Trends en voorspellingen uit de E&M Outlook.
De E&M Outlook, het jaarlijkse rapport van PwC naar de stand van zaken in media en entertainment, signaleert dit jaar vier belangrijke verschuivingen: 1) transformatie van businessmodellen, 2)) veranderende demografie, 3) het veranderende speelveld door concurrentie van digitale reuzen als Google, Apple en Facebook, en 4) een overdaad aan keuzes, waardoor het steeds moeilijker wordt om de consument te bereiken.
In een gesprek met Ennèl van Eeden, mediaspecialist bij PwC, nemen we de thema’s puntsgewijs door.
- Het speelveld is totaal aan het veranderen. Media en entertainment laten zich niet meer inkaderen langs traditionele lijnen. Concurrentie kan uit totaal onverwachte hoek komen – zo is KPN tegenwoordig de grote tegenhanger van Ziggo. Maar concurrenten kunnen elkaar ook vinden, zoals dat KPN op het ruimte biedt aan het aanbod van Netflix.
Samenwerkingsverbanden doorkruisen traditionele kaders. Een voorbeeld binnen de media, is de datapartnership tussen Sanoma/SBS en Group. Een ontwikkeling die daarnaast sterk van invloed is op het medialandschap, is dat grote bedrijven steeds vaker de media business in huis halen. ‘Nike, Heineken, Ikea en Coca Cola zijn voorbeelden van bedrijven met een eigen mediaplatform en een eigen media-afdeling. Tegelijk zie je dat uitgevers hoe langer hoe meer actief worden door te adverteren. Het is bijna niet meer te scheiden.’ - Iedereen richt zich op digital natives, want dit is de doelgroep die merken kan maken of breken. Het zou echter niet verkeerd zijn om juist ook de 50+ doelgroep te koesteren, ‘want die heeft tijd en het geld’. Het is een doelgroep waar we veel meer uit kunnen halen, zegt Van Eeden. Voor wie dit specifiek geldt? ‘Voor de meeste traditionele uitgevers is dat belangrijk om rekening mee te houden. Die zitten strategisch in een squeeze. Ze willen nieuwe groepen aan zich binnen, maar verdiensten komen hoofdzakelijk van oudere abonnees.’
Bron en volledig artikel: Adformatie