Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
Customer experience-teams kunnen juist nu van onschatbare waarde zijn voor de organisatie. Maar te vaak zijn ze onvoldoende strategisch gepositioneerd om het verschil te maken, met als gevolg dat ze het laaghangend kostenbesparingsfruit zijn, in plaats van dat ze het aanwijzen. Maar niet getreurd, als je het goed aanpakt kom je juist in deze tijden …
Assortimentstrategie is een cruciale bedrijfsbeslissing. In supermarkten wordt gestreden om schapruimte. Maar ook banken, verzekeraars en automerken vragen zich af: hoeveel keuze moet ik mijn klanten geven? Op zoek naar pragmatische oplossingen voor een compact assortiment dat hogere marges oplevert. Veel bedrijven denken dat een assortiment in de vorm van een ‘cafetaria-model’ voor hun klanten …
Finishing a university degree is a tense and stressful period in any young person’s life. A melting pot of final exams. The pressure of choosing a career path, then finding your first job. And the ultimate prize of having to pay back the exorbitant tuition fees that allowed you to enjoy higher education in the …
Opleider Lectric zal vanaf 1 juli samengaan met SRM onder de naam SRM. Beide partijen geven aan dit een logische stap te vinden: zowel Lectric als SRM biedt opleidingen aan voor marketing- en communicatieprofessionals. Lectric is specialist op het gebied van korte, praktijkgerichte trainingen, met name in de online marketing en communicatie, terwijl SRM de …
A major study has revealed the alarming extent of the labyrinth-like supply chain involved in online advertising, and reveals that around 50% of the money spent by advertisers is gobbled up by middlemen. The two-year study, published by the Incorporated Society of British Advertisers (ISBA) and carringied out by PwC, is the first to look in …
Ze promoveerde in 2012 cum laude als communicatiewetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam, maar ontdekte dat de wetenschap soms wel érg ver afstaat van het bedrijfsleven. Een gapend gat, waar ze besloot met beide benen in te springen. Lotte Willemsen is nu lector Communicatie in een netwerksamenleving aan de Hogeschool van Rotterdam en leidt een …
De vraag of we na de crisis wel écht terug willen naar de oude manier van werken roept links en rechts emotie op. Het blijkt namelijk nogal af te hangen van de vraag wat je daarmee bedoelt. Velen missen het échte overleg, vooral met collega’s, maar voor sommige vormen van digitaal onderwijs blijkt videobellen juist …
Het bestuur van de European Marketing Confederation (EMC) heeft de Duitser Ralf Strauss gekozen als nieuwe voorzitter. Strauss volgt de Zwitser Uwe Tännler op die afzwaait na tien jaar deel te hebben uitgemaakt van het EMC-bestuur, waarvan vijf jaar als vice-voorzitter en twee jaar als voorzitter. Het EMC is de overkoepelende organisatie van marketing-beroepsverenigingen, die …
Stuurlui aan de wal hebben makkelijk praten. Wel of niet zakken met de prijs? Concurreren of je concurrenten juist nu opzoeken? Productontwikkeling of toch beter even wachten? Nieuwe segmenten aanboren, markt creëren, wel of niet communiceren? En met welke toon? Digitaal adverteren of juist flyers door de hele wijk? Een online winkel beginnen? Zomaar wat …
We zijn afgelopen weken vaker aanwezig op LinkedIn, we posten en reageren meer. Een enquête en een onderzoek wijzen uit dat het de gebruikers opvalt hoeveel persoonlijke verhalen er te vinden zijn. Reden voor een aantal van hen om LinkedIn het ‘nieuwe normaal-Facebook’ te noemen. Maar op de vraag of mensen na deze crisis van plan …
Het lijkt wel of de crisis maakt dat we alles vergeten wat we ooit in de collegebanken hebben geleerd. De korte termijn overheerst en tegen beter weten in zetten we de toekomst even uit. Dat is zonde. Waar de merkbelofte richting geeft aan het wát, kleurt je merkkarakter het hóe. Dat werkt in de kern heel …
Omnichannel marketing vereist een holistische visie op marketing, sales, service en product. En dat eist van bedrijven dat ze stoppen met silo’s bouwen en – nu echt – de klant in het centrum van hun activiteiten gaan zetten. Maar hoe? Waar begin je? Ik had het erover met Thijs van Bemmelen, marketingmanager bij Basware. Basware is een internationale aanbieder …
Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.
Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.
NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.
Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.
NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.
Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?
Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.