Op 8 oktober 2018 ontving Jessica Henneman als eerste de titel NIMA Senior Digital Professional. Dit is de derde titel die zij bij NIMA heeft aangevraagd en die haar is toegewezen. Sinds 2015 is zij al Senior Marketing Professional en in 2016 mocht zij tevens Senior Communication Professional achter haar naam plaatsen. Met haar brede ervaring met onder andere social media, zoekmachinemarketing, contentmarketing, visual storytelling en de werkervaring die zij daarbij opdeed, kwam zij ook in aanmerking voor de titel Senior Digital Professional.
Marketing-, communicatie- of digital professional. Waar ligt je hart echt?
Digital. Ik vind juist de digital-kant leuk, in die zin dat het de combinatie tussen marketingtechnologie en innovatie samenbrengt. De echte techniek en het programmeren vind ik heel interessant, maar is niet aan mij besteed. De combinatie met marketing maakt dan toch dat je van beide aspecten iets kunt terugvinden en van beide alles eruit kunt halen. Als ik kijk naar mijn werk, is het ook die hoek geweest waar ik de meeste ervaring heb opgedaan.
De SDP-titel aanvragen en krijgen is één, maar je gaat ook een stevig permanente-educatieprogramma in. Waarom vind jij dit belangrijk?
Ik vind het belangrijk om mijn kennis te onderhouden. Het is een beetje tweeledig. Aan de ene kant onderhoud je de meest recente informatie en kennis zonder dat je direct een studie volgt. Studies zijn vaak wat meer verouderd dan de workshops, kennis die je opdoet bij studiereizen en van mensen uit het vakgebied. Daarnaast is er het netwerk. Je komt met veel mensen in contact die hetzelfde raakvlak hebben, marketing. Ik ben mee geweest met een groep Senior Marketing Professionals naar Argentinië. Tijdens deze reis heb ik hele leuke mensen ontmoet die ik normaal gesproken wel zou ontmoeten, maar waarmee ik niet meteen een connectie zou hebben.
Vind jij het belangrijk dat digital een eigen titel en toetsing heeft gekregen?
Ja. Je ziet dat het steeds meer een apart vakgebied wordt, dus om die reden vind ik ook dat het een eigen certificering nodig heeft. Daarnaast is het marketinggebied zo breed dat iedereen zich tegenwoordig kan laten certificeren, maar je eigenlijk niet weet voor welke specialisatie mensen precies gecertificeerd zijn.
Jij gaat onderdeel uitmaken van het SDP-netwerk. Wat haal jij uit een netwerk?
Je leert veel mensen van verschillende typen bedrijven kennen. Wat je daar aan over kan houden, zijn sparringpartners. Normaal gesproken ben je binnen het bedrijf waar je werkzaam bent, afgekaderd aan de diepte van kennis. Een netwerk trekt het breder. Je gedachten worden in een ander perspectief geplaatst, doordat je verschillende mensen van verschillende bedrijven leert kennen. Daarnaast is ons vakgebied zo breed dat je niet alles kan onderhouden. Je kunt je meer specialiseren in vaardigheden die je echt leuk vind en dan is het fijn dat je andere professionals om je heen hebt die je vanuit andere vakgebieden kunnen ondersteunen.
Titelhouders zijn professionals die het belang van toetsbare Permanente Educatie onderschrijven, wat voor reacties krijg jij van werkgevers en opdrachtgevers op het gebruik van titels?
Wisselend. Ik heb een aantal bureaus gehad die het niet kennen dus er is nog wel wat onbekendheid. De echte marketingbureaus kennen de Permanente Educatie van NIMA vaak wel, maar die bureaus zijn zelf vaak al aangesloten bij NIMA. Die zien het als een ‘stukje kennisniveau’.
Je bent jong maar hebt al veel ervaring opgedaan. Wat vind je de mooiste ontwikkeling of verandering in de afgelopen jaren op het gebied van digitale marketing?
Dat is wel grappig want ‘dat ik jong ben’ dat hoor ik best wel vaak maar zo zie ik het zelf helemaal niet. In de periode dat ik met digital bezig ben, is er al veel veranderd. Kijk bijvoorbeeld naar de beweging van online marketing naar voice marketing. Vooral het veranderlijke vind ik leuk. Digital verandert continu. Het is niet iets wat je eenmalig leert en de rest van je leven kunt toepassen. Je moet je continu blijven ontwikkelen en nieuwe manieren vinden om bij te blijven.