(Recensie Register Marketeers) Meaningful Marketing

Recensent:         Eric van Arendonk, Register Marketeer


Als we het hebben over meaningful marketing, dan wringt daar iets volgens Bart Lombaerts. Het boek Meaningful Marketing geeft volgens de ondertitel antwoord op dit schisma tussen merk en consument.

Terwijl ik ervan uit ging dat merken er juist voor consumenten zijn, blijkt er iets te wringen. Merken moeten houvast bieden, een vertrouwd verwachtingspatroon schenken. Dit laatste toont Lombaerts ook aan. Marketeers hebben soms een te eng beeld van de consument. Die meer wil dan alleen het product of de dienst die we aanbieden. Die wil weten hoe het met ons geweten is. Wat we bijdragen aan de totale samenleving? Hoe we gaan we om met hetgeen we nalaten? Geven we echt om wat er in de wereld speelt? We zien vandaag de dag prachtige voorbeelden aan ons voorbij trekken. Neem Nike, die het lef heeft om openlijk keuzes te maken tegen discriminatie. Auteur Bart Lombaerts maakt duidelijk dat dit niet iets wat je er zo maar even bij doet, hij laat je dat ook ervaren met sprekende voorbeelden die je tenen soms doet krommen.

Dit is een mooi boek om je te laten ervaren wat meaningful marketing werkelijk is en dat zoiets zeker niet exclusief gegeven is aan de marketeers in de organisatie. Het boek geeft je handvaten waarmee je aan de slag kunt gaan. Het maakt duidelijk dat als je hiervoor kiest, je dat ook zult moeten doen vanuit een overtuiging. Het gezegde: wie goed doet, wie goed ontmoet moet het credo zijn. Als de consument zich kan identificeren met je merk, dan bouw je een ijzersterk merk op. En dan wordt met identificatie niet status bedoeld, zoals bij Rolex, maar het maatschappelijk geëngageerd zijn zoals onze zuiderburen dat zo mooi weten uit te drukken.

Wil je meer weten over wat je kunt doen om je merk echt in het hoofd en hart van je consument te krijgen? Dan raad ik je dit boek van harte aan om je tot nadenken aan te zetten.

Boekrecensie:  Meaningful Marketing

Auteur:            Bart Lombaerts

EAN:                9789401456005

Uitgever:         Lannoo Campus

Druk:               Eerste druk 2018

Trefwoorden:   Content, PR,