Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
Coronavirus: good or bad for Corona’s sales? It’s a venal question given the current state of the pandemic and the tragic loss of life that has occurred, and will occur in the months to come. But it is, none the less, a fascinating one for marketers. Where do you stand? Your answer very much depends …
Komende maanden worden in willekeurige volgorde SAN Accenten, Esprix, Amma’s, (voorheen) Lampen, Spinnen, Effies en Gouden Deurmat uitgereikt aan alle denkbare merken voor alle denkbare vormen van marketingcommunicatie. De Loekies en de Coqs d’Honneur zijn er net uit. Een leuke kant van het vak waaraan toch een beetje glamour kleeft. Maar da’s de buitenkant. Ritsons ‘meat of marketing’ is minder …
De bedrijven en organisaties die in aanmerking komen voor een Dutch Marketing Award zijn bekend gemaakt voor opnieuw twee categorieën. De deeljury’s voor Scale Up Company of the Year en de Internal Branding Company of the Year hebben vandaag hun lijstje kanshebbers ingeleverd. Over ruim een maand zullen in Amsterdam de winnaars bekend worden gemaakt. …
Ik zat in de auto met de radio aan toen ‘You Make Loving Fun‘ voorbijkwam, een nummer van het legendarische Fleetwood Mac-album Rumours. Hoewel ik geen muziekkenner ben, zie ik wel een patroon. Vrijwel alle bekende muzikanten hebben één succesalbum, een album dat het meest tot de verbeelding spreekt. Een muzikaal hoogtepunt. Een succes dat niet …
Een marktgerichte merkportfolio is niet altijd een goed idee, weet merkspecialist Onno Maathuis. Organisaties die hun merkportfoliostrategie willen updaten, moeten niet alleen rekening houden met (veranderende) markten, maar ook met organisatie- en cultuurontwikkeling. Recentelijk kondigde KPN aan dat ze, in navolging van Planet Internet, Hi en Telfort, ook van plan was XS4all in KPN te …
Market research is often more focused on what matters to the business than what matters to the customer – and therein lies a major problem for many businesses that profess to be customer-led, according to an industry figure. Questions like ‘would you recommend our service?’ are simply about shifting arguably irrelevant NPS scores; questions like …
Als B2B-marketeers leven we in een gouden tijdperk. Dankzij internet en nieuwe technologie hebben we enorm veel mogelijkheden om contact te maken met bestaande en nieuwe klanten. Toch is de rol van marketingmanagers, vooral in B2B, niet makkelijker geworden. Bij bedrijven in B2C wordt marketing meestal gezien als de afdeling die direct bijdraagt aan groei. Marketeers …
Vrij snel nadat Simon Sinek en zijn ‘Golden Circle’ begonnen met ‘Why’ in 2009, lijkt de hele wereld purpose-driven te willen worden. Organisaties realiseerden zich vanaf dat moment dat wat vroeger hun soft factors of human resources (Uit het Oxford-woordenboek: “Resource = een voorraad van iets wat een land, een organisatie of een persoon heeft …
Sterke merken hebben dan een duidelijk omschreven tone of voice, een verbal identity. Hoe kom je tot die toon en hoe houd je ‘m vol? Want de kleuren van een merk liggen dan meestal wel vast, soms klínkt – of leest – een merk als degene die ervoor schrijft. En dat klopt eigenlijk niet. Daniëlle van Hengst en Willemijn …
Over ruim een maand zullen in Amsterdam de winnaars bekend worden gemaakt van de Dutch Marketing Awards 2020. Deze prijzen in 7 categorieën worden gezien als de belangrijkste die er te winnen zijn in het marketingvak, omdat ze worden toegewezen op basis van de hele marketingstrategie. De Dutch Marketing Awards worden op 26 maart uitgereikt …
MerkKracht – uniek event over impact van merken – 12 maart – Amsterdome – Amsterdam Positieve impact maken, het wordt steeds belangrijker voor merken. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Wat inspireert een merk als Dopper om het toch te doen, wat maakt dat een bedrijf als Unilever verantwoordelijkheid neemt voor maatschappelijke kwesties? Je …
Slimme boeren in Chicago, Illinois bedachten rond 1880 dat ze meer graan konden verkopen tegen hogere prijzen als ze zich zouden verdiepen in de behoefte van afnemers, en hun aanbod daarop konden afstemmen. Ze noemden het ‘market-making’. Wat in spraakgebruik al gauw ‘marketing’ werd en waarmee de ‘change for growth’ is begonnen. Velen hebben moeite met marketing als business-strategie. Ze …
Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.
Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.
NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.
Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.
NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.
Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?
Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.