Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
“Logo fix or logo flex? Marketers should be more playful” Alva van Beek

The untimely death of basketball player Kobe Bryant has occupied the headline writers for two weeks. Discussions of his sporting legacy, his relationship with his daughters and how a complex figure like Bryant should be remembered have provided fertile ground for journalists. In branding terms, the star’s death has produced a fascinating challenge for the …

Lees meer
(Recensie Register Marketeers) ‘Consumentengedrag, neuromarketing… maar dan met humor’ Alva van Beek

De onweerstaanbare kracht van marketing is een grappige titel. Vooral als je zoals ik net het boek De Onweerstaanbaarheidstheorie van Jan Heuvel heb gelezen. Ondanks de overlap van het woord ‘onweerstaanbaar’ hebben ze weinig met elkaar gemeen. Rory Sutherland beroept zich op dertig jaar gedragswetenschappelijk veldonderzoek als reclameman. Waar hij van dichtbij gezien én ervaren heeft, hoe …

Lees meer
NIMA Education Partner voor derde keer op podium Beste Opleider Alva van Beek

Tijdens de jaarlijkse verkiezing ‘Beste Opleider van NL‘ is NIMA Education Partner Move the Crowd één van de winnaars geworden in de categorie Sales. Het was voor de derde keer op rij dat Move the Crowd op het erepodium belandde. ‘Hier zijn we heel blij mee’ geeft Rikus Huiskes, directeur van Move the Crowd aan. …

Lees meer
‘Na HEAO CE volgt natuurlijk NIMA B Marketing’ Alva van Beek

De NIMA B voorlichtingsdagen die NIMA regelmatig organiseert in samenwerking met zijn Education Partners zijn een succes. In het afgelopen jaar namen bijna honderd marketeers eraan deel. De dagen zijn bedoeld voor belangstellenden om in één dag een beeld te krijgen van de theorie en praktijk van NIMA’s meest bekende examen. Volgens Rob van Vroenhoven, …

Lees meer
Understanding framing for better communication Alva van Beek

Framing is a powerful tool for making communication more persuasive and influential and one that has evolved over the years as psychologists have classified various different types; an understanding of these developments can help marketers use framing more effectively. In the latest instalment of their ongoing New frontiers in behavioural science series, Crawford Hollingworth and Liz Barker …

Lees meer
BVA en IAB komen met digitaal (en gratis) handboek Return on Advertising Spend Alva van Beek

Welke KPI’s zijn nu echt relevant voor het bepalen van het rendement van marketinginvesteringen? De werkgroep ROAS van BVA en IAB Nederland heeft een handboek gemaakt om marketeers hierbij te helpen. Maar er is nog steeds discussie. Ruim honderd jaar geleden gaf marketingpionier John Wanamaker aan geen antwoord te hebben op een van de belangrijkste …

Lees meer
DDMA start Commissie Influencer Marketing Alva van Beek

Er bestaat onder marketeers nog veel onduidelijkheid over de inzet en effectiviteit van influencer marketing, stelt DDMA. Reden voor de branchevereniging voor data en marketing om een Commissie Influencer Marketing in het leven te roepen. De oprichting van de Commissie Influencer Marketing volgt op de herziening van de Reclame Code Social Media en Influencer Marketing uit 2019. …

Lees meer
(Interview NIMA Masterclass) ‘Employee journey en customer journey álles met elkaar te maken’ Alva van Beek

Marketeers zijn al jaren bezig met de customer journey – niet te vertalen met ‘klantreis’ overigens – en nu is daar de employee journey. Het fenomeen bestaat al jaren, maar als ‘metric’ of als managementtool staat het nog in de kinderschoenen. Hoog tijd om daar verandering in te brengen, want een sterke reputatie, tevreden en …

Lees meer
Generational differences in media consumption grow wider Alva van Beek

The gap between how younger and older generations in the UK are consuming commercial media has increased dramatically over the past five years, according to a new IPA report. Making sense. The commercial media landscape, based on IPA TouchPoints data, shows that the correlation between the media use of 16-34 year-olds and over-55s, from a …

Lees meer
Unilever verdubbelt investeringen in purpose-marketing Alva van Beek

FMCG-gigant Unilever is van plan om de komende jaren meer van zijn marketinguitgaven te investeren in ‘communicatie die expliciet over purpose gaat.’ Unilever verdubbelt zijn investeringen in ‘brand purpose’ en zegt dat dit belangrijk is voor zowel de korte- als de langetermijngroei van zijn merken die ‘voor meer staan’. De focus op purpose-merken is een …

Lees meer
The strategic case for diversity Alva van Beek

These days, it seems you cannot be in a room with a group of marketers for even two minutes without being force-fed the latest spoonful of Weed-tasting brand purpose rhetoric. One after another, they line up to tell you how their brands are no longer providers of goods or services, but changing the world for …

Lees meer
(Recensie Register Marketeers) ‘Succes is één keer vaker opstaan, dan vallen’ Alva van Beek

Volgens verschillende definities kunnen we ondernemen als volgt omschrijven: ‘iemand die onderneemt of een onderneming start en in stand houdt, zorgt voor bloei en groei en beschikt over de daarvoor kenmerkende leiderschapsstijlen’. Impact is te definiëren als ‘invloed’. Het boek ‘Ondernemen met impact’ moet dus gaan over de relatie van het hebben van invloed op de …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.