Op 6 mei zijn de negen genomineerde bedrijven bekendgemaakt die in aanmerking komen voor de titel NIMA Marketing Company of the Year. De vakprijzen worden op 13 juni tijdens NIMA Marketing Day uitgereikt in drie categorieën: Small, Medium en Large.
Processionals ontving samen met het Van Gogh Museum en De Koffiejongens een nominatie in de categorie Medium. Het bedrijf is expert in het werven, selecteren, begeleiden én opleiden van technisch personeel (van mbo tot wo) in de procesindustrie. Het succes schuilt in vergaande specialisatie en een betrokken, relationele aanpak. Processionals kent de veelzijdigheid van de procesindustrie, de markten, de productiemethoden én functies die daarin zijn vertegenwoordigd.
Ilse Janssen-Vermeulen is Marketing Manager, Justine van de Blaak is CRM Marketeer, Judith Makkink is B2B Marketeer, Nanda Kotterman is Senior Marketingcommunicatie-adviseur en Rianne Groot Roessink is Content Marketeer. Samen illustreren ze dat een scherpe en effectieve marketingstrategie het gevolg is van slim teamwork: ‘Er wordt veel ruimte gegeven voor ontwikkeling en binnen ons team heeft eenieder daarin haar eigen voorkeuren. We delen inzichten achteraf met elkaar en passen die het liefst ook op korte termijn toe.’
De NIMA jaarprijzen heten uiteraard niet voor niets zo, het is geen erepodium omdat je een keer aan de beurt bent, maar jullie hebben écht iets heel goeds of bijzonders gedaan in 2023. In welke zin is deze nominatie écht terecht?
Ilse Janssen-Vermeulen: ‘In onze ogen is de gekozen aanpak onconventioneel en gedurfd. “Weet je het zeker?” werd in de beginfase geregeld gevraagd, of het nu ging om het gelijktijdig lanceren van vernieuwingen en de interne impact daarvan, of het strategisch bewust niet meer pushen van vacatures. Op die momenten werd mij duidelijk dat we het echt anders doen en de juiste sprong in het diepe maakten. Daarnaast is de hoeveelheid werk die we hebben verzet, onze pragmatische aanpak en het aanpassingsvermogen van alle collega’s iets om heel erg trots op te zijn.’
Justine van de Blaak: ‘In 2023 startte we met zowel een nieuw ATS als een nieuwe marketing tool. Hiermee konden we onze data veel beter gebruiken. We hebben als team, maar ook als bedrijf, enorm veel werk verzet om onze ideeën en wensen op basis van de strategie te kunnen realiseren en dit is zeker iets om trots op te zijn.’
Judith Makkink: ‘Halverwege 2023 mocht ik het marketingteam komen versterken. Aan mij de eer om B2B marketing van de grond af aan op te bouwen. Een gave uitdaging, die niet zonder slag of stoot leidde tot de eerste plannen én acties voor klanten of prospects. Uiteindelijk leidde dit tot de klantwebsite die we gelanceerd hebben. Een mooie eerste mijlpaal, die dient als opmaat naar veel meer mooie plannen en acties.’
Nanda Kotterman: ‘Door lef te tonen en terug te gaan naar een strategische marketingbasis, en daarmee af en toe scheef te lopen met de verwachtingen van de organisatie, heeft deze keuze gebracht waar we nu staan. In 2022 zaaiden we het begin van de oogst in 2023. En wat voor een begin! Nu we onze merkidentiteit, nieuwe huisstijl, websites en de marketingtools op orde hebben ligt het fundament voor verdere op- en uitbouw organisatiebreed. Ik durf te zeggen dat door de investering in marketing én andere belangrijke afdelingen de organisatie in een stroomversnelling is getransformeerd in 2023.’
Het leuke aan de jaarprijzen is dat NIMA echt ‘de teamprestatie’ op het podium zet. Marketingsucces is een groepsactiviteit. Kunnen jullie iets vertellen over de samenstelling van het team of de manier waarop jullie marketing is georganiseerd?
Ilse Janssen-Vermeulen: ‘We hebben een 5-koppig marketingteam en Strategie, Content, Social Media, CRM & e-mail, Branding & PR en Analytics in huis. Daarnaast hebben we samenwerkingen met partners op het gebied van Concept & Design, HubSpot, Digital Marketing, foto- en videografie en een aantal jobboards. Intern wordt er nauw samengewerkt met andere afdelingen en het jaarplan realiseren is met de komst van een MT een gezamenlijke effort geworden. Waar nodig haken we nieuwe partijen aan en werken we ook samen met interim professionals, de regie ligt daarentegen altijd intern.’
Nanda Kotterman: ‘We merken we dat we door de nauwe samenwerking onderling, de specialisaties en de implementatie van ‘betere’ marketingtools nu echt een geoliede machine zijn geworden over de afdelingen heen. De puzzelstukjes vallen steeds meer in elkaar.’
We werken allemaal in een vak waar hypes en trends een grote rol spelen. Welke grote verandering heeft bij jullie marketing een grote rol gespeeld in de afgelopen jaren?
Ilse Janssen-Vermeulen: ‘Dat er in de krappe arbeidsmarkt zoveel nadruk lag op de vacatures, terwijl de grootste doelgroep latent werkzoekend is, heeft ons de shift laten maken naar met name inbound en CRM marketing. Met de juiste content en marketing automation groeit de database én weten we de doelgroep steeds beter te bedienen.’
Justine van de Blaak: ‘Onze doelgroep bestaat merendeels uit mensen die niet actief op zoek zijn naar een baan. We hebben daarom gekozen om minder actief vacatures te pushen en ons te richten op de huidige database en de groei hiervan. Door goed datagebruik, personalisatie en automations werken we actief aan het delen van de juiste content, naar de juiste persoon, op het juiste moment, via het juiste kanaal.’
We blijven wel NIMA: scholing, opleiding, kennis opdoen speelt voor de beroepsvereniging een belangrijke rol. Waar halen jullie als team je kennis en inspiratie vandaan om echt scherp te blijven?
Ilse Janssen-Vermeulen: ‘Persoonlijk ben ik al jaren aan NIMA verbonden, sinds 2017 ook met Senior-certificeringen. Naast het bijwonen van events of trainingen, blijf ik ook scherp door te netwerken en af en toe een kijkje in de keuken te nemen bij andere bedrijven. Er wordt veel ruimte gegeven voor ontwikkeling en binnen ons team heeft eenieder daarin haar eigen voorkeuren; van het volgen van webinars of e-learnings, tot een coachingstraject of doen van een opleiding. We delen inzichten achteraf met elkaar en passen die het liefst ook op korte termijn toe. Daarnaast vragen we alle partners waarmee we samenwerken periodiek om rapportages, inzichten, ongevraagd advies en inspiratie.’
Justine van de Blaak: ‘Als CRM-marketeer is het belangrijk om op de hoogte te blijven van technische ontwikkelingen op de markt. Ik volg daarom regelmatig webinars. De relevante kennis delen we achteraf met elkaar. Daarnaast hebben we een opleidingsbudget dat we elk jaar kunnen inzetten.’
Judith Makkink: ‘Webinars blijven voor mij een fijn ‘middel’ om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in het vakgebied. Ik ben met name erg geïnteresseerd in marketingpsychologie en woon ook één of twee keer in het jaar een event over neuromarketing bij. Daarnaast lees ik graag marketingboeken. Het leukste is om die dan te bespreken in het team of kennis die je daarin hebt opgedaan te delen!’
Nanda Kotterman: ‘Door goed te luisteren naar en in te springen op wat er speelt in de markt en bij onze doelgroep; zo de juiste kennisdelers opzoeken. Dit zijn wij onderling als collega’s maar ook onze externe partners, aangevuld met netwerken en het volgen van functie-specifieke opleidingen of webinars.’
Bijna alle marketingprijzen die in Nederland worden gaan over marketingcommunicatie; de reclame, de creatie, de campagnes, noem maar op. Dit gaat over álle marketing. Commercieel succes in een snel veranderende wereld. Wat maakt dat jullie daar goed in zijn?
Ilse Janssen-Vermeulen: ‘Dit maakt de NIMA Jaarprijs voor mij zo’n mooie titel en het is daarom ook de enige award waar we tot dusver aan meedoen. Onze nominatie hebben we te danken aan een integrale blik, door oog te hebben voor zowel intern als extern, en het geloof dat door het doen van de juiste dingen, het resultaat zal volgen. We bouwen de puzzel steeds verder uit, of vervangen een stukje wanneer dat beter blijkt te passen in het geheel. We kijken goed naar ROAS en ROI, zonder blind te staren op specifieke KPI’s. En tot slot: enthousiasme en plezier in je werk is misschien wel het belangrijkste. Zoals wij het zien, kan dat je “zomaar” brengen tot deze prachtige prestatie.’
Justine van de Blaak: ‘Ik denk dat de bedrijfscultuur hier een grote rol in speelt. We werken niet voor onze eigen successen, maar voor de successen van ons allemaal. Dit geeft de wens om continu te verbeteren een boost en voor verbetering is het “totale plaatje” enorm belangrijk.’
Nanda Kotterman: ‘Binnen beginnen is buiten winnen. En dat is gebleken.’