Na het sluiten van de aanmeldingsmogelijkheid voor de Dutch Marketing Awards afgelopen maandag hebben de organisatoren meer dan hondervijftig personen en bedrijven op de longlist. Een record. Het uitzoeken wordt een flinke kluif voor de verschillende vakjury’s. Met name in de categorie ‘Marketeer of the Year’ is het drukker dan ooit. Kennelijk leven we in een tijd die wel wat awesomeness in de spotlights wil zetten.
De mooiste marketingvakprijs die je in Nederland kunt winnen is gelijk één van de lastigste qua uitzoekwerk, want anders dan bij veel andere awards het geval is, wordt gekeken naar de hele bedrijfsvoering en strategie áchter de marketing-executie. Een Gouden Loekie uitreiken is wat dat betreft iets makkelijker dan een marketingaward toekennen. De vraag is dus ook of je echt gelukkig moet zijn met de ruim honderdvijftig inzendingen die er dit jaar binnenkwamen voor een hoofdprijs in één van de zeven categorieën want ‘de case’ moet vaak nog worden opgesteld.
Toch is ‘awardsmanager’ Deborah Schüssel van NIMA heel gelukkig met de hoeveelheid: ‘Je vraagt je vooraf af of een uitzonderlijk jaar als 2020 wel genoeg opvallende marketingcases levert, maar het lijkt alsof de zware omstandigheden voor sommige marketeers juist als een katalysator voor inventiviteit en creativiteit werkte. Dat lazen we ook in het onderzoek dat we verrichten, eerder dit jaar. Marketingprofessionals gaan samen met de bedrijven waarvoor ze werken door een heftige periode en de verschillen tússen bedrijven zijn ook enorm. Voor de één veroorzaakte de crisis een doorbraak die ze nooit hadden kunnen dromen, anderen zagen in een paar weken álles ineenstorten waar ze jaren aan hebben gewerkt. Maar bottom line denk ik toch dat het in de aard van het beestje ligt om van de nood een deugd te maken: snel schakelen, kort op de bal, alle zeilen bijzetten en door. Marketeers zijn vaak optimisten.’