Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Almanak van een vak. De opstelling van het Marketingfacts Jaarboek 20/21 Alva van Beek

Achter de schermen van de Marketingfacts-redactie loopt de druk langzaam op: in mei van dit jaar verschijnt het Marketingfacts Jaarboek, editie 2020-2021; een uitgave die voor het gemak maar weer ‘food for thought voor marketeers’ als ondertitel draagt. Vorig jaar een kiwi, dit jaar een sinaasappel, die krijg je vast. En de opstelling. Verlegh in …

Lees meer
(Blogpost NIMA Wereldmarketeers) “De toekomst van de marketeer is circulair” Alva van Beek

Hoe kun je als marketeer bijdragen aan een toekomstbestendige planeet? Wat bepaalt het succes van circulaire merken en welke vaardigheden heeft de marketeer van de toekomst nodig? Als afsluiting van De Week van de Circulaire Economie 2020 vond op 7 februari het event met de veelbelovende titel ‘De toekomst van de marketeer’ plaats. Daarin stond de vraag centraal hoe …

Lees meer
Rachelle van der Linden en Marco Derksen tekenen NIMA Book Q1-20 Alva van Beek

Het Fundamenteel veranderen van je organisatie. En hoe te beginnen. Dát is in essentie waar het boek ‘Kleur bekennen’ van Rachelle van der Linden en Marco Derksen om draait. Beiden trekken al twintig jaar samen op om organisaties tot fundamentele verandering te laten komen. Ze kwamen erachter dat succesvolle vernieuwing pas lukt als een organisatie …

Lees meer
E-mail overleeft WhatsApp Alva van Beek

Wat is de toekomst van e-mail in de marketingmix? Jongeren lijken massaal af te haken, maar tegelijk worden nieuwsbrieven wel gewoon veel aantrekkelijker en toegankelijker. DDMA organiseerde samen met Marketingfacts een debat over dit ondergeschoven kanaal. Hoe gaat het vak om met de kansen en bedreigingen in de snel veranderende mailbox? E-mailmarketing is een vaste …

Lees meer
Cloosterman-Van Eerd, Delahaye, De Jong, Koenen en Van Turennout genomineerd voor MotY Alva van Beek

(tekst Adformatie) Marketeer of the Year is de belangrijkste persoonlijke prijs binnen het marketingvak en wordt uitgereikt tijdens de Dutch Marketing Awards georganiseerd door Adformatie, NIMA en PIM. De jury – bestaande uit voormalig winnaar Erik van Engelen, Anouk Beeren (Intergamma), Edgar Molenaars (KPMG), Yvonne Nassar (RAI & PIM), Marlijn van Straaten (HMSHost & NIMA) en …

Lees meer
“Logo fix or logo flex? Marketers should be more playful” Alva van Beek

The untimely death of basketball player Kobe Bryant has occupied the headline writers for two weeks. Discussions of his sporting legacy, his relationship with his daughters and how a complex figure like Bryant should be remembered have provided fertile ground for journalists. In branding terms, the star’s death has produced a fascinating challenge for the …

Lees meer
(Recensie Register Marketeers) ‘Consumentengedrag, neuromarketing… maar dan met humor’ Alva van Beek

De onweerstaanbare kracht van marketing is een grappige titel. Vooral als je zoals ik net het boek De Onweerstaanbaarheidstheorie van Jan Heuvel heb gelezen. Ondanks de overlap van het woord ‘onweerstaanbaar’ hebben ze weinig met elkaar gemeen. Rory Sutherland beroept zich op dertig jaar gedragswetenschappelijk veldonderzoek als reclameman. Waar hij van dichtbij gezien én ervaren heeft, hoe …

Lees meer
De marketing-impact van Too Good to Go Alva van Beek

In april en mei 2020 vindt de tweede editie van de NIMA Impact Marketing Challenge plaats. Dit programma biedt young professionals in marketing de mogelijkheid om een propositie te ontwikkelen met een duidelijke duurzame maatschappelijke impact. Hierbij komen alle aspecten van een succesvolle propositie aan bod. Head of marketing Marieke Graat van anti-verspillingsbedrijf Too Good …

Lees meer
NIMA Education Partner voor derde keer op podium Beste Opleider Alva van Beek

Tijdens de jaarlijkse verkiezing ‘Beste Opleider van NL‘ is NIMA Education Partner Move the Crowd één van de winnaars geworden in de categorie Sales. Het was voor de derde keer op rij dat Move the Crowd op het erepodium belandde. ‘Hier zijn we heel blij mee’ geeft Rikus Huiskes, directeur van Move the Crowd aan. …

Lees meer
‘Na HEAO CE volgt natuurlijk NIMA B Marketing’ Alva van Beek

De NIMA B voorlichtingsdagen die NIMA regelmatig organiseert in samenwerking met zijn Education Partners zijn een succes. In het afgelopen jaar namen bijna honderd marketeers eraan deel. De dagen zijn bedoeld voor belangstellenden om in één dag een beeld te krijgen van de theorie en praktijk van NIMA’s meest bekende examen. Volgens Rob van Vroenhoven, …

Lees meer
Understanding framing for better communication Alva van Beek

Framing is a powerful tool for making communication more persuasive and influential and one that has evolved over the years as psychologists have classified various different types; an understanding of these developments can help marketers use framing more effectively. In the latest instalment of their ongoing New frontiers in behavioural science series, Crawford Hollingworth and Liz Barker …

Lees meer
BVA en IAB komen met digitaal (en gratis) handboek Return on Advertising Spend Alva van Beek

Welke KPI’s zijn nu echt relevant voor het bepalen van het rendement van marketinginvesteringen? De werkgroep ROAS van BVA en IAB Nederland heeft een handboek gemaakt om marketeers hierbij te helpen. Maar er is nog steeds discussie. Ruim honderd jaar geleden gaf marketingpionier John Wanamaker aan geen antwoord te hebben op een van de belangrijkste …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.