Alle principes van marketing kun je vrijwel onbekommerd loslaten op een omgeving waarin de klant een zakelijke motivatie heeft. Er lopen nogal wat lone marketing-wolves rond die het in hun eentje of met een klein marketingteam moeten zien te rooien in een snel veranderende zakelijke markt. Het huidige bestuur van de NIMA B2B-community lukte het voor het eerst in lange tijd om een vrij omvangrijke en levendige community op te bouwen. Op 21 november vindt de vijfde editie plaats van B2B Xchange. Pieter Kopmels, voorzitter van de NIMA B2B Community, gaat zijn vijfde editie in als host van de dag.
Ben jij een B2B-marketeer? Schrijf je dan nu in voor NIMA B2B Xchange op 21 november, hét B2B-marketing event van 2024.
We kunnen ons nauwelijks een bijeenkomst voorstellen met alleen B2B-marketeers zonder schuimend thema?
‘We sleutelen ieder jaar aan het concept. In B2B-marketing staat netwerken hoger aangeschreven, dus daar maakten we steeds meer ruimte voor en kennisuitwisseling staat centraal. Onze club B2B’ers wordt gekenmerkt door een sterke dosis pragmatisme zonder poeha en een ‘doe maar gewoon’ attitude. Iets wat wordt gewaardeerd door B2B-marketeers en wat waarschijnlijk ook een welkome aanvulling is op het grote aanbod van commercieel getinte events en informatie. We zij allemaal mensen met een breed netwerk, altijd vindingrijk en creatief en vanuit het eigen werkervaring met marketingcampagnes en event-management.’
Waarom lukt NIMA B2B wat niet eerder lukte: een community van B2B-marketeers die wél echt leeft?
‘Het NIMA-B2B bestuur bestaat uit een groep vakidioten die het vanuit enthousiasme, een sterke visie en ‘belief’ belangrijk vinden om eigen kennis of die van anderen te delen geven aan andere B2B-marketeers om zo het vakgebied vooruit te helpen. Ze vertegenwoordigen een sterke mening over de huidige status van het vakgebied en hoe het zich ontwikkelt, met name wat betreft de sterke aandacht voor communicatie, het gebrek aan écht goed klantinzicht en het blindelings volgens van de laatste trends.’
De wat verongelijkte toon – B2B-marketing krijgt steeds te weinig aandacht – klinkt er ook niet zo door. Veel gelijkgestemden?
‘We zijn B2B-puristen, maar met een open mind. We richten ons volledig op de B2B-marketeer of beter: De content die we presenteren in nieuwsbrieven en op events is volledig vóór- en dóór B2B-marketeers, ofwel rechtstreeks gegrepen uit de praktijk. Daar komen interessante lessen uit naar voren. Een goed voorbeeld zijn de rondetafelsessies waarbij we marketeers met kennis rondom een bepaald thema bij elkaar brengen om het onderwerp volledig uit te diepen.’
Zijn zakelijke consumenten nou juist wel of niet zoveel anders?
‘Ze zijn nauwelijks anders, het zijn gewoon mensen van vlees en bloed met ambities, angsten en verlangens. Het verschil zit ‘m eerder in de hoeveelheid beslissers die bij de aankoop betrokken zijn: die Decision Making Unit. Afhankelijk van de branche zie je ook dat communicatiekanalen vaak anders zijn, dat aankooptrajecten meestal langer duren en dat risicomijding een belangrijke rol speelt in het aankoopproces. Dat hangt weer samen met de grote bedragen die ermee gemoeid zijn of langdurige contracten waar veel van afhangt.’
Maar toch ook altijd die commerciële afdeling…
‘Er valt voor zowel ‘de sales’ als ‘de marketing’ heel veel te winnen als je samen optrekt. Ik wijs B2B-marketeers vaak op het belang van fysiek meelopen met de commerciële collega’s. Ga maar eens mee op gesprek, vraag zélf aan potentiële klanten wat hen beweegt. Zo bouw je een band op met collega’s in de verkoop en overleg je over situaties, in plaats van stellingen in te nemen. En dat begint met meeluisteren. De rol van persoonlijke verkoop is ook nog altijd groter binnen B2B, waardoor goede afstemming tussen marketing en sales nog belangrijker is.’
En op 21 november ga je dáárover in gesprek?
‘Haha, natuurlijk dat ook, maar we hebben wel wat meer te bieden dan trick en tips. Nieuw dit jaar is dat we ook eens in gesprek gaan over misschien de lastigste collega: de CFO. We vergeten als marketeers weleens dat die hetzelfde doel heeft als wijzelf: we willen werken in een mooi bedrijf, met een gezonde marge, duurzaam bijdragen aan iets groters en daarbij samen optrekken. Er zijn niet zoveel B2B-marketeers die vóór het presenteren van marketingplannen uitgebreid in overleg gaan met finance, terwijl daar echt alle reden voor is.’
Foto credits: Ger Nijkamp