NIMA Marketing Day editie 2019 nadert met rasse schreden: donderdag 20 juni DeFabrique Utrecht en er zijn nog enkele tickets te bemachtigen via nimamarketingday.nl. Programmamanager Luuk Ros (manager content & business NIMA en hoofdredacteur Marketingfacts) vertelt in drie antwoorden waarom je deze dag niet mag missen.
1 Waarom MOETEN marketeers een dag opofferen aan NIMA Marketing Day?
Nou, je offert ‘m niet bepaald op, maar het is voor iedereen een afweging: rennen we nog een dag door in de ratrace of komen we even tot stilstand om van het uitzicht te genieten? De dag biedt sowieso genoeg uitgangspunten om ‘m weg te boeken als ‘studiedag’. Wie kan een argument bedenken tégen je eigen educatie? Inclusief de key notes pak je zeven presentaties mee als je ‘m helemaal doet en er zitten echte hardcore studieonderdelen in. Maar wat vooral belangrijk is, is dat je de mogelijkheid krijgt om met beroepsgenoten te spreken die in andere organisaties hetzelfde doel nastreven: wederzijdse waardecreatie, markten ontdekken en relevantie toevoegen in het leven van mensen. Dat is toch wel de rode draad van NMD.
2 Waarom de keus voor Goodwin als opening en Van Zetten als afsluiter van NMD?
We hebben maar twee momenten waarop we állemaal samenzijn op NMD: aan het begin en aan het eind van de dag. In voorgaande jaren probeerden we één key note te vullen met een icoon voor of in het vak. Vorig jaar was dat Micael Dahlen, de nutty marketingprofessor uit Zweden, dit jaar Goodwin. Ik zag en hoorde ‘m op het Festival of Marketing in Londen en wist meteen: dáár gaan we achterheen. Goodwin is zo’n type spreker dat onwrikbare waarheden overhoop gooit. Een spreker die met een glimlach uitlegt dat wat wij allemaal zien als een giant leap in technologische innovatie ei-gen-lijk een nogal brakke halve oplossing is. Hij zal zichzelf zeker niet omschrijven als trendwatcher, maar hij is het wel. Een global marketingtrendwatcher en bovendien eentje die je regelmatig in de lach laat schieten over zoveel goedbedoeld onbenul. De tweede key note moet een marketeer zijn waar we allemaal naar kijken, vind ik. Een vakgenoot met een heel bijzondere dagelijkse praktijk. Ronald van Zetten gaf leiding aan Hema in de jaren dat het de ene na de andere marketingvakprijs won. Toen hij daarover werd geïnterviewd of daarover sprak, vernam je geregeld dat hij eigenlijk een onwaarschijnlijk bevlogen prof is. Iemand die ook makkelijk praat over zijn eigen inspiratie. Zijn V&D-doorstart getuigt van lef en slimheid, maar bovenal is hij het marketingbrein achter die doorstart. Enthousiasmerend en inspirerend. Als NMD zelf.
3 Wat ga je die dag zelf doen?
Pfffff, ik ben écht een beetje marketingnerd hé. In de afgelopen maanden hebben we ontzettend hard gewerkt aan de dag zélf en natuurlijk de 77 sprekerslots. Ik reken de marketeers on the spot tot de meest waardevolle vrijwilligers in het vak, want zíj komen het wel even doen: hun verhaal vertellen. Voor het vak. En voor lang niet elke spreker is dat een vanzelfsprekendheid. De datakoning van een marketingafdeling, of juist de brand manager is vaak net niet de persoon die zo even een presentatie uit zijn of haar mouw schudt, dus we vragen nogal wat. Daarnaast is het organiseren van een event met 1.700, 1.800 aanwezigen in 15 tracks een organisatorische en logistieke klus die je – inderdaad – kunt vergelijken met een klein festival. Van een snelle en prettige registratieprocedure, een prima lunch tot de huur van vlaggen en banieren. Ik zal zelf proberen een klein stukje mee te pikken van zoveel mogelijk sprekers, want ik ken ze allemaal. Gek genoeg krijg ik op de dag zelf juist de neiging een beetje onzichtbaar tussen de coulissen te bewegen. Alle evaluaties ten spijt: volgend jaar komt er weer een NIMA Marketing Day en juist op de dag zelf doe je ideeën op.
Ook nog een kaartje bemachtigen voor de dag der dagen voor elke marketeer? Ontmoet 1.700 collega-marketeers, keynotes Tom Goodwin en Ronald van Zetten en programma-manager Luuk Ros. Scoor snel een van de laatste tickets voor donderdag 20 juni 2019 in DeFabrique in Utrecht.