Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
‘Amazon is een bedreiging, maar dat zegt Bol.com niet hardop’ Alva van Beek

Veel nervositeit over de entree van Amazon in Nederland. Concurrenten verlagen prompt hun prijzen, merkfabrikanten herzien hun retailstrategie. Rishi Kartaram, CEO van Jeffcommerce, werkt nauw samen met Amazon en analyseert de storm die door de webwinkelwereld raast. “Bol.com móet wel laconiek reageren.” In online marketing is Rishi Kartaram (1973) een vertrouwd gezicht. Als economiestudent aan de …

Lees meer
‘Dit zijn ze, de 5 grootste marketingtalenten van 2020’ Alva van Beek

Ze zijn niet ouder dan 30 jaar, maar al meer dan een belofte alleen. De vijf Marketing Talents of the Year hebben zich bewezen met opvallend werk en resultaten. Ze laten van zich horen, hebben een visie op het vak en houden die niet voor zichzelf. Op 26 maart wordt het grootste talent van 2020 …

Lees meer
(EMC-NIMA-rapport) ‘Marketing-eindbaas ligt wakker van Het Merk’ Alva van Beek

De European Marketing Confederation, de koepel van Europese vakorganisaties, voerde net als voorgaande jaren een stevig onderzoek uit onder marketingbestuurders in tien landen, betrok daarbij bijna duizend respondenten en voerde daarover ook nog gesprekken met leden van de CMO Community en Digital CMO Community van de confederatie. Om de uitkomsten een beetje gefundeerd te kunnen duiden …

Lees meer
Deze bedrijven zijn de beste Marketing Transformers Alva van Beek

De laatste genomineerde bedrijven die in aanmerking komen voor een Dutch Marketing Award zijn bekendgemaakt, meer specifiek die in de categorie Marketing Transformer of the Year. Deze award zet marketingorganisaties in de spotlight, die aantoonbaar succesvol een marketingtransformatietraject hebben ondergaan óf daar nog middenin zitten en kunnen aantonen dat er een succesvolle transformatie gaande is. …

Lees meer
Consumers want to know the point of points-based loyalty Alva van Beek

Customer loyalty schemes that simply allow consumers to accumulate points without offering a clear value exchange are less likely to retain and engage them effectively than those that offer tailored services. According to the latest insights from the Data & Marketing Association (DMA), a third of customers (34%), especially millennials and younger consumers, demand more …

Lees meer
Hoe Erik van Engelen Wildlands Adventure Zoo uit de misère hielp Alva van Beek

‘Sterkte’, met dat woord wordt de Haarlemmer Van Engelen op zijn eerste werkdag door zijn nieuwe collega’s bij Wildlands verwelkomd. Van Drents sarcasme is op deze oktoberdag in 2018 geen sprake. Het themapark stevent in rap tempo af op een faillissement. Frankwin van Beers, de voormalig directeur onder wiens leiding de dierentuin in de afgelopen …

Lees meer
Modern marketing: What it is, what it isn’t, and how to do it Alva van Beek

What does “modern marketing” mean to you? We can all probably think of a clever digital campaign, an innovative app, or some inspired creative work shared across multiple channels. While these examples contain some of the hallmarks of modern marketing, in our view it is much bigger than that. Modern marketing is the ability to …

Lees meer
(Blogpost Rob van Vroenhoven – Team NIMA) Vijf tips om je als marketeer door crisistijd heen te slaan Alva van Beek

Ligt met het coronavirus om de hoek een recessie op de loer? Een aantal seinen staan inmiddels op oranje. Marketeers moeten nu, zo snel mogelijk, hun toevoegde waarde binnen een organisatie duidelijk maken. Uitgedrukt in geld welteverstaan. In een (aankomende) recessie gaat de hand op de knip en de CFO of financieel directeur informeert waarom bepaalde uitgaven …

Lees meer
Ook last van dalende conversie van jouw online campagnes? Alva van Beek

Sinds een paar maanden zijn er onbegrijpelijke dalingen in conversie van online campagnes te zien. Steeds meer marketeers hebben ermee te maken. De impact van recente wijzigingen in onder meer Safari en Firefox blijkt groter dan gedacht. Gelukkig is er een oplossing. Afgelopen jaar was ik voor de tweede keer verantwoordelijk voor de online campagne …

Lees meer
‘Coronavirus won’t hurt Corona, it will actually boost sales’ Alva van Beek

Coronavirus: good or bad for Corona’s sales? It’s a venal question given the current state of the pandemic and the tragic loss of life that has occurred, and will occur in the months to come. But it is, none the less, a fascinating one for marketers. Where do you stand? Your answer very much depends …

Lees meer
Marketing kan wel wat PR gebruiken Alva van Beek

Komende maanden worden in willekeurige volgorde SAN Accenten, Esprix, Amma’s, (voorheen) Lampen, Spinnen, Effies en Gouden Deurmat uitgereikt aan alle denkbare merken voor alle denkbare vormen van marketingcommunicatie. De Loekies en de Coqs d’Honneur zijn er net uit. Een leuke kant van het vak waaraan toch een beetje glamour kleeft. Maar da’s de buitenkant. Ritsons ‘meat of marketing’ is minder …

Lees meer
Deze bedrijven zijn genomineerd voor Scale Up en Internal Branding Company of the Year 2020 Alva van Beek

De bedrijven en organisaties die in aanmerking komen voor een Dutch Marketing Award zijn bekend gemaakt voor opnieuw twee categorieën. De deeljury’s voor Scale Up Company of the Year en de Internal Branding Company of the Year hebben vandaag hun lijstje kanshebbers ingeleverd. Over ruim een maand zullen in Amsterdam de winnaars bekend worden gemaakt. …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.