Marketingboys will be marketingboys. Expert, senior docent en onderzoeker Ronald Voorn beschouwt reputatie in onze nieuwe podcastaflevering van OnBrandScan als oude imagowijn in nieuwe zakken. ‘Interessant, zo’n drivermodel, maar onderzoek het dan eerst goed op echt causale verbanden. Toon niet alleen correlatietjes aan, zoals Reptrack steeds duurbetaald doet.’ Bedrijven moeten terug naar de kern van marketing: klantgedreven ondernemen. Voor die klant blijkt maatschappelijke relevantie wel steeds belangrijker, heeft Voorn onderzocht.
Als onderzoeker en liefhebber van de feiten is Voorn erg tevreden met de werving van 62 eerstejaars studenten voor de master Data Driven Business, die met een heel team voor de Hogeschool Utrecht is opgezet. ‘Een opleiding voor de functie van Analytics Translator, een beroep dat nog niet bestaat, maar waarvoor veel bedrijven al interesse hebben.’
De focus van de master is de verbinding leggen tussen mensen die de business begrijpen én die data snappen. Voorn vindt ook dat bedrijven hun aandacht moeten richten op interdisciplinair en procesgericht werken in plaats van op traditionele silo’s en afdelingen. ‘We moeten af van het traditionele ‘ik ben van marketing, dus dan mag ik het daarover hebben en anderen niet’.’
Lees dit interview met NIMA RvT-lid en RM Ronald Voorn bij IVRM