Interview Mariëlle Kakebeeke –Ruijgrok, Brand Manager Yacht*
Drie communicatieprofs van Randstad Groep Nederland zijn nu Officieel SCP
Sinds augustus 2016 is het voor communicatieprofessionals mogelijk om de titel Senior Communicatie Professional aan te vragen en na toetsing te gebruiken. Met een certificering als SCP bewijs je niet alleen over de nodige senioriteit en ervaring te beschikken, maar onderschrijf je ook het belang van toetsbare Permanente Educatie. NIMA heeft deze titel laten accrediteren bij de European Marketing Confederation en is nu de enige instantie in Nederland die deze titel mag toewijzen. Mariëlle Kakebeeke, Brand Manager bij Yacht, besloot in het voortraject drie professionals uit het Randstad Groep Nederland-team te laten ‘doorlichten’, waarna zij de eerste Communicatiemanager in Nederland is, met échte SCP’ers in haar gelederen. De vraag die iedere doorgewinterde communicatieprof op de lippen brandt is natuurlijk…
SCP? Wat voegt zo’n titel toe?
Het is een manier om je vakbekwaamheid aan te tonen en uit te dragen naar bijvoorbeeld je potentiële werkgever. Dat een titel als SCP ook verlangt dat je structureel je vakkennis bijhoudt, doet daar nog een extra schepje bovenop. Ik beschouw het als een kwalitatief keurmerk voor communicatieprofessionals en een indicator van de professionele ambitie. Is iemand echt gedreven om voorop te blijven lopen en continu het verschil te blijven maken voor zijn organisatie?
Belangrijk inhoudelijk aspect van het dragen van de SCP-titel zal straks zijn dat een professional zich committeert aan Permanente Educatie. Is dit niet bij uitstek een beroep waarin de praktijk je vormt en je cv je bekwaamheid uitdrukt?
Permanente educatie is van groot belang voor iedere beroepsgroep. De ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op – zo ook in het vakgebied communicatie. Zo werk ik met veel collega’s van in de dertig. Die hebben op hun hogeschool of universiteit echt niets geleerd over social referral, online marketing en retargetting. Het is zaak bij te blijven en je te onderscheiden van concurrenten. Alleen praktijkervaring is niet afdoende. De grootste kracht zit ‘m in de theorie die je gelijk in de praktijk kunt toepassen en echt eigen kunt maken. Een continu proces dat nooit eindigt.
Er zijn in Nederland enorm veel afgestudeerde Communicatieprofs – met enig gevoel voor ironie zou je het ‘het Rechten’ van het HBO kunnen noemen….
Niet alleen zijn er veel afgestudeerde communicatieprofessionals, het is bij uitstek het vakgebied waar iedereen verstand van denkt te hebben. Met de opkomst van online is dat alleen maar erger geworden. Sterker nog – door de digitalisering is het domein ook daadwerkelijk van iedereen. Hierdoor moet de communicatieprofessional meer dan ooit een verbinder zijn, een businesspartner die de juiste verbanden kan leggen. Iemand met een sterke visie en toegevoegde waarde voor de organisatie.
Randstad Groep Nederland besloot direct drie professionals uit eigen stal – Randstad, Tempo-Team en Yacht – voor te dragen voor de titel om te bezien of ze op basis van hun opleiding en ervaring in aanmerking zouden komen. Kennelijk gelooft de organisatie in het initiatief. Waarom is dat?
Binnen de afdeling Marketing & Communicatie van Randstad Groep Nederland geloven we volledig in het continu jezelf ontwikkelen en uitdagen, zowel in theorie als in de praktijk. Het toetsen van eigen professionals op de vereisten voor deze titel hoort daar ook bij. We zijn dan ook trots dat ze de titel toegekend hebben gekregen en juichen het van harte toe dat zij tijd, energie en passie in hun vak willen steken om bij te blijven.
* Dit interview verscheen in NIMA Update augustus-december 2016