Plannen zijn niks, planning is alles

De 4 of 5 P’s van marketing zijn (bijna) zo oud als de weg naar Rome. Iedere marketeer, en ook vele niet-marketeers, kunnen ze dromen. Ze bieden nog steeds een prima houvast voor operationele marketingbeslissingen. Ook in deze tijd waarin verandering heel snel gaan. Beschouw ze als het DNA van de marketeer, het zit in je genen. Maar marketing is ook een mindset en enige flair is noodzakelijk.

Marketeers, misschien meer dan welke beroepsgroep, zijn nogal ‘in’ voor verandering, dus die klassieke marketing P’s van Jerome McCarthy worden ook geregeld ter discussie gesteld (zijn het er misschien zesacht of 27?). Toch zijn de klassieke P’s ook altijd een houvast. Zo staken we onlangs ook ons NIMA-onderzoek naar ‘marketing in tijden van corona’ in, en naar ik begreep doet Ronald Voorn dat deze of volgende week opnieuw in een onderzoek naar de perceptie van ‘coronamarketing’ onder consumenten. Houd dat onderzoek trouwens in de gaten. Interessant om te weten wat consumenten vinden van al die acties van merken in moeilijke tijden.

Lees deze column van Rob van Vroenhoven (NIMA examens) op