persoonstitel-NQL

NIMA Qualified Lecturer (NQL)

Je hebt passie voor het marketingvak en wil dat graag overdragen op jouw studenten en collega’s. NIMA deelt deze passie en kan hierin faciliteren met haar netwerk en kennis. Met Permanente Educatie laat je als NIMA Qualified Lecturer zien dat je met de meest actuele kennis over het marketingvak continu up-to-date bent.

Wil je weten of jij in aanmerking komt voor deze titel? Meld je dan nu aan en zet je eerste stap richting een certificering. Mocht je vragen hebben of twijfelen over of je in aanmerking komt voor een titel dan kun je altijd mailen (members@nima.nl) of bellen met 020 -503 93 00. Een eerste screening is kosteloos en vrijblijvend.

Aanvraag

Wat is een NIMA Qualified Lecturer?

Een NIMA Qualified Lecturer (NQL) is een docent die les geeft in marketing, communicatie en/of sales en bewezen heeft zelf over een hoog niveau te beschikken. Daarnaast committeert een NQL’er zich aan permanente educatie, zodat ook de eigen kennis up-to-date blijft.

Voor wie is deze titel?
De titel NIMA Qualified Lectorer is bedoeld voor professional die:

  • al minimaal drie jaar werkzaam zijn als docent binnen het werkveld marketing, communicatie en/of sales(minimaal 40 uur per jaar)
  • beschikt over een diploma op minimaal NIMA-B of hbo-niveau in (digitale) marketing, communicatie of sales
  • Als NQL’er heb je drie jaar de tijd om aan de PE-vereiste van 60 punten te voldoen

Voordelen

  • Je naam wordt geregistreerd in het NIMA Diplomaregister, zodat je internationaal erkend NQL’er bent
  • Je mag de afkorting NQL achter je naam dragen en het officiële NQL-logo gebruiken op je visitekaartje, briefpapier en website.
  • Bijblijven in je vak, in een netwerk van marketingprofessionals
  • Gratis deelname aan alle Education Days (2 per jaar)
  • Netwerk voor gastsprekers en/of bedrijfsbezoeken voor jouw studenten
  • Aanmelding in het NIMA Register als Qualified Lecturer
Hoe blijf ik NQL'er?

Een belangrijk onderdeel van persoonscertificering is permanente educatie. Het continu op blijven doen van nieuwe kennis zorgt ervoor dat gecertificeerden over actuele kennis van het marketingvak beschikken.

Het gaat dan over het marketingvak in de brede zin van het woord; marktonderzoek, communicatie, verkoop of andere terreinen van klantgericht ondernemen horen hierbij.

NIMA voorziet in permanente educatie met zijn eigen programma met onder andere masterclasses, mastercourses, workshops en vaardigheidstrainingen. Deze zijn terug te vinden in de NIMA Academy. Bij elk event is te zien hoeveel PE-punten worden toegekend aan deelname, wat de kosten zijn voor leden en niet-leden en of het binnen het eventuele passe-partout valt. Er zijn ook externe opleiders die hun programma’s laten accrediteren door NIMA.

Als NQL’er heb je drie jaar de tijd om aan de PE-vereiste van 60 punten te voldoen. Naast dat je je behaalde punten in MijnNIMA kunt terugvinden, houdt NIMA je uiteraard regelmatig op de hoogte van je status en voorziet je, indien wenselijk, -van de nodige tips om je punten te behalen.

PE-punten bij activiteiten

Naast het volgen van PE-geaccrediteerde events zoals vaardigheidstrainingen of masterclasses binnen of buiten NIMA, leveren de volgende activiteiten ook PE-punten op:

  • Het schrijven van blogs, artikelen over marketing gerelateerde onderwerpen (vijf punten per vijf blogs of vijf punten voor een uitgebreid artikel)
  • Het verzorgen van presentaties op marketinggebied om kennis te delen (vijf punten)
  • Marketingdocentschap min. vijftien uur lesgeven (tien punten per jaar)
  • Examineren (vijf punten per drie kandidaten)
  • Bestuurswerk op het gebied van marketing, sales of communicatie (tien punten per jaar)
  • Het recenseren van marketingboeken (vijf punten)

Deze activiteiten kun je allemaal opvoeren in jouw persoonlijke dossier in MijnNIMA.
Overweeg je regelmatig aan NIMA-sessies te gaan deelnemen, dan is de passe-partout een mooie aanvulling.

Voorwaarden permanente educatie

Om je PE-punten te behalen dien je je te committeren aan permanente educatie. Je kunt trainingen volgen bij NIMA of ergens anders. Een PE-activiteit moet aan de volgende eisen voldoen om PE-punten op te leveren. Het dient minimaal op hbo-niveau te zijn (gelijk aan minimaal niveau 6 van het European Qualifications Framework). Er moet een link naar de theorie gemaakt worden en er moet een praktijkcomponent zijn. Tot slot moet het programma aandacht hebben voor toepassing van de inhoud in de praktijk.

Vervolgens:

Het PE-programma moet vernieuwend zijn door een of meerdere van de volgende punten:

  • State-of-the-art of actueel onderwerp (in discussies of publicaties)
  • Voorhoede kennis behandelen
  • Een spreker die bekend staat om innovatie in het vak

EN/OF:

  • Het PE-programma moet een interactief deel bevatten onder leiding van een deskundige facilitator. Een moment voor vragen stellen tijdens of na afloop van een bijeenkomst geldt niet als een interactief deel van het programma.

Indien het programma van PE-niveau is, hoeveel PE-punten worden dan toegekend?

Het aantal PE-punten dat wordt toegekend is niet afhankelijk van het niveau maar van de duur van het programma. Alleen uren waarin marketing of marketingverwante onderwerpen (marktonderzoek, communicatie, verkoop of andere terreinen van klantgericht ondernemen) worden behandeld tellen mee.

Contacturen zijn de basis voor PE-punten. Pauzes, ontvangstperioden en borrels achteraf zijn geen contacturen. Programma’s met meerdere contactmomenten worden als één programma beschouwd. Daarbij geldt het volgende:

  • Programma’s met een duur van 1 t/m 8 uur met 1 PE-punt per uur worden gehonoreerd
  • Programma’s met een duur van 9 t/m 16 uur met 8 PE-punten worden gehonoreerd, plus 0,5 PE-punt voor elk uur boven de eerste 8 (Bv een programma van 16 uur krijgt 12 PE-punten).
  • Programma’s met een duur meer dan 16 uur met 12 punten voor de eerste 16 uur plus 0,25 PE-punt voor elk uur boven de 16 uur wordt gewaardeerd
  • Aan een PE-programma kan maximaal 30 PE-punten worden toegekend. Dit maximum wordt dus bereikt bij een duur van 88 uur. Ratio; het gaat om permanente educatie waarbij een zekere spreiding in de tijd en van onderwerpen wordt nagestreefd.
  • Wanneer er bij een PE-programma expliciet gevraagd wordt naar voorbereiding, dan kan dat met 0,25 punt per voorbereidingsduur worden gewaardeerd met een maximum van 2 PE-punten. Als de voorbereiding bestaat uit het lezen van literatuur dan geldt 25 pagina’s als 1 uur voorbereidingstijd.
  • Indien bij het programma werkzaamheden vooraf of achteraf worden verlangd en waarbij door de programma-organisatie wordt vastgesteld dat de deelnemer deze inspanning daadwerkelijk heeft verricht, dan gelden deze uren als contacturen (waardering volgens schema bij punt 1).
  • Ook programma’s zonder contacturen kunnen volgens dit systeem (punt 4) in aanmerking komen, mits er sprake is van kennisoverdracht en/of kennisuitwisseling. De inspanningstoets zal in dit geval nog duidelijker moeten worden aangetoond.
Investering

De kosten voor het voeren van een titel bedragen 419 euro per jaar excl. btw.

Dit is opgebouwd uit:

  • Red Lidmaatschap 317 euro
  • Titel 120 euro

Voer je meer dan één titel? Dan betaal je 80 euro voor een tweede en/of derde titel.
Voor het voeren van twee titels betaal je dus 499 euro per jaar

Daarnaast kunnen er kosten verbonden zijn aan het bijwonen van activiteiten in het kader van permanente educatie.

Werk jij bij onze Educational Partners, of heeft je werkgever een zakelijk lidmaatschap of wordt deze afgesloten en word jij een van onze vertegenwoordigers, dan hanteren we alleen de certificering fee. Het zakelijke lidmaatschap komt dan in plaats van het Red Lidmaatschap. Wij informeren je graag over de mogelijkheden.