Recensent: Jeanine Dijkhuis, Register Marketeer
Social Shift staat voor het planmatig inzetten via sociale media van werknemers als ambassadeurs voor het bereiken van je organisatiedoelstellingen.
Niet zozeer alleen door reclame te maken, maar door medewerkers als oren en ogen van het bedrijf te laten zenden en ontvangen. Zo verspreiden ze de waarden van je organisatie, bedrijf of merk. Overal waar en wanneer dat nodig is, tijdens het werk en ook daarbuiten. Zo ondersteunen ze marketing, sales en niet in de laatste plaats: recruitment.
Auteur Koen Jordaans vindt communicatie die van mens tot mens gaat, de allerhoogste vorm die bestaat. Persoonlijke communicatie over de inhoud, cultuur, sfeer en betekenis van iemands werk is oprecht en inspirerend. Het brengt de drijfveren op authentieke wijze naar voren. Scheidslijnen tussen zakelijk en privé zijn schijnlijnen volgens Jordaans.
Na het belang van de kanteling naar deze planmatige methodiek duidelijk te maken in de eerste twee hoofdstukken, vervolgt Jordaans al snel met de eerste praktijkcase. Vervolgens komen enkele resultaten, adviezen en ervaringsverhalen naar voren. Zij vormen het belangrijkste deel van het boek, dat verder niet echt sterk geschreven is. Boute beweringen dat marketing social marketing wordt, recruitment voortaan social recruitment is, sales dus social selling wordt en webcare transformeert in social care getuigen van een tunnelvisie over het eigen onderwerp. Social inzet is absoluut een waardevolle toevoeging aan het communicatiespectrum. Toch is het niet afdoende om voortaan ‘bedachte’ communicatie te vervangen. Dit is dan ook in tegenspraak met de grootte van de organisaties die de social shift zo methodisch kunnen inzetten.
Kanttekeningen over privacy schending en nepnieuws worden bewust buiten het boek gehouden. Hiermee is het enigszins een lichtzinnig boek, dat meer op een white paper lijkt, geschreven voor de prospects van Jordaans.
Het unieke van dit boek in vergelijking tot andere boeken over sociale media is het organisatiestructuurvoorbeeld uit de uitgeverswereld. Die structuur deelt de ambassadeurs op in vier groepen, die ieder hun eigen rol hebben: respectievelijk Social Master, Editor, Creator of Publisher. Een heldere taakverdeling, waarbij direct duidelijk wordt dat het geschikt is voor grotere organisaties. De betekenisvolle social media uitdaging die een kleine organisatie heeft, juist omdat daar het communicatiebudget beperkter is, komt onvoldoende aan bod.
Het is een informatief boek als je overweegt om employee ambassadorship in te zetten. De auteur heeft met het boek duidelijk willen stellen dat de cultuur van een organisatie aangepast moet worden om de veranderingen te kunnen accepteren. De mate waarin medewerkers de social shift accepteren is dermate bepalend voor het succes van je veranderproces dat een social shift strategie met focusgroepen die content ophalen en creëren, campagnes draaien, meten en bijstellen nodig is. Dat is behoorlijk algemeen geformuleerd en daarom staan er actuele voorbeeldcases in van Nederlandse bedrijven. Dankzij de openheid die deze organisaties in hun aanpak hebben omarmd, kunnen we gebruik maken van hun leerpunten. Toch overheerst het gevoel dat Steven van Belleghem de grondlegger van het gedachtegoed is, aangezien hij in 2012 hierover in Conversation Company al uitgebreid schreef. Gelukkig noemt Jordaans Van Belleghems boek als een van de vier leestips achter in zijn eigen boek, wat dan wel weer heel sympathiek is. De auteur ziet Conversation Company als meesterwerk dat gezien kan worden als theoretisch kader van Social Shift.
Boekrecensie: Social Shift
Auteur: Koen Jordaans
ISBN: 9789047011446
Uitgever: business contact
Druk: Eerste druk 2018
Trefwoorden: Veranderen, innovatie, employee, ambassador,
ambassadeur, medewerkers, publiciteit, social media, content.