Auteur: Marian Draaisma, Sjors van Leeuwen
Uitgeverij: Pluryn
ISBN: 978-90-823403-1-0
Eerste druk: 1e oplage 2018
Kernwoorden: strategie, management, beleid, marketing, online marketing, digitale marketing, marktwerking, zorgmarketing, zorginnovatie, zorgondernemer, e-health
Boekrecensie door Irene Grotendorst, Register Marketeer* – april 2018
Er is en er wordt terecht veel over online marketing geschreven. De wereld verandert door digitalisering in een snel tempo. Ook de zorgconsument is digitaal aanwezig en digitaal vaardig. Dit boek beschrijft wat dat betekent, specifiek voor marketing in de zorg.
In de zorg vormen digitalisering én persoonlijk contact én aandacht de optelsom voor de ervaren kwaliteit. Daarom is geïntegreerde marketing belangrijk, zoals voor iedere markt, ook in de zorgmarkt. Voor optimalisatie en verbetering van ondersteunende zorg- en dienstverlenende processen.
De online marketinguitdaging vraagt om toewijding (in tijd, geld, kennis, energie). Toewijding die altijd en overal, online en offline, de doelstelling heeft om daar te zijn waar de klant is en daar de goede interactie met de klant te faciliteren. Zinvol, relevant en betrokkenheid zijn hierbij terugkerende sleutelwoorden.
Dit boek blijft ver weg van theoretische verhandelingen. Het biedt een stapsgewijze heldere uitleg voor een digitale transformatie. De voorbeelden uit de praktijk van Pluryn bieden inzicht hoe dat werkt.
Klein beginnen en stap voor stap groeien in online marketing is voor iedereen met interesse in online marketing en communicatie helder uitgelegd. Het is geen leerboek, maar je leert er wel veel van. Plus, het is een feestje om te lezen.
Strategie, online marketing, communicatie-aanpak, theorie & modellen en uitwerking komen gestructureerd langs in beeld (fraaie vormgegeven) en woord (knap geschreven). Naast de sprekende voorbeelden, staan er online praktijktips en trends in die je helpen aan actuele kennis. Met ‘Take away’ pagina’s vermelden de auteurs interessante weetjes uit publicaties en onderzoek. Verder zijn er vijf ‘Toolboxen’: I. Online Marketing speelveld, 2. Doel-middelen-matrix, 3. 4V-model, 4. Bouwstenen klantpersona, 5. Schetsplaat klantpersona). Met te downloaden schema’s, die letterlijk helpen bij het opstellen en uitwerken van een online marketing strategie en aanpak.
Voor wie dan nog verder wil lezen en leren, want digitalisering en werken aan klantgerichtheid & betrokkenheid houdt nooit op, kan vermelde bronnen raadplegen en de ontwikkelingen op de voet blijven volgen.
Al met al is ‘Power to the people. Online marketing in de zorg’ een echte aanrader voor degenen die werkzaam zijn in strategie, (interne) marketing, (arbeids)communicatie, innovatie, klantenservice. Heel sprekend voor het werkveld in de zorg én daarbuiten.
Inhoudsopgave:
- Toekomst & strategie
- De online uitdaging van visie naar actie naar resultaat
- Het begint met de reis van de klant
- De digitale transformatie van je organisatie
- Trends & tips
- Aan de slag
- Het lezen waard
Praktisch: ****
Leesbaar: ****
Actueel: ***
Vernieuwend: ***
Ons oordeel: *** Lezenswaardig
*Irene Grotendorst, Bsc RM is strategisch marketeer en klantonderzoeker in B2B, B2C commercieel en non-profit. Gespecialiseerd in klantbehoeften, klantervaringen en klantreizen duiden om organisaties te verbinden met hun klanten.