou onze economie weerbaarder kunnen worden als platformbedrijven meer waarde generen voor alle betrokkenen en die waarde laten terugvloeien naar de lokale economie, in plaats van deze af te romen voor een handjevol steenrijke aandeelhouders? Wat is daarvoor nodig? De economie draaide begin dit jaar nog als een zonnetje. Ook in de platformeconomie leken de …

Lees meer
NIMA-directeur Kirsten Andres: ‘Meer aandacht voor de échte waarde van marketing’ Alva van Beek

‘Natuurlijk zijn marketeers volop bezig om in deze coronacrisis te redden wat er te redden valt, maar deze bijzondere tijd biedt ons ook een unieke gelegenheid om eens van een afstandje te bekijken wat we doen’, aldus NIMA-directeur in een uitzending van Adformatie Connects Live op 28 mei. Andres sprak haar gesproken column uit vanuit …

Lees meer
(NIMA Vaardigheidstraining) ‘De nieuwe realiteit in marketingleiderschap’ Alva van Beek

Leiderschap en marketing staan als duo redelijk hoog op de agenda van NIMA in 2020, met een hoofdrol voor Thomas Barta als Key Note op de NIMA Marketing Day (NMD) en een hele track aldaar, te vullen door ‘marketing leaders’. We zijn trouwens nog even aan het puzzelen óf dat dit jaar kan plaatsvinden – die hele …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.