Het TikTok-gebruik door jongeren stijgt explosief en heeft inmiddels Facebook gepasseerd in het dagelijks gebruik. Mede dankzij de lockdown spenderen meer Nederlanders dan ooit tevoren hun tijd op social media. Pinterest, TikTok en YouTube zijn de grote winnaars. Daarnaast groeit het dagelijks gebruik van LinkedIn flink ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2021, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research.
Gebruik social media neemt in coronatijd toe
Niet geheel onverwacht is het social-mediagebruik tijdens de covid-19-pandemie verder toegenomen. In lijn met de groei van de afgelopen paar jaar zijn er weer meer Nederlanders gebruik gaan maken van social media. 13,7 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder is actief op social media, in 2020 waren dat er nog 13,5 miljoen en het jaar daarvoor 13,3 miljoen.
Met name onder jongeren is het gebruik van social media het afgelopen jaar toegenomen, zo zien we in Nationale Social Media Onderzoek 2021. Jongeren geven aan dat ze per dag ruim een kwartier langer op social media zitten dan een jaar geleden. Totaal spenderen zij nu 160 minuten per dag aan social media. Gemiddeld spenderen Nederlanders dagelijks 97 minuten aan social media.
Zowel het aantal gebruikte platforms als het aantal dagelijks gebruikte platforms stijgt behoorlijk. Gemiddeld gebruiken we 3,9 platforms, waarvan 2,1 dagelijks. Onder jongeren en 20-39-jarigen is dat aantal flink hoger, die gebruiken respectievelijk gemiddeld 5,1 en 5 platforms.
TikTok-gebruik verdubbelt; WhatsApp groeit licht
In het overzicht van het gebruik van social media is TikTok de grote winnaar. Relletjes over digitale kinderlokkers en seksueel ongepaste commentaren en het censureren van video’s van onder anderen gehandicapten en transgenders, lijkt het imago van TikTok en maker ByteDance niet erg te schaden. Het aantal TikTok-gebruikers ligt maar liefst 2,5 keer zo hoog als in 2020.