Door Anja Zandbergen*
‘Ben jij een generalist of een specialist?’, wordt mij regelmatig gevraagd. ‘Hmmm, tja, lastige vraag, ik ben het misschien wel allebei, maar dat is vast geen goed antwoord’, zeg ik dan ietwat onhandig. Ik weet van veel een beetje en van een beetje heel veel. Ik weet ook iets van paarden en die paarden zijn voor mij een middel om me te verdiepen in het marketingvak; als onbezoldigd bestuurslid van een internationaal hippisch topsportevent.
Vrijwilligerswerk
Jaarlijks staan wij voor grote uitdagingen. Eerst moeten we topruiters werven. Vervolgens moet er geld binnenkomen door het aantrekken van sponsoren en publiek en hoe vinden we genoeg blije vrijwilligers en hoe sturen we ze aan? Het begint met een plan. Wat zijn onze USP’s, de exacte doelgroepen en hoe bereik ik ze? Wat is de customer journey van een topsporter, hoe ziet de markt eruit, wat doet de concurrent, welke data hebben we en wie zijn de influencers? Dan begint de operatie. Contentmarketing pur sang van blogs, vlogs, beeldselectie, kekke promofi lmpjes tot lekkere korte teksten en oneliners. Een socialmediastrategie B2B en B2C en, oh ja, Facebook-advertising, hoe werkt dat ook alweer zonder dat ik als een blind paard op de ‘bericht promoten’-knop druk. Netwerken, sponsorcontracten, samenwerkingen met radio- en televisiestations, alle soorten rechten en meer. Vergeet ik bijna nog dat er natuurlijk een fantastische website moet zijn, een goede huisstijl, strakke vormgeving, mooie brochures en andere promo-uitingen.
Persberichten, interviews en publicaties arrangeren en (crisis)woordvoering horen uiteraard ook bij het pakket. Tussendoor doe ik nog wat onderzoek naar klantbeleving. Deze klus motiveert, maar dwingt mij ook parate en actuele kennis te hebben om niet alleen zelf te kunnen handelen, maar ook onze vrijwilligers te inspireren. Het lezen van vakliteratuur, het volgen van bijscholingen en zelfstudie wordt voor jezelf bovendien veel leuker als je bij ieder onderwerp wel een voorbeeld kunt bedenken.
Ik kan het iedereen aanraden. Zorg dat je kennis op niveau is en verdiep je kennis eens voor iets anders dan je werk. Vrijwilligerswerk kost veel tijd, maar is soms een paardenmiddel om snel bij te scholen, en … het is het waard!
* Anja Zandbergen SMP is al bijna 20 jaar, met veel plezier, als zelfstandig marketing- en communicatieadviseur aan het werk.
Deze MarketingTribune-column wordt afwisselend geschreven door een Senior Marketing Professional van NIMA. SMP is een internationaal erkend kwaliteitskeurmerk dat de vakbekwame en hooggekwalificeerde marketeer erkent.