Laat je vanaf deze zomer inspireren door onze nieuwe podcasts Marketing Break! In deze podcasts van NIMA en SRM gaat marketingdocent en –strateeg Karel Zwaan in gesprek met experts en vakgenoten uit marketing- en reclameland. Het doel? Van elkaar leren over het mooiste vak dat er bestaat.
Elke maand verschijnt er een nieuwe podcastsaflevering over een interessant onderwerp. Niets missen? Abonneer je op de podcast via jouw favoriete podcastkanaal, zoals Spotify of Apple Podcasts.
Eerste aflevering: is creativiteit koning?
De eerste aflevering staat al online. In deze aflevering gaat Karel in gesprek met Marc Oosterhout (brandconsultant en medeoprichter van N=5 en Wisbrun Eastwood) en Friso Ludenhoff (executive creative director Publicis Groupe). Zij geven in kijkje in de wondere bureauwereld, vertellen wat een briefing perfect maakt en laten weten hoe zij aankijken tegen de opkomst van data.
Aflevering 2: de stille data revolutie.
De tweede aflevering staat al en klaar en gaat in op de vragen: Welke voordelen heeft data organisaties geboden? Hoe kunnen kleine organisatie data voor zich laten werken – en wat betekent data voor de creativiteit? Karel spreekt hierover met vp marketing bij Manpower én RVA-lid Miriam van der Heijden en Corné Hoogendoorn, directeur marketing bij Corendon.
Karel over de podcast
Aanschuiven in een cafégesprek
In het maken van de Marketing Break-podcast komt voor Karel alles samen. ‘Mijn liefde voor radio maken; nieuwsgierigheid en alles mogen vragen en de passie voor marketing. Ik ben als een kind in een snoepwinkel’, vertelt hij.
Wat wil hij met de podcasts bereiken? ‘Ik wil luisteraars inzicht geven in de drijfveren van vakgenoten. Marketeers hebben vaak zo’n mening. Ik heb dat zelf ook een tijdje gehad, maar ben genezen. Het is veel interessanter om te denken en te begrijpen wat maakt dat iemand een bepaalde beslissing neemt, dan dat ik mijn mening verkondig. Ik ben al een jaar aan het afkicken om dat niet meer te doen: altijd maar zeggen wat ik ervan vind’. De naam ‘Marketing Break’ past volgens Karel perfect bij de inhoud van de podcast: ‘Ik wil dat de luisteraar het gevoel heeft in een café aan te schuiven bij mij en mijn gasten en lekker naar ons gesprek luistert. Niet met een blocnote op schoot om iets te leren, maar letterlijk als een ‘break’. De luisteraar heeft even tijd voor zichzelf en dompelt zich onder in een interessant gesprek over het marketingvak.’