Het commerciële domein omvat de vakgebieden marketing, sales en communicatie. Media zijn our middle name en er wordt dan ook veel gepubliceerd door vakgenoten en over de vakgebieden. Hieronder vind je verschillende publicaties geschreven door en voor NIMA Leden, maar ook nieuws over marketing, publicaties van NIMA zelf en bijdragen van onze mediapartners.
Wat is de toekomst van e-mail in de marketingmix? Jongeren lijken massaal af te haken, maar tegelijk worden nieuwsbrieven wel gewoon veel aantrekkelijker en toegankelijker. DDMA organiseerde samen met Marketingfacts een debat over dit ondergeschoven kanaal. Hoe gaat het vak om met de kansen en bedreigingen in de snel veranderende mailbox? E-mailmarketing is een vaste …
(tekst Adformatie) Marketeer of the Year is de belangrijkste persoonlijke prijs binnen het marketingvak en wordt uitgereikt tijdens de Dutch Marketing Awards georganiseerd door Adformatie, NIMA en PIM. De jury – bestaande uit voormalig winnaar Erik van Engelen, Anouk Beeren (Intergamma), Edgar Molenaars (KPMG), Yvonne Nassar (RAI & PIM), Marlijn van Straaten (HMSHost & NIMA) en …
In april en mei 2020 vindt de tweede editie van de NIMA Impact Marketing Challenge plaats. Dit programma biedt young professionals in marketing de mogelijkheid om een propositie te ontwikkelen met een duidelijke duurzame maatschappelijke impact. Hierbij komen alle aspecten van een succesvolle propositie aan bod. Head of marketing Marieke Graat van anti-verspillingsbedrijf Too Good …
The untimely death of basketball player Kobe Bryant has occupied the headline writers for two weeks. Discussions of his sporting legacy, his relationship with his daughters and how a complex figure like Bryant should be remembered have provided fertile ground for journalists. In branding terms, the star’s death has produced a fascinating challenge for the …
De onweerstaanbare kracht van marketing is een grappige titel. Vooral als je zoals ik net het boek De Onweerstaanbaarheidstheorie van Jan Heuvel heb gelezen. Ondanks de overlap van het woord ‘onweerstaanbaar’ hebben ze weinig met elkaar gemeen. Rory Sutherland beroept zich op dertig jaar gedragswetenschappelijk veldonderzoek als reclameman. Waar hij van dichtbij gezien én ervaren heeft, hoe …
Tijdens de jaarlijkse verkiezing ‘Beste Opleider van NL‘ is NIMA Education Partner Move the Crowd één van de winnaars geworden in de categorie Sales. Het was voor de derde keer op rij dat Move the Crowd op het erepodium belandde. ‘Hier zijn we heel blij mee’ geeft Rikus Huiskes, directeur van Move the Crowd aan. …
De NIMA B voorlichtingsdagen die NIMA regelmatig organiseert in samenwerking met zijn Education Partners zijn een succes. In het afgelopen jaar namen bijna honderd marketeers eraan deel. De dagen zijn bedoeld voor belangstellenden om in één dag een beeld te krijgen van de theorie en praktijk van NIMA’s meest bekende examen. Volgens Rob van Vroenhoven, …
Framing is a powerful tool for making communication more persuasive and influential and one that has evolved over the years as psychologists have classified various different types; an understanding of these developments can help marketers use framing more effectively. In the latest instalment of their ongoing New frontiers in behavioural science series, Crawford Hollingworth and Liz Barker …
Welke KPI’s zijn nu echt relevant voor het bepalen van het rendement van marketinginvesteringen? De werkgroep ROAS van BVA en IAB Nederland heeft een handboek gemaakt om marketeers hierbij te helpen. Maar er is nog steeds discussie. Ruim honderd jaar geleden gaf marketingpionier John Wanamaker aan geen antwoord te hebben op een van de belangrijkste …
Er bestaat onder marketeers nog veel onduidelijkheid over de inzet en effectiviteit van influencer marketing, stelt DDMA. Reden voor de branchevereniging voor data en marketing om een Commissie Influencer Marketing in het leven te roepen. De oprichting van de Commissie Influencer Marketing volgt op de herziening van de Reclame Code Social Media en Influencer Marketing uit 2019. …
Marketeers zijn al jaren bezig met de customer journey – niet te vertalen met ‘klantreis’ overigens – en nu is daar de employee journey. Het fenomeen bestaat al jaren, maar als ‘metric’ of als managementtool staat het nog in de kinderschoenen. Hoog tijd om daar verandering in te brengen, want een sterke reputatie, tevreden en …
The gap between how younger and older generations in the UK are consuming commercial media has increased dramatically over the past five years, according to a new IPA report. Making sense. The commercial media landscape, based on IPA TouchPoints data, shows that the correlation between the media use of 16-34 year-olds and over-55s, from a …
Blijf op de hoogte van alles wat er binnen NIMA speelt en meld je aan voor onze nieuwsbrief voor interessante ontwikkelingen.
Iedere dag de meest opmerkelijke nieuwsberichten en achtergronden over marketing, communicatie en sales.
NIMA biedt zijn leden de mogelijkheid om de meest uiteenlopende papers te downloaden.
Elk half jaar brengen we onze krant ‘NIMA Update’ uit waarin je alle laatste ontwikkelingen met je delen.
NIMA heeft verschillende members die columns, opinies en blogs schrijven over ontwikkelingen in het vak.
Welke boeken zijn interessant of voor jou relevant en wat vonden jouw collega-marketingprofessionals ervan?
Voor veel journalisten is NIMA als beroepsvereniging voor marketeers, sales- en communicatieprofessionals een belangrijke nieuwsbron.