Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
(Blogpost Ronald Pont – NIMA Finance) “Marketing is een beetje klaar met zichzelf” Alva van Beek

Slimme boeren in Chicago, Illinois bedachten rond 1880 dat ze meer graan konden verkopen tegen hogere prijzen als ze zich zouden verdiepen in de behoefte van afnemers, en hun aanbod daarop konden afstemmen. Ze noemden het ‘market-making’. Wat in spraakgebruik al gauw ‘marketing’ werd en waarmee de ‘change for growth’ is begonnen. Velen hebben moeite met marketing als business-strategie. Ze …

Lees meer
Hoe Google worstelt met WhatsApp Alva van Beek

Google wil Rich Communication Services (RCS) introduceren bij het grote publiek, een nieuwe open standaard voor berichten. Maar wie zit daar nu eigenlijk op te wachten? WhatsApp is in West-Europa met afstand de meest gebruikte berichtendienst, met als runner-up Messenger van Facebook. Een doorn in het oog van Google dat al jaren probeert voet aan de …

Lees meer
(Blog) “Online reclamefraude lijkt een onoplosbaar probleem” Alva van Beek

Het kritisch inkopen én afrekenen van online media wordt steeds ingewikkelder en met name adverteerders lijken daarbij het hoofd in de schoot te leggen. Er wordt effect gemeten, maar geen idee hoe die cijfers dan bij elkaar worden gegoogeld. Bureau houdt zich aan de regels, adverteerder denkt dat de regels wel zullen kloppen. En zo niet, …

Lees meer
Vincent van den Boogert wordt toezichthouder bij Alzheimer Nederland Alva van Beek

Met ingang van 1 maart vertrekt Vincent van den Boogert na 25 jaar dienst bij ING. Wat Van den Boogert exact allemaal gaat doen is nog in te vullen, maar in elk geval verbindt hij zich aan Alzheimer Nederland. Hij treedt toe tot de raad van toezicht van de Stichting. Het nieuws dat Van den …

Lees meer
Health of creativity: a minority report Alva van Beek

New data from WARC Rankings shows that 38% of campaigns that win creative awards go on to win awards for effectiveness – here are the characteristics of the most creative and effective ideas. The infographic is available to download here, and WARC subscribers can download a deck of the most highly awarded of these ideas.   Lees dit …

Lees meer
(Blog Marc Nieman en Nathalie Peters) Agility helpt excellente Customer Experience creëren Alva van Beek

Klanten en gebruikers, zowel in een B2C als B2B omgeving, verwachten tijdens alle stappen in hun klantreis, een naadloos op elkaar aansluitende dienstverlening. Het kunnen bieden van oriëntatie, tot aan gebruik en ondersteuning, is voor veel organisaties nog steeds een uitdaging: een ruime meerderheid van klanten geeft aan geen goede, laat staan excellente Customer Experience …

Lees meer
Marketing Leadership-auteur Thomas Barta eerste headliner Marketing Day 20 Alva van Beek

Let op! NIMA Marketing Day 2020 is vanwege de coronauitbraak verplaatst naar 1 september! (Lees meer) Schrijver, columnist, docent én eeuwig student op zijn favoriete onderwerp Marketing Leadership Thomas Barta is de eerste headliner die bekend is gemaakt voor de NIMA Marketing Day van 2020, op 18 juni in Fabrique in Utrecht. De voormalige McKinsey-partner …

Lees meer
(Verslag NIMA Top Marketing Club) ‘Volg de ontevreden medewerker’ Alva van Beek

We weten het. Het is de inconvenient truth waar elke denkende marketeer het mee moet stellen. En het is de vraag, aan jezelf en aan je omgeving, wat je ermee moet. De bedrijven en organisaties waarvoor veel marketeers werken wéten waar de schoen wringt, in hun worsteling om ‘het beter te doen’. Het werd de …

Lees meer
Feedback geven op tekst? Zo doe je dat (9 tips) Alva van Beek

Als je verantwoordelijk bent voor content moet je regelmatig teksten beoordelen en van feedback voorzien. Mijn ervaring als tekstschrijver leerde me dat er goede en minder goede manieren zijn om dat te doen. Dit is mijn lijstje. De grootste gemene deler: tijd. Neem de tijd voor het geven van feedback, en geef hem ook op …

Lees meer
Waarom marketeers liever welzijnswerkers zijn Alva van Beek

Elk verhaal dat bijdraagt om de consumptie te bevorderen van producten die er niet hoeven te zijn, is niet meer dan een verkoopverhaal, schrijft Tadek Solarz. En heeft niets te maken met purpose. Een van de centrale opdrachten van marketeers is het creëren van waarde. Maar wanneer wordt iets waardevol? Wat is dat, waardevol of waarde? …

Lees meer
Wat gaan we doen aan online reclamefraude? Alva van Beek

Volgens de Amerikaanse ANA (Association of National Advertisers) wordt minder dan de helft van alle online ‘impressies’ door mensenogen gezien. Online reclamefraude is als inkomstenbron van de georganiseerde misdaad inmiddels groter dan prostitutie. Maar niemand lijkt zich er erg druk over te maken. Hoe groot is het probleem? En kunnen en willen we er iets aan doen? …

Lees meer
Almanak van een vak. De opstelling van het Marketingfacts Jaarboek 20/21 Alva van Beek

Achter de schermen van de Marketingfacts-redactie loopt de druk langzaam op: in mei van dit jaar verschijnt het Marketingfacts Jaarboek, editie 2020-2021; een uitgave die voor het gemak maar weer ‘food for thought voor marketeers’ als ondertitel draagt. Vorig jaar een kiwi, dit jaar een sinaasappel, die krijg je vast. En de opstelling. Verlegh in …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.