(Recensie) Retail, de digitale hysterie voorbij

Boekrecensie door Eric van Arendonk, Register Marketeer, Januari 2019

Het vorige boek van Gino van Ossel, professor Retail & Trade Marketing aan Vlerick Business School; Omnichannel in retail, gaf antwoord op de e-commerce voor retailing. Een goed boek, zondermeer. Nu schrijft hij over de digitale hysterie. Benieuwd hoe dat in elkaar steekt, heb ik het boek ter hand genomen.

De auteur beschouwt in dit boek de hele digitale omgeving als een gegeven. Niet als een losstaande concurrent of als een middel waar je als retailer niet buiten kan. Gewoon even terug met beide beentjes op de vloer. Waar hebben we het eigenlijk over? Het hele digitale spectrum als onderdeel die je van dienst kan zijn. Gewoon beginnen met de klantenreis (Customer Journey) en per fase kijken wat er nodig is om de consument een fase verder te krijgen. Soms met digitale hulpmiddelen, soms ook niet. Het is tenslotte geen doel op zich. Retailers zouden zich opnieuw moeten uitvinden en hun positie moeten kiezen in het totale koopproces, aldus Van Ossel.

Het boek bestaat uit vier delen, waarbij in deel 1 het begin en het einde van e-commerce wordt toegelicht. Dan gaat de ontwikkeling van e-commerce naar omnichannel om uiteindelijk op optichannel uit te komen. Dit is dan gelijk deel 2; optichannel en klantgerichtheid. Mijns inziens het belangrijkste deel van het boek. Hier komt de rol van de retailer en de mogelijkheden van de digitale wereld bij elkaar. Hier lees je hoe de digitale ontwikkelingen de retailer sterker kan maken. In deel 3 zet de auteur uiteen hoe dit naar een nieuw bedrijfsmodel vertaald kan worden. In deel 4 volgt de implementatie.

Het boek is zeer toegankelijk en leest lekker vlot weg. Concrete voorbeelden verduidelijken de inhoud. De verschillende elementen van online en retail worden bijeen gebracht en tegelijkertijd beide in hun waarde gelaten. Een verdienstelijke opvolger van Omnichannel in retail. Dit boek is mijns inziens een must read voor degenen die met retailmarketing en/of online marketing bezig zijn. Het is jammer dat de gemiddelde retailer zo weinig boeken leest. De digitale ontwikkelingen hoeven voor hun geen bedreiging te zijn maar juist een ontwikkeling die je als retailer zoveel meer kan brengen. In  dit boek lees je welke rol het voor jou als retailer kan spelen. Hiervoor moet men toch eerst dit boek lezen of een consultant inschakelen, ik kan je zeggen dat het eerste goedkoper zal zijn.

Auteur:            Gino van Ossel

EAN:                9789492873002

Uitgever:         Van Duuren Management