In Utrecht zijn vandaag de winnaars bekend gemaakt van de Jaarprijzen voor de Marketing Company of the Year. Volgens de vakjury leverden SNS Bank (categorie Large), De Koffiejongens (Medium) en Soof Drinks (Small) de grootste marketingprestatie in Nederland in het kalenderjaar 2023. Met de jaarprijzen beloont het Nederlands Instituut voor Marketing de gehele marketingstrategie van een bedrijf of merk.
De bekendmaking en uitreiking vond plaats in De Fabrique, waar tijdens de NIMA Marketing Day 2024 ruim 1700 vak- en branchegenoten bijeen zijn om recente ontwikkelingen en best practices in marketing uit te wisselen.
Het marketingteam van SNS Bank liet in zijn categorie mede-genomineerden Hornbach en Zeeman achter zich. In de categorie Medium waren het Van Gogh Museum en Processionals de runners up. In de categorie Small won Soof Drinks van overige genomineerden Oma’s Soep en SeniorWeb.
Marketingtopsport
De voordrachten tot nominatie voor deze bijzondere beloning van de marketinginspanningen zijn in de loop van afgelopen voorjaar bijeen gebracht door NIMA-leden, vakspecialisten en topmarketeers in bedrijfsleven en onderwijs. De jury heeft in eerste instantie uit bijna honderd inzendingen een longlist samengesteld, die vervolgens op basis van een uitgebreide vragenlijst is teruggebracht tot een shortlist per categorie. Deze organisaties zijn uitgenodigd om hun case te presenteren aan de jury, waarna een winnaar is bepaald.
Juryvoorzitter en voorzitter van de categorie Large, Jan Willem Koch RM van Hallmark, stelt dat de jury positief verrast is door zowel het grote aantal als de hoge kwaliteit van de nominaties voor de NIMA Marketing Company of the Year Awards. Volgens hem wordt in Nederland marketingtopsport bedreven, ook – of juist – als je dat vergelijkt met omringende landen: ‘Opvallend was dat dit jaar dat veel organisaties zijn genomineerd door externen en dus niet door de organisaties zelf, wat de waarde van de nominatie misschien nog wel verhoogd.’
Marketing als drijvende kracht
Over winnaar SNS Bank in de categorie Large was de vakjury unamiem, ‘al was het een close call’. Uit het juryrapport: ‘SNS positioneert zich in het Nederlandse bankenlandschap als “menselijk alternatief”, waarbij de mens en al zijn plannen en dromen voorop staan en daarna pas het geld. De fundamentele keuzes in de marketing P’s zijn niet alleen vernieuwend, gedurfd en goed uitgedacht, maar extra uitdagend binnen de strakke kaders van de financiële markt. Het is bewonderenswaardig dat het marketingteam de drijvende kracht is geweest achter deze grote ommekeer, die vervolgens ook echt is doorgevoerd in meerdere onderdelen van de bedrijfsvoering.’
Gevestigde orde moet mee
De Koffiejongens danken hun winst aan hun vermogen ‘om echt de status quo te veranderen’ zo stelt de jury van de categorie Medium. Het bedrijf blijkt in staat om de markt te veranderen door een voorbeeld te stellen. ‘Hierin bieden ze ook echt een oplossing, waarbij de grotere en gevestigde orde eigenlijk ook mee moet in de verandering. De Koffiejongens maken met een klein budget en een klein team echt impact, zonder daarbij concessies te doen aan kwaliteit. Overal is over nagedacht, de marketingmix klopt helemaal. Innovatief en vernieuwend voor de volgende generatie, met een duidelijk doel op het terrein van duurzaamheid.’
‘Zonder zooi, weet wat je drinkt.
Het beste Nederlandse marketingbedrijf in de categorie Small (met een omzet tot 7 miljoen euro) werd overtuigend gewonnen door Soof Drinks, een relatief jong merk dat zich sterk heeft onderscheiden in de drankenindustrie met een krachtig en uniek product: drankjes gemaakt van 100% natuurlijk fruit, groenten en kruiden. Uit het juryrapport: ‘De consistentie in de merkboodschap – zonder zooi, weet wat je drinkt -, de nadruk op natuurlijke ingrediënten en duurzaamheid, het vermogen om een uniek productaanbod te leveren, maar vooral ook de bewuste keuze om een merk te bouwen in de B2B-omgeving, in combinatie met een passende socialmediaaanpak. Dat in combinatie met mooie commerciële resultaten maakt Soof Drinks uniek.
Over de NIMA Marketing Company of the Year
De NIMA Marketingprijzen voor Marketing Company of the Year worden al enige decennia uitgereikt aan echte vaandeldragers van de Nederlandse marketingpraktijk. Als beroepsvereniging voor professionals in marketing wil NIMA met de jaarprijzen het werk belonen van het hele marketingteam, inclusief zijn bureaus, en inclusief het hele bedrijf/merk dat bijgedragen heeft aan het commercieel succes. De NIMA-marketingprijzen zijn dé enige echte marketingprijzen van Nederland, waarbij de gehele marketingprestatie wordt beoordeeld.