Het NIMA College van Register Marketeers heeft een nieuw bestuur. 24 jaar na de introductie van de titel RM, heeft het nieuwe bestuur een nieuwe koers ingezet die aansluit bij het motto van de overkoepelende beroepsvereniging NIMA: You learn, you earn and you return. ‘De top van de Nederlandse marketingprofessie is veel breder dan weleens wordt gedacht’, stelt Marc van Eck RM die sinds deze maand de nieuwe voorzitter is van het NIMA College van Register Marketeers.
Honderden directies van grote en middelgrote organisaties hebben een marketeer ‘aan board’, marketingadviseurs van gerenommeerde consultancy’s zitten met bestuurders en toezichthouders aan tafel, en er zijn tientallen professoren en hoogleraren marketing. Van Eck: ‘De tijd is daar om weer echt in het middelpunt van marketingontwikkeling te staan. Als College RM en als mens. Als marketeer.’ Samen met Van Eck zijn nog twee nieuwe bestuurders door de Ledenraad van NIMA benoemd: Guy van Liemt RM en Matt van der Poel RM. Harry Wientjens RM blijft deel uitmaken van het RM College.
Van Eck zegt dat het nieuwe bestuurdersteam staat op de schouders van sterke en bevlogen voorgangers, maar benadrukt ook dat er een frisse wind zal waaien door het marketing-keurkorps: ‘We vinden dat álle topmarketeers zich moeten aansluiten of op z’n minst in contact moeten komen met het RM Netwerk. Binnen dit vakgebied veranderen de inzichten en kennis razendsnel. We zijn er als vakgebied en als economie bij gebaat veel onderling contact te hebben en kennis en inzichten uit te wisselen. En dat werkt ver door: een organisatie met écht marketing-dna denkt voortdurend na over het creëren van waarde voor de organisatie, maar óók voor zijn klanten en de maatschappij als geheel.’
Om gecertificeerd te kunnen worden als Register Marketeer, met het bijbehorende recht de titel RM te voeren, moet een marketeer aan een aantal vereisten voldoen. NIMA voert als onafhankelijke organisatie de persoonscertificering uit. Nieuwe Register Marketeers worden toegelaten op basis van een audit en verbinden zich aan een PE-programma. ‘Ons land met zijn handelsgeest en mentaliteit van koopmannen en dominees is een perfecte voedingsbodem voor een rijke en hoogstaande marketingcultuur’, aldus Van Eck. ‘En die hebben we ook, gelet op het aantal echt grote top-marketingbedrijven. Daar zitten personen achter, professionals die de principes van marketingstrategie tot in de haarvaten willen begrijpen en toepassen. Voor hen is de titel en de certificering van grote waarde. We gaan hen opzoeken en betrekken.’
Over de titel Register Marketeer
NIMA is de enige instantie in Nederland die titel Register Marketeer kan toekennen. Het is hiertoe geaccrediteerd en wordt gecontroleerd door de European Marketing Confederation (EMC) in Brussel. Personen die als RM worden gecertificeerd, mogen ook de internationale EMP-titel (Expert Marketing Professional) voeren. Register Marketeers zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en dienen hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren via een Permanente Educatie-programma. De certificering is geldig voor 5 jaar, waarna Register Marketeers opnieuw worden beoordeeld.