Tijdens de 3-daagse NIMA Marketing Course in Cookham afgelopen oktober is er een volle dag besteed aan strategische marketing. Het was een genoegen om door de inhoudelijk zeer sterke en vaak geestige Debbie Clewes, course director bij het CIM, te worden begeleid.
Op het gebied van strategische marketing zijn de karakteristieken van een strategisch plan belicht. Ter ondersteuning van het bepalen van strategie is stilgestaan bij Value Based Marketing, de value drivers van Doyle en is ingezoomd op de marketing value driver ‘differential advantage’
De grote toegevoegde waarde van strategische marketingplanning voor organisaties is met behulp van het gedachtengoed van Malcolm MacDonald besproken. Ook is ons een praktisch handvat aangereikt waarmee organisaties in drie workshops kunnen worden begeleid bij het opstellen van hun strategisch marketingplan.
Tenslotte zijn de barrières m.b.t. strategische marketing planning belicht waarbij onder andere stakeholdermanagement, de volwassenheid van de marketingafdeling en de marketingcultuur (is marketing een afdeling of een organisatiebrede activiteit?) aan de orde zijn gekomen. Vervolgens is besproken hoe deze barrières voorkomen of overwonnen kunnen worden.
Benieuwd naar het hele verslag van dag 2 van de Study Course? Download hier de paper (PDF).