Boekrecensie door Eric van Arendonk, Register Marketeer I oktober 2018

Succesvolle waardeproposities voor bedrijven en organisaties, merken, verenigingen & personen; zo luidt de ondertitel van dit boekje. Aan de omvang te zien, een kleine 60 pagina’s in A5-formaat, is er sprake van een duidelijke focus.

Er staan volop voorbeelden in van meer of minder succesvolle waardeproposities. Het voorbeeld van de vergelijking van het biermerk Buckler en Ikea vond ik een mooie. Beide zijn destijds in een conference van Youp van ‘t Hek flink onder vuur genomen. Buckler heeft dat niet overleefd. Ikea is zelfs nog zwaarder door Youp in de zeik genomen maar heeft daar nauwelijks last van gehad. De auteur beweert dat dit mede te danken is door de sterke waardepropositie van Ikea.

Een waardepropositie is niet voor eeuwig, er zijn vele ontwikkelingen die de waarde van je propositie onderwijl aan kunnen tasten. Om dit te onderbouwen worden twee bladzijden lang allerlei trends genoemd. Hoewel sommige trends best wel wat meer uitleg verdienen blijft het bij een opsomming. Het gaat de auteur hier dus blijkbaar niet om de aanleiding maar om de creatie van de propositie zelf.

Ik moet zeggen dat ik het eigenlijk een marketingboek vindt voor niet-marketeers. Voor de ervaren marketeer zal de inhoud weinig verrassingen bevatten. Alleen voor de beginnende marketeer of voor aanpalende disciplines, die vaag iets gehoord hebben over een waardepropositie is het boekje mijns inziens welkom om even snel te achterhalen waar het over gaat. Of je met dit boekje in staat bent om een volledige waardepropositie op te stellen en te implementeren waag ik te betwijfelen. Je bent in ieder geval wel in staat om de juiste vragen te stellen indien er een propositie gepresenteerd wordt.

The wheel of value

Auteur: Rob van Nes
Uitgever: International Business Development academy

ISBN:  978-94-90903-04-6

 

Eerste druk: 2018