Op dinsdag 23 januari gaan ruim tweehonderd kandidaten op voor NIMA B1, waaronder dertig voor B Communicatie. De specialisten marketing en/of communicatie leggen het eerste deel van hun examen af in de Jaarbeurs in Utrecht. Het is twaalf jaar geleden dat zo’n grote groep in één keer deelnam aan een NIMA B Examen. Een deel van de kandidaten ‘stroomt in’ via een opleiding in het regulier hbo.
Volgens Manager Study Members & Exams Jurriaan Gorter illustreert de toeloop dat de waarde van de NIMA Diploma’s in het Nederlands bedrijfsleven aan belang toeneemt: ‘En daar ben ik uiteraard heel blij mee. Je kunt het wel roepen en willen, maar we merken het nu ook echt in toename van deelname. Dat is goed voor de Nederlandse marketingpraktijk. Veel deelnemers komen uit een groep die al jaren in marketing werkt, maar een specialisatie wil funderen met een generieke opleiding. Dat past ook bij de veelgehoorde vraag naar T-shapes: hyperspecialisten met grondige kennis van het brede marketingvak. Daar is lange tijd weinig aandacht aan besteed, maar als – bijvoorbeeld – social media-marketeer kom je bij een in- of externe sollicitatie vooral verder als gecertificeerd marketeer. Zoiets formaliseer je het best met een NIMA Diploma. Die herkent iedereen.’
NIMA bespeurt ook een toename in het raadplegen van het diplomaregister, waarin alle gediplomeerden met naam en geboortejaar te vinden zijn. Volgens Gorter wijst dat erop dat zowel gediplomeerden als HR-professionals beter bekend raken met het register: ‘Onlangs ontdekten we door LinkedIn-profielen te lichten dat een flink aantal mensen rommelt met zijn of haar NIMA Diploma. Bijna vier op de tien had helemaal geen NIMA Diploma of verzon er onderdelen bij. Daar zijn we ons rot van geschrokken. Het is onze taak om werkgevers te faciliteren met een gemakkelijk doorzoekbaar register. De groep die straks in de Jaarbeurs zit heeft hard moeten blokken. Áls ze ‘m halen, bewaken we hun prestatie met hand en tand. Werkgevers zijn het aan hun stand verplicht om te checken wat ze in huis halen.’
Het NIMA B Examen bestaat uit twee modules: de schriftelijke B1 module en de mondelinge B2 module. Het NIMA B Examen toetst de kennis, vaardigheden en persoonlijke- en beroepscompetenties die nodig zijn om op marketingmanagementniveau (inrichten en richten) te kunnen opereren.