Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
DDMA start Commissie Influencer Marketing Alva van Beek

Er bestaat onder marketeers nog veel onduidelijkheid over de inzet en effectiviteit van influencer marketing, stelt DDMA. Reden voor de branchevereniging voor data en marketing om een Commissie Influencer Marketing in het leven te roepen. De oprichting van de Commissie Influencer Marketing volgt op de herziening van de Reclame Code Social Media en Influencer Marketing uit 2019. …

Lees meer
(Interview NIMA Masterclass) ‘Employee journey en customer journey álles met elkaar te maken’ Alva van Beek

Marketeers zijn al jaren bezig met de customer journey – niet te vertalen met ‘klantreis’ overigens – en nu is daar de employee journey. Het fenomeen bestaat al jaren, maar als ‘metric’ of als managementtool staat het nog in de kinderschoenen. Hoog tijd om daar verandering in te brengen, want een sterke reputatie, tevreden en …

Lees meer
Generational differences in media consumption grow wider Alva van Beek

The gap between how younger and older generations in the UK are consuming commercial media has increased dramatically over the past five years, according to a new IPA report. Making sense. The commercial media landscape, based on IPA TouchPoints data, shows that the correlation between the media use of 16-34 year-olds and over-55s, from a …

Lees meer
Unilever verdubbelt investeringen in purpose-marketing Alva van Beek

FMCG-gigant Unilever is van plan om de komende jaren meer van zijn marketinguitgaven te investeren in ‘communicatie die expliciet over purpose gaat.’ Unilever verdubbelt zijn investeringen in ‘brand purpose’ en zegt dat dit belangrijk is voor zowel de korte- als de langetermijngroei van zijn merken die ‘voor meer staan’. De focus op purpose-merken is een …

Lees meer
The strategic case for diversity Alva van Beek

These days, it seems you cannot be in a room with a group of marketers for even two minutes without being force-fed the latest spoonful of Weed-tasting brand purpose rhetoric. One after another, they line up to tell you how their brands are no longer providers of goods or services, but changing the world for …

Lees meer
(Recensie Register Marketeers) ‘Succes is één keer vaker opstaan, dan vallen’ Alva van Beek

Volgens verschillende definities kunnen we ondernemen als volgt omschrijven: ‘iemand die onderneemt of een onderneming start en in stand houdt, zorgt voor bloei en groei en beschikt over de daarvoor kenmerkende leiderschapsstijlen’. Impact is te definiëren als ‘invloed’. Het boek ‘Ondernemen met impact’ moet dus gaan over de relatie van het hebben van invloed op de …

Lees meer
Nieuw: NIMA Sales Diploma halen bij Yinner door samenwerking met NIMA en NCOI Alva van Beek

Yinner is een nieuwe organisatie die talenten helpt bij een ‘wending in werk’; talenten met enige werkervaring die toe zijn aan een volgende stap, maar zelf die stap niet kunnen bedenken of moeite hebben om die op eigen kracht te nemen. Mensen dus, die een duwtje in de rug goed kunnen gebruiken en met name …

Lees meer
[longread] CMO versus CCO: wie wint? Alva van Beek

De Chief Marketing Officer lijkt in toenemende mate te worden overvleugeld door de Chief Commercial Officer. Klopt dat vermoeden? En welke extra skills heb je als marketeer nodig om je macht te behouden? Peter van Woensel Kooy vroeg het aan vijf marketing- en HR-bazen: Erik van Engelen, Jacques Kuyf, Louise Nass, Paul Stamsnijder en Rene …

Lees meer
Social media in Nederland 2020: TikTok is domein van kinderen, uittocht jongeren op Facebook Alva van Beek

Social media worden onveranderd veel gebruikt door Nederlanders. Liefst 96 procent is actief op social media. WhatsApp blijft het meest belangrijke sociale medium. Instagram en YouTube zijn de grootste stijgers. De uittocht van jongeren op Facebook zet verder door, slechts de helft van de jongeren is er nog actief. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek …

Lees meer
(Verslag) Verborgen verleiders en hun zuivere intenties Alva van Beek

Veel aankoopbeslissingen nemen we onbewust. Dat kan weliswaar heel efficiënt zijn, maar dat betekent ook dat we ons laten leiden door vuistregels of heuristieken. In de woorden van Daniel Kahneman: door systeem 1 in ons brein. Hebben consumenten een koopknop? Neurowetenschappers willen ons dat graag laten geloven. Aan de Amsterdamse Keizersgracht kraken marketingdenkers over de …

Lees meer
(Rob Revet SMP) ‘Heeft het merk zelf een merkprobleem?’ Alva van Beek

Je hebt merken en probleemmerken. Probleemmerken zijn merken met zwakke of negatieve associaties die hun groei of voortbestaan bedreigen. Die merken vind je overal. Zelfs in de beste families. Zo ontdekte voedselfabrikant Heinz Kraft afgelopen jaar dat het een aantal probleemmerken heeft. Door bezuinigingen op merkcommunicatie en productontwikkeling moest het ruim 15 miljard dollar aan merkwaarde afschrijven. …

Lees meer
NIMA Marketing Day 2020 – Adviesraad geeft het startschot Alva van Beek

Let op! NIMA Marketing Day 2020 is vanwege de coronauitbraak verplaatst naar 1 september! (Lees meer) Het contrast met een zomerse 18 juni kon bijna niet groter. Op een grauwe en grijze woensdagnamiddag in januari schoven bijna twintig vakgenoten aan voor een brainstorm over het programma van de NIMA Marketing Day – die traditioneel op …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.