(Recensie) Voorbij de startup mania

Auteurs:           Jan-Willem van Beek, Rutger Huizenga
Uitgever:       Businesscontact
ISBN:                978 90 470 10647
Eerste druk:    2017

Kernwoorden: innovatie, startup

Boekrecensie door Jeanine Dijkhuis, Register Marketeer –  januari 2018

De titel en ondertitel van dit boek hadden beter omgekeerd kunnen zijn. Om te beginnen gaat het niet om beginnende bedrijven (startups), maar over innovaties in brede zin. Die ontstaan vanuit gewijzigde klantbehoefte of bedreigende disruptie. De auteurs willen afrekenen met het imago van startups met hipsters die een modelletje volgen en patsboem geld verdienen. Innovatie is in de praktijk ruiger terrein. Met de durf om te falen. Dus kwam er dit boek over hoe je succesvol innoveert, en dat is natuurlijk helemaal geen mania. Ondernemen is innoveren. Marketing is innoveren. Zeker in de laatste jaren is continue aanpassen aan veranderende omstandigheden noodzaak. Of je nu start, doorstart of consolideert.

Ben je verliefd geworden op het probleem van je klant en zie jij daarin een kans? Dan kun je de 10 stappen van de innovatiecyclus volgen waaruit dit boek bestaat. De auteurs hebben, naar eigen zeggen, de wirwar van innovatietheorieën ontwart en praktisch gemaakt. Elk hoofdstuk sluit overzichtelijk af met de belangrijkste take-outs.  De oefeningen zijn ook als ‘onepager’ te downloaden op de bijbehorende site. Toch passen deze beter in een workshopomgeving dan in boekvorm.

Het geheel is lezenswaardig voor productmarketeers of beginnende business development managers. Voor de doorgewinterde marketeer is het geen openbaring. De auteurs willen vooroordelen bestrijden, maar voeren met hun inhoud vrij clichématig terug naar gebruikelijke marketingtheorie. Zoals de conclusie dat het succes van je innovatie wordt bepaald door de mate waarin mensen bereid zijn voor jouw oplossing te betalen. Voor goed opgeleide marketeers is het in de kern alleen een maniakaal nieuw kleurtje voor marketinginstrumenten zoals product-/marktfit, waarde propositie, co-creatie, validatie en recommandatie.

Praktisch:                                         ***
Leesbaar:                                          ***
Actueel:                                             ***