Nieuws

Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.

  • Bekijk
Nieuw: NIMA Sales Diploma halen bij Yinner door samenwerking met NIMA en NCOI Alva van Beek

Yinner is een nieuwe organisatie die talenten helpt bij een ‘wending in werk’; talenten met enige werkervaring die toe zijn aan een volgende stap, maar zelf die stap niet kunnen bedenken of moeite hebben om die op eigen kracht te nemen. Mensen dus, die een duwtje in de rug goed kunnen gebruiken en met name …

Lees meer
[longread] CMO versus CCO: wie wint? Alva van Beek

De Chief Marketing Officer lijkt in toenemende mate te worden overvleugeld door de Chief Commercial Officer. Klopt dat vermoeden? En welke extra skills heb je als marketeer nodig om je macht te behouden? Peter van Woensel Kooy vroeg het aan vijf marketing- en HR-bazen: Erik van Engelen, Jacques Kuyf, Louise Nass, Paul Stamsnijder en Rene …

Lees meer
Social media in Nederland 2020: TikTok is domein van kinderen, uittocht jongeren op Facebook Alva van Beek

Social media worden onveranderd veel gebruikt door Nederlanders. Liefst 96 procent is actief op social media. WhatsApp blijft het meest belangrijke sociale medium. Instagram en YouTube zijn de grootste stijgers. De uittocht van jongeren op Facebook zet verder door, slechts de helft van de jongeren is er nog actief. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek …

Lees meer
(Verslag) Verborgen verleiders en hun zuivere intenties Alva van Beek

Veel aankoopbeslissingen nemen we onbewust. Dat kan weliswaar heel efficiënt zijn, maar dat betekent ook dat we ons laten leiden door vuistregels of heuristieken. In de woorden van Daniel Kahneman: door systeem 1 in ons brein. Hebben consumenten een koopknop? Neurowetenschappers willen ons dat graag laten geloven. Aan de Amsterdamse Keizersgracht kraken marketingdenkers over de …

Lees meer
(Rob Revet SMP) ‘Heeft het merk zelf een merkprobleem?’ Alva van Beek

Je hebt merken en probleemmerken. Probleemmerken zijn merken met zwakke of negatieve associaties die hun groei of voortbestaan bedreigen. Die merken vind je overal. Zelfs in de beste families. Zo ontdekte voedselfabrikant Heinz Kraft afgelopen jaar dat het een aantal probleemmerken heeft. Door bezuinigingen op merkcommunicatie en productontwikkeling moest het ruim 15 miljard dollar aan merkwaarde afschrijven. …

Lees meer
NIMA Marketing Day 2020 – Adviesraad geeft het startschot Alva van Beek

Let op! NIMA Marketing Day 2020 is vanwege de coronauitbraak verplaatst naar 1 september! (Lees meer) Het contrast met een zomerse 18 juni kon bijna niet groter. Op een grauwe en grijze woensdagnamiddag in januari schoven bijna twintig vakgenoten aan voor een brainstorm over het programma van de NIMA Marketing Day – die traditioneel op …

Lees meer
VEDIS Retail Scriptieprijs naar student TU Delft Alva van Beek

Maud van de Mosselaar is de winnaar van de VEDIS Retail Scriptieprijs 2019/2020. De masterstudent aan de Technische Universiteit Delft kreeg de waardering voor haar scriptie Changing Mindsets – Museum as an Inspiration for Fashion Retailers to adopt a purpose-driven mindset’. Maud ontving de prijs met het daaraan verbonden bedrag van drieduizend euro tijdens de …

Lees meer
FMCG crowned the best paid sector for marketers Alva van Beek

The FMCG sector offers the best pay for marketers, according to the 2020 Marketing Week Career and Salary Survey. The analysis of pay across 24 different sectors found that FMCG is on average the best paid sector for marketing, with a mean salary of £63,916. It is followed by gaming and gambling, and health and …

Lees meer
(Interview MarketingTribune) ‘Nieuwe NIMA-voorzitter Kirsten Andres wil groei’ Alva van Beek

Vakorganisatie NIMA heeft Kirsten Andres benoemd als opvolger van Martin Huisman. Andres (foto) neemt marketingervaring van Eneco Energie, Mona, Nissan, SNS Bank en KRO-NCRV mee. Wij maken kennis met zes vragen aan de nieuwe ‘mevrouw de voorzitter’. 1.  Welkom Kirsten, stel jezelf graag nader voor. Welke opleiding en achtergrond brengt je hier? ‘Mijn weg in …

Lees meer
Marketing’s claim to the C-suite is more than strong enough Alva van Beek

The chief executive has decided to gather the leadership together to devise a new five-year plan for growth. And wants total focus. Away from distractions. Away from devices. Somewhere different, quiet, literally above the fray. A hot air balloon has been prepared. Inside the basket now sit the heads of finance, operations, legal, sales, information, …

Lees meer
The Greta effect puts pressure on brands Alva van Beek

From the climate crisis to plastics pollution, people everywhere are increasingly concerned about the environment, and marketers need to have a response in 2020 to the growth of “conscious consumerism”. Over the past year, the work of campaigners such as Greta Thunberg, and the Extinction Rebellion movement in the UK, has pushed the environment up …

Lees meer
Auping: “Marketing is meer dan een love brand zijn” Alva van Beek

Beddenfabrikant Auping gooide in 2018 het campagneroer drastisch om en introduceerde de slogan ‘Met Liefde’. Het doel: een ‘love brand’ worden. Dat lukt. Toch is het slechts één laag van de marketingaanpak. Marketingmanager Ine Stultjens onthult hoe Auping zichzelf op verschillende fronten ontwikkelt en zo bijdraagt aan een wereld waarin mensen zich beter voelen. Het …

Lees meer

Nieuws per categorie

Nieuws over NIMA

Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.

Nieuws over marketing

Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.

Papers

NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.

NIMA Update (Krant)

Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.

Blogs & columns

NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.

Boekrecensies

Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?

Young Professionals

Het marketing- en communicatienieuws voor en door Young Professionals.

Persberichten

Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.