Dutch Marketing Awards 2018: ‘Iconisch merk heeft consistent merkbeeld en formule neergezet’

 

Donderdagavond 29 maart is bekendgemaakt welke Nederlandse bedrijven vorig jaar de grootste marketingprestatie hebben geleverd en welke individuele marketeers de beste van Nederland waren. Met ongeveer 350 aanwezige marketeers was de uitreiking en vierde editie van de Dutch Marketing Awards in Amsterdam opnieuw een succes. De Dutch Marketing Awards zijn een samenwerking tussen marketing-beroepsvereniging NIMA en Adfo Groep ondersteund door PIM. Vincent van den Boogert van ING werd uitgeroepen tot Marketeer of the Year.

 

Met trots presenteren wij de winnaars van de Dutch Marketing Awards 2018:

 

Marketing Start Up of the Year

De Marketing Start Up van het jaar inspireert met een onderscheidende introductie in de Nederlandse markt met aantoonbaar goede (begin-)resultaten. De genomineerden voor een Dutch Marketing Award in de categorie Marketing Start Up waren: Avocado Show, Koupe en Swapfiets. Winnaar werd ‘bicycles as a service’-bedrijf Swapfiets. Uit het juryrapport: ‘Met een slimme aanpak snel een concept neerzetten, vervolgens pas op de plaats maken om product, propositie en process te finetunen. Dat getuigt van lef, ondernemerschap en flexibiliteit. Uniek herkenbaar aan de blauwe band als icoon voor dit merk. Alles is doordacht. Een absolute winnaar.’

 

Marketing Scale Up of the Year

Marketing Scale Up wordt toegekend aan een organisatie, die in de afgelopen jaren, door de inzet van slimme marketing, heeft laten zien succes te kunnen kapitaliseren. Genomineerd waren Girav, SRPRS.ME en Yoghurt Barn. Laatstgenoemde ‘exclusieve zuivelverrassing met een unieke experience in yoghurt barns’ won. De jury was zeer onder de indruk: ‘Het concept verkoopt zichzelf. Van 14 naar 40 winkels in twee jaar tijd is een unieke groei in de horeca. Het ontdekken van een latente behoefte en die omzetten in een complete formule is groots uitgevoerd. De winkelstraat schreeuwt om deze concepten en Yoghurt Barn vult die latente behoefte.’

 

Marketing Company of the Year

Binnen de Marketing Company of the Year speelt marketing al jaren een duidelijke, leidende rol in het bepalen van visie, purpose, strategie en bedrijfsvoering. De winnaar in deze categorie werd Rituals, dat het moest opnemen tegen finalisten De Hartstichting, HelloFresh en Regiobank. ‘De jury is onder de indruk van het feit dat er de afgelopen 18 jaar een zeer consistent merkbeeld en consistente formule is neergezet. De snelheid waarmee de formule is uitgerold naar ruim 600 winkels is indrukwekkend met partnerships in warenhuizen, hotels en bij vliegtuigmaatschappijen. Het merk is goed verdiept met veel beleving, een omnichannelaanpak en een gedifferentieerde marktgroei.’

 

Internal Branding Company

De Internal Branding Company of the Year Award wordt toegekend aan de organisatie die het merk van binnenuit tot leven weet te brengen en weet te borgen in de organisatie in brede zin. Het merk en de positionering zijn verankerd in het DNA van de organisatie. Genomineerde finalisten waren Bynder, WE Fashion en Your Surpirse. De jury stelde dat winnaar WE een inspiratiebron en voorbeeld is voor veel andere bedrijven hoe je Internal Branding goed moet uitvoeren en tot welke resultaten dat kan leiden ‘WE Fashion is in staat gebleken om in de ‘red ocean’ retail en mode overeind te blijven en goede resultaten te boeken. Met het Internal Branding-programma Connect laat WE Fashion zowel zien het belang van het merk als van internal branding te onderkennen.’

 

Marketing Talent of the Year

De titel marketingtalent gaat naar een professional die herkenbaar verder gaat dan de baan of rol die hij of zij heeft en van hen vraagt. Durf, ondernemerschap, eigenzinnigheid, aanhoudendheid en daadkracht zijn enkele van de termen die hen karakteriseren. Genomineerd voor de titel waren Loes Meys (Parkmobile), Martine Boekestein (Rijk Zwaan) en Viola Rijnsdorp (T-Mobile). Martine Boekestein werd uitgeroepen tot winnaar.

 

Marketeer of the Year

De titel Marketeer of the Year werd vergeven aan Vincent van den Boogert, CEO & CCO van ING Nederland. Van den Boogert is de leider van de digitale transformatie bij ING en verruilde in 2017 zijn functie van marketingdirecteur voor die van CEO van ING Nederland. Van den Boogert was verantwoordelijk voor het opheffen van de afdeling marketing binnen ING waardoor individuele marketeers hun expertise in squads, chapters en tribes kunnen inbrengen. Van den Boogert zelf: ‘Marketing is in het bedrijf zo belangrijk dat we het als afdeling hebben afgeschaft. We hebben van marketing een bedrijfsbrede competentie gemaakt. Als ING geloven we dat customer experience dé onderscheidende factor wordt in de markt.’
‘Hij heeft een olifant laten dansen’, aldus een van de juryleden over Van den Boogert. Runners up waren Anouk Beeren, Director e-commerce & marketing Bidfood en Niko Koffeman, Directeur marketing van De Vegetarische Slager.

Van den Boogert staat sinds gisteren in een rijtje met ronduit illustere namen. Voor de volledigheid:

Dutch Marketeer of the Year 1999-2018

Theo Schellekens (1999) Wehkamp

Susanne Ekel (2001) Monsterboard.nl

Robert de Groot (2003) Citroën

René Frijters (2004) Alex

Alexander Ribbink (2005) TomTom

Hans Hagenaars (2006) Postbank

Herwin van den Berg (2007) Heineken

René Repko (2008) HEMA

Jan Willem Sieburgh (2009) Rijksmuseum

Ton van Eijk (2010) Wehkamp.nl

Imme Rog (2011) Nationale Goede Doelen Loterijen

Oscar Diele (2012) Spil Games

Roel Welsing (2013) Triodos

Erik van Engelen (2015) Eneco

Henk Jan Beltman (2016) Tony’s Chocolonely

Pieter Zwart (2017) Coolblue

Vincent van den Boogert (2018) ING

 

Over NIMA
Het Nederlands Instituut voor Marketing is sinds 1966 de beroepsvereniging en het exameninstituut op het gebied van marketing, communicatie en sales. NIMA ondersteunt professionals binnen die vakgebieden gedurende hun carrière op het terrein van kennis, professionele vaardigheden, biedt contactmomenten en inspiratie. NIMA geeft met examens en certificering duiding aan kennisniveaus en werkervaring. Het doel van NIMA is om voor iedere marketeer via verschillende leervormen en op ieder gewenst niveau zijn/haar persoonlijke groei en professionele ontwikkeling in het vak mogelijk te maken. Meer informatie: www.nima.nl.