(Recensie Register Marketeers) The silver ones

Boekrecensie door Eric van Arendonk, Register Marketeer – september 2018

Do’s en don’ts voor 50+ marketing, zo luidt de ondertitel. De 50 plussers vormen een sterk groeiende groep in de samenleving. Een groep consumenten die het over het algemeen goed hebben. Vaak zijn de kinderen de deur uit en is de hypotheek afgelost. Ze kunnen zich wat permitteren. Ze werken nog en staan eigenlijk midden in het leven. Vandaar ook de titel van deze doelgroep de silver-ones, een knipoog naar de kleur van de haren en hun potentiele bestedingspatroon.

Het boek bevat een uitgebreide beschrijving van deze doelgroep. Voordat de auteur hieraan begint is er eerst een nóg uitgebreidere omschrijving over wie de zogenaamde silver-ones zijn. Allemaal zeer herkenbaar, met name omdat ik zelf tot deze groep behoor. Op zich wel een hele lange aanloop voordat we gaan, naar wat de kern van het boek zou moeten zijn, namelijk hoe je als marketeer met deze doelgroep om gaat. We zitten dan al op pagina 100 van de kleine 190.

Hier begint deel 2 waar de kansen voor de markt worden behandeld. Op zich staat er niets verkeerds in maar ik had meer verwacht dan alleen te komen met influencer marketing. Ik had nadat ik het boek uit had, het gevoel van; is dit nu alles? Kom op, er is toch wel meer te bedenken dan dat? Of is dit gewoon zoals het is. Eigenlijk niets schokkends dus.

Behoren de silver-ones tot je doelgroep en heb je het gevoel ze niet helemaal te begrijpen dan is dit boek zeer zeker een zeer nuttig hulpmiddel. Voor meer informatie omtrent meer generaties zijn de boeken van Aart C. Bontekoning een absolute aanrader. Die zijn minder marketingachtig maar ze geven een uitgebreide uiteenzetting met betrekking tot de generaties.

The silver ones

Auteur: Filip Lemaitre
Uitgever: Pelckmans Pro