Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
‘Coronavirus won’t hurt Corona, it will actually boost sales’ Alva van Beek

Coronavirus: good or bad for Corona’s sales? It’s a venal question given the current state of the pandemic and the tragic loss of life that has occurred, and will occur in the months to come. But it is, none the less, a fascinating one for marketers. Where do you stand? Your answer very much depends …

Lees meer
Marketing kan wel wat PR gebruiken Alva van Beek

Komende maanden worden in willekeurige volgorde SAN Accenten, Esprix, Amma’s, (voorheen) Lampen, Spinnen, Effies en Gouden Deurmat uitgereikt aan alle denkbare merken voor alle denkbare vormen van marketingcommunicatie. De Loekies en de Coqs d’Honneur zijn er net uit. Een leuke kant van het vak waaraan toch een beetje glamour kleeft. Maar da’s de buitenkant. Ritsons ‘meat of marketing’ is minder …

Lees meer
Deze bedrijven zijn genomineerd voor Scale Up en Internal Branding Company of the Year 2020 Alva van Beek

De bedrijven en organisaties die in aanmerking komen voor een Dutch Marketing Award zijn bekend gemaakt voor opnieuw twee categorieën. De deeljury’s voor Scale Up Company of the Year en de Internal Branding Company of the Year hebben vandaag hun lijstje kanshebbers ingeleverd. Over ruim een maand zullen in Amsterdam de winnaars bekend worden gemaakt. …

Lees meer
Toverstokjes bestaan écht niet als het om marketing gaat Alva van Beek

Ik zat in de auto met de radio aan toen ‘You Make Loving Fun‘ voorbijkwam, een nummer van het legendarische Fleetwood Mac-album Rumours. Hoewel ik geen muziekkenner ben, zie ik wel een patroon. Vrijwel alle bekende muzikanten hebben één succesalbum, een album dat het meest tot de verbeelding spreekt. Een muzikaal hoogtepunt. Een succes dat niet …

Lees meer
Houd bij merkkeuzes ook rekening met de organisatie Alva van Beek

Een marktgerichte merkportfolio is niet altijd een goed idee, weet merkspecialist Onno Maathuis. Organisaties die hun merkportfoliostrategie willen updaten, moeten niet alleen rekening houden met (veranderende) markten, maar ook met organisatie- en cultuurontwikkeling. Recentelijk kondigde KPN aan dat ze, in navolging van Planet Internet, Hi en Telfort, ook van plan was XS4all in KPN te …

Lees meer
Why brands need to escape the inside-out perspective Alva van Beek

Market research is often more focused on what matters to the business than what matters to the customer – and therein lies a major problem for many businesses that profess to be customer-led, according to an industry figure. Questions like ‘would you recommend our service?’ are simply about shifting arguably irrelevant NPS scores; questions like …

Lees meer
Zo krijg je als B2B-marketeer intern een strategische positie Alva van Beek

Als B2B-marketeers leven we in een gouden tijdperk. Dankzij internet en nieuwe technologie hebben we enorm veel mogelijkheden om contact te maken met bestaande en nieuwe klanten. Toch is de rol van marketingmanagers, vooral in B2B, niet makkelijker geworden. Bij bedrijven in B2C wordt marketing meestal gezien als de afdeling die direct bijdraagt aan groei. Marketeers …

Lees meer
Die wondere wereld genaamd internal branding Alva van Beek

Vrij snel nadat Simon Sinek en zijn ‘Golden Circle’ begonnen met ‘Why’ in 2009, lijkt de hele wereld purpose-driven te willen worden. Organisaties realiseerden zich vanaf dat moment dat wat vroeger hun soft factors of human resources (Uit het Oxford-woordenboek: “Resource = een voorraad van iets wat een land, een organisatie of een persoon heeft …

Lees meer
(Interview met Daniëlle van Hengst en Willemijn Menken) Schrijven voor een merk áls een merk Alva van Beek

Sterke merken hebben dan een duidelijk omschreven tone of voice, een verbal identity. Hoe kom je tot die toon en hoe houd je ‘m vol? Want de kleuren van een merk liggen dan meestal wel vast, soms klínkt – of leest – een merk als degene die ervoor schrijft. En dat klopt eigenlijk niet. Daniëlle van Hengst en Willemijn …

Lees meer
Dit zijn de genomineerden voor Marketing Company en Marketing Start Up of the Year Alva van Beek

Over ruim een maand zullen in Amsterdam de winnaars bekend worden gemaakt van de Dutch Marketing Awards 2020. Deze prijzen in 7 categorieën worden gezien als de belangrijkste die er te winnen zijn in het marketingvak, omdat ze worden toegewezen op basis van de hele marketingstrategie. De Dutch Marketing Awards worden op 26 maart uitgereikt …

Lees meer
Het unieke event MerkKracht, nu met extra korting voor NIMA-leden! Alva van Beek

MerkKracht – uniek event over impact van merken – 12 maart – Amsterdome – Amsterdam Positieve impact maken, het wordt steeds belangrijker voor merken. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Wat inspireert een merk als Dopper om het toch te doen, wat maakt dat een bedrijf als Unilever verantwoordelijkheid neemt voor maatschappelijke kwesties? Je …

Lees meer
(Blogpost Ronald Pont – NIMA Finance) “Marketing is een beetje klaar met zichzelf” Alva van Beek

Slimme boeren in Chicago, Illinois bedachten rond 1880 dat ze meer graan konden verkopen tegen hogere prijzen als ze zich zouden verdiepen in de behoefte van afnemers, en hun aanbod daarop konden afstemmen. Ze noemden het ‘market-making’. Wat in spraakgebruik al gauw ‘marketing’ werd en waarmee de ‘change for growth’ is begonnen. Velen hebben moeite met marketing als business-strategie. Ze …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.